Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 329
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. juni 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 330 alm. del stillet af udvalget den 2. juni
2020.
Spørgsmål:
Med henvisning til materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse
med foretræde for udvalget den 28. maj 2020, jf. ERU alm. del
–
bilag 186
og 294, bedes ministeren redegøre for, hvem der er ansvarlig planlæg-
ningsmyndighed og har stået for de forskellige faser i beslutningerne om
støjzoner og tilladelser m.v.
Svar:
Grundlaget for etablering af Roskilde Lufthavn i 1973 blev tilvejebragt
med anlægslov vedtaget i Folketinget i 1969, Boligministeriets dispensa-
tion fra by- og landzoneloven i 1972 samt de berørte kommuners (Ros-
kilde, Ramsø og Greve) byplanvedtægter fra 1972.
En støjzone omkring lufthavnen blev fastlagt på baggrund af Københavns
Lufthavnsvæsens støjrapport fra 1972 og efterfølgende justeret på bag-
grund af Miljøstyrelsens rapport fra 1973.
Som regionplanmyndighed (planlægningsmyndighed for det åbne land)
udarbejdede Roskilde Amt i 1997 et forslag til en revideret støjzone, som
herefter i kombination med støjzonen fra lufthavnens etablering har udgjort
støjzonen omkring lufthavnen (restriktionsområde og støjkonsekvensom-
råde).
Planlægningsmyndighed
Frem til kommunalreformen i 2007 var regionplanmyndigheden planlæg-
ningsmyndighed ift. støjzonen, og støjzonen var udpeget i regionplanen. I
hovedstadsområdet var regionplanmyndigheden i 1973-1989 Hovedstads-
rådet, i 1989-2001 Roskilde Amt og i 2001-2007 Hovedstadens Udvik-
lingsråd (HUR).
Ved kommunalreformen i 2007 blev planlægningskompetencen for luft-
havnens støjzone overdraget til Miljøministeriet og i 2015 til Erhvervsmi-
nisteriet efter en ressortomlægning. Støjzonen har siden 2007 været udpe-
get i landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, Fingerplanen.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk