Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2233400_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. august 2020
Besvarelse af spørgsmål 445 alm. del stillet af udvalget den 2. juli 2020.
ERHVERVSMINISTERIET
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Brancheforeningen for byg-
ningssagkyndige og energikonsulenter og Dansk Industris foretræde for
udvalget onsdag den 1. juli 2020 om Sikkerhedsstyrelsens overtagelse af
IT-udviklingen i virksomhederne, jf. ERU alm. del
bilag 349?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Sikkerhedsstyrelsen,
som varetager administrationen af tilstands- og elinstallationsrapporter.
Sikkerhedsstyrelsen oplyser følgende:
“Det
er en forudsætning for et dynamisk boligmarked, at forbrugerne trygt
kan købe og sælge boliger. Dette sikres med huseftersynsordningen, hvor
køber kan tegne en ejerskifteforsikring, og sælger samtidig kan friholdes
for sit ellers 10-årige sælgeransvar.
Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter (BfBE)
fremhæver i præsentationen for udvalget, at boligsælgere- og købere har
taget tilstandsrapporten til sig, og 95% anvender ordningen.
Sikkerhedsstyrelsen bemærker, at det er korrekt, at både køber og sælger
har taget tilstandsrapporterne til sig, ikke mindst fordi ordningen er koblet
op på muligheden for at tegne en ejerskifteforsikring. Det er dog væsentligt
at være opmærksom på, at selvom huseftersynsordningen anvendes i stort
omfang, er der
og har altid været
væsentlige problemer med at forstå
indholdet i tilstandsrapporterne. Den manglende forståelse for rapporternes
indhold er beskrevet gentagne gange i huseftersynsordningens levetid, her-
under i Betænkning 1520 fra 2010, i Justitsministeriets evaluering af ord-
ningen fra 2018 og i vedlagte undersøgelse fra 2017, som er udført af Ope-
rate for Sikkerhedsstyrelsen og har været forelagt og drøftet med BfBE og
de øvrige interessenter i ordningen. De forståelsesmæssige udfordringer er
med til at svække huseftersynsordningens troværdighed. Samtidig bærer
sprogbrug, layout og læsevenlighed i høj grad præg af, at rapporterne stam-
mer fra 1996.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om kommentar til præsentation fra Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter og DI´s foretræde for udvalget onsdag den 1. juli 2020 om Sikkerhedsstyrelsens overtagelse af it-udviklingen i virksomhederne, til erhvervsministeren
2/4
BfBE hævder endvidere i præsentationen, at 95 pct. af de nuværende rap-
porter er fejlfri. Sikkerhedsstyrelsen bemærker, at dette tal ikke er retvi-
sende. Når Sikkerhedsstyrelsen udfører kontrol med tilstandsrapporter, vej-
ledes de bygningssagkyndige om forbedringspotentiale i langt størstedelen
af de kontrollerede rapporter. Eksempelvis gennemgik Sikkerhedsstyrelsen
1500 tilstandsrapporter i 2019, hvoraf der i 87,1 pct. af rapporterne blev
givet vejledning. Endvidere blev der i 2019 gennemført 320 tekniske revi-
sioner af tilstandsrapporter, hvoraf 64 pct. indeholdt overrapportering, dvs.
en række forhold var blevet markeret som skader med fx K1, K2 eller K3,
selvom der reelt ikke var tale om skader. Overrapportering giver dels for-
brugerne et fejlagtigt billede af husets tilstand, ligesom kan det få betyd-
ning for forsikringsdækningen, idet anførte skader i tilstandsrapporten jo er
undtaget fra forsikringsdækning.
For Sikkerhedsstyrelsen står det klart, at huseftersynsordningen har et stort
behov for modernisering med henblik på at øge kvaliteten af tilstandsrap-
porterne. Målet er, at rapporterne bliver mere præcise, retvisende og lettere
for forbrugerne at forstå, såvel som rapporterne skal kunne tilgås digitalt
og samtidig være nemmere for de bygningssagkyndige at arbejde med.
Den forhøjede kvalitet af tilstandsrapporterne sikres blandt andet gennem
det nye og brugervenlige rapportformat, men også gennem standardiserede
tekster med mulighed for individuelle uddybninger fra den bygningssag-
kyndige, styrket uddannelse og vejledning og et mere brugervenligt IT-sy-
stem, der hjælper den bygningssagkyndige i højere grad, når rapporterne
skal udarbejdes. Hertil kommer, at systemet gør det muligt for Sikkerheds-
styrelsen at udtrække data til brug for en forbedret kontrol af rapporterne,
så der i dialog med de byggesagkyndige kan arbejdes systematisk med at
undgå de fejl, der findes i rapporterne.
Vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt det af Sikkerhedsstyrelsen udviklede
IT-system i praksis overtager opgaver fra private virksomheder, og at bo-
ligejerne nu skal betale dobbelt for både virksomhedernes og Sikkerheds-
styrelsens IT-udvikling, så vurderer Sikkerhedsstyrelsen, at det nye IT-sy-
stem erstatter et ligeledes statsligt system, som benyttes i dag. Det fremgår
i øvrigt klart af
”Bekendtgørelse
om beskikkelse af bygningssagkyndige og
udarbejdelse af tilstandsrapporter som led i
huseftersynsordningen”
(BEK
nr 1426 af 30/11/2016), at tilstandsrapporter skal indrapporteres i Sikker-
hedsstyrelsens IT-system.
Endvidere er udfordringen med det nuværende IT-system, at det er tekno-
logisk forældet, ustabilt og omkostningerne til vedligeholdelse er store.
Med det nye IT-system har Sikkerhedsstyrelsen udviklet et indberetnings-
system, som kan tale digitalt sammen med de løsninger, som enkelte af
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om kommentar til præsentation fra Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter og DI´s foretræde for udvalget onsdag den 1. juli 2020 om Sikkerhedsstyrelsens overtagelse af it-udviklingen i virksomhederne, til erhvervsministeren
3/4
aktørerne under ordningen måtte have udviklet, så det bliver muligt at ind-
berette og udtrække relevante data på en lettere måde end i dag.
Endelig skal der tages højde for, at både hussælgere- og købere i dag i vid
udstrækning gør brug af digitale værktøjer ved hussøgninger og hushand-
ler. Det digitale forbrugerunivers omkring den nuværende ordning er ikke
eksisterende, og rapporterne kan alene rekvireres som en pdf-fil. Med de
nye rapporter bliver ordningen således opdateret, tidssvarende og ikke
mindst forbrugervenlig. Derfor er det også den klare forventning, at forbru-
gerne vil tage den nye ordning til sig, som det var tilfældet med den gamle
ordning.
Sikkerhedsstyrelsen bemærker også, at moderniseringen af tilstandsrappor-
terne samt opbygningen af et brugervenligt digitalt univers, tilgodeser alle
ordningens fagfolk. Ikke mindst de mindre og uafhængige bygningssag-
kyndigvirksomheder og mindre elinstallationsvirksomheder, som er af-
hængige af et tidssvarende system for at kunne tilbyde et relevant produkt
til deres kunder.
Det nye IT-system forhindrer ikke, at bygningssagkyndige fortsat kan an-
vende egne nyudviklede tillægsprodukter, så længe selve tilstandsrappor-
terne indrapporteres i Sikkerhedsstyrelsens system. Fordelen herved er, at
det indrapporterede data kan bruges til kvalitetssikring og systematisk for-
bedring af rapporterne. Dette vil bevirke en bedre forbrugerbeskyttelse ved
køb og salg af bolig, hvilket er huseftersynsordnings primære formål.
Fsva. prisen for IT-systemet og forbrugernes omkostninger så er der ikke
planer om at hæve gebyret, som følge af de nye rapporter. Det er på den
baggrund Sikkerhedsstyrelsens vurdering, at det nye IT-system ikke påfø-
rer forbrugerne øgede omkostninger, som det ellers fremgår af præsentati-
onen.
På præsentationens sidste side foreslås det, at Sikkerhedsstyrelsen videre-
udvikler huseftersynsordningen, forøger værdiskabelsen gennem moderni-
sering af sprog, farver og visuelt udtryk samt styrkelse af vejledninger,
håndbog og tilsyn. I denne forbindelse påpeger Sikkerhedsstyrelsen, at det
netop er det, som sker med den planlagte modernisering af huseftersyns-
ordningen, som træder i kraft 1. oktober 2020.
Slutteligt er det Sikkerhedsstyrelsen forhåbning, at de bygningssagkyndige
fortsat vil bidrage konstruktivt til ordningen f.eks. med inputs om, hvor
behovet for vejledning er størst og derigennem yderligere styrke forbruger-
nes tillid til
huseftersynsordningen.”
Med venlig hilsen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om kommentar til præsentation fra Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter og DI´s foretræde for udvalget onsdag den 1. juli 2020 om Sikkerhedsstyrelsens overtagelse af it-udviklingen i virksomhederne, til erhvervsministeren
4/4
Simon Kollerup