TRANSPORTMINISTEREN
Erhvervsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. august 2020
2020-6551
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Erhvervsudvalget har i brev af 13. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peter Skaarup (DF)
Spørgsmål nr. 461:
Mener ministeren, at SAS har behandlet sine kunder ordentligt, når de kun har
fået refunderet skatter og afgifter - og ikke selve flybillettens pris - med den
begrundelse, at de selv har aflyst, før SAS aflyste en flyafgang?
Svar:
Vi befinder os desværre lige nu i en situation, hvor mange passagerer oplever
udfordringer med at få refunderet deres billetter fra en række af luftfartssel-
skaber. Dette er jeg fuldt ud opmærksom på, og jeg har af samme årsag bedt
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om en plan for styrelsens videre håndtering af
alle de klagesager, hvor passagererne har fået medhold, men hvor luftfartssel-
skaberne ikke efterlever styrelsens afgørelse. Det kan i sidste ende medføre
politianmeldelser og bøder.
Som følge af den seneste tids fokus på refundering af billetter hos SAS indkald-
te jeg den 14. august 2020 SAS til et møde.
Her redegjorde SAS for deres proces med refundering af pengene for de mange
rejser, der er blevet aflyst som følge af covid-19. Jeg kan af principielle årsager
ikke forholde mig til behandlingen af konkrete sager, men jeg kan forstå på
SAS, at de har tilført betydelige ressourcer til behandlingen af de mange refusi-
oner og i den forbindelse også er opmærksomme på den problemstilling, der
fremhæves i spørgsmålet.
Jeg har på den baggrund en forventning om, at SAS vil håndtere sagerne om
refusion hurtigst muligt og sikre, at passagererne får de penge tilbage, de har
krav på. Jeg har samme forventning til de andre luftfartselskaber.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht