Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2222417_0001.png
SAMRÅDSTALE
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
29. juni 2020
20/07498-2
leakvi-dep
Fællessamråd i ERU den 1. juli 2020
Spørgsmål T og U stillet hhv. d.
10. juni og 24. juni efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V),
Tommy Ahlers (V), Jan E. Jørgensen (V) og Martin Geertsen (V) og
omtrykt 24. juni efter ønske fra Erhvervsudvalget
[JMeren besvarer samrådsspørgsmål T, der lyder:
På hvilket grundlag og
ud fra hvilke overvejelser besluttede regeringen, at der ikke måtte overnatte
udenlandske turister i Københavns og Frederiksberg kommuner, og hvad
førte til, at regeringen kort efter ændrede beslutning?]
Samrådsspørgsmål U
Hvilke konsekvenser har regeringens skiftende kurs for udenlandske turi-
sters mulighed for at overnatte i Københavns og Frederiksbergs kommu-
ner haft for turismen samt hoteller og andre overnatningssteder i Køben-
havns og Frederiksbergs kommuner?
[Indledning]
I forlængelse af justitsministerens besvarelse vil jeg besvare
samrådsspørgsmål U. Tak for spørgsmålet og for indkaldelsen
til dette samråd.
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at jeg er meget optaget
af de udfordringer, som borgere og virksomheder oplever som
følge af corona-krisen.
Og der er ingen tvivl om, at turismeerhvervet er særlig hårdt
ramt.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
2/8
Derfor ligger det regeringen meget på sinde, at turismeerhvervet
kommer bedst muligt igennem corona-krisen.
Derfor har regeringen tidligt i forløbet, sammen med både ar-
bejdsmarkedets parter og et bredt flertal i Folketinget, udrullet
historisk store hjælpepakker. Og vi kan se, at netop turismeer-
hvervet har været flittige til at gøre brug af hjælpepakkerne, som
blandt andet har understøttet mere end 50.000 arbejdspladser i
danske restauranter og overnatningssteder.
Jeg er glad for, at der er mange turismevirksomheder, der har
fået en hjælpende hånd og en økonomisk håndsrækning i en svær
tid.
Nu er vi et sted, hvor det er afgørende at sikre en kontrolleret og
gradvis genåbning af Danmark så vi kan genetablere aktiviteten
på en forsvarlig måde.
Her er der ingen tvivl om, at netop åbningen af grænsen for
udenlandske turister og erhvervsfolk selvfølgelig er et vigtigt
element for turismeerhvervet.
[Besvarelse af det konkrete samrådsspørgsmål]
[Ad spørgsmål U: Hvilke konsekvenser har regeringens skif-
tende kurs for udenlandske turisters mulighed for at overnatte i
Københavns og Frederiksbergs kommuner haft for turismen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
2222417_0003.png
3/8
samt hoteller og andre overnatningssteder i Københavns og Fre-
deriksbergs kommuner?]
[Afgrænsning af potentielt berørte turister]
Til det konkrete samrådsspørgsmål U vil jeg gerne starte med at
sige, som justitsministeren også nævnte, at vi befinder os i en
helt ny situation. Der er ingen, der har prøvet det, vi står i før.
Der er ingen opskrift på, hvordan man skal gøre det.
Ingen ”sådan-plejer-vi-at-gøre-situation”
Og derfor har vi også fra start af været helt åbne om, at der vil
komme justeringer undervejs.
Som justitsministeren redegjorde for, har det blandt andet med-
ført, at beslutningen om at begrænse turisters ophold i Køben-
havn blev ændret. Det blev den, fordi det var forsvarligt og fordi
smitten var kommet under kontrol. Og derfor er kravet om over-
natning uden for hovedstaden aldrig trådt i kraft.
Det betyder, at det er vanskeligt at sige noget præcist om konse-
kvenserne for turismen af et krav til indrejse, der aldrig har været
anvendt.
Jeg synes dog det er vigtigt at være opmærksom på, at det var en
betingelse som blev stillet i forbindelse med, at vi åbnede op for
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
2222417_0004.png
4/8
turister fra Tyskland, Norge og Island, hvor grænsen jo åbnede
den 15. juni 2020.
Vi ved, at langt størstedelen af denne gruppe turister overnatter
uden for København, i andre dele af Danmark.
I de tilfælde hvor 6-dages-reglen betyder, at fx et hotel i Køben-
havn oplever en stor omsætningsnedgang henover sommeren,
fordi udenlandske turister ikke kommer og overnatter, som de
plejer, så er der mulighed for at søge om kompensation for 25 til
op til 80 pct. af det pågældende hotels faste omkostninger. Det
kræver, at det enkelte hotel har en omsætningsnedgang på
mindst 35 pct. og at hotellet kan dokumentere, at mindst 50 pct.
af deres omsætning i juli og august kom fra udenlandske gæster.
Samtidig erhvervet påvirket af reglerne om smitteniveau, som
betyder at vi for nuværende må undvære mange svenske turister,
indtil de har bedre styr på smittesituationen. Og det kan selvføl-
gelig mærkes her i hovedstaden.
Men som justitsministeren også sagde, så skal vi huske, at co-
rona-krisen ikke er ovre. Og vi skal fortsat genåbne Danmark på
en sundhedsmæssigt forsvarlig måde.
[Turisternes ændrede adfærd]
Der bliver også spurgt til, hvad konsekvenserne har været for
hovedstadens hoteller og restauranter.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
5/8
Og også her er det unægtelig vanskeligt at spå om konsekven-
serne.
For det første
fordi vi på nuværende tidspunkt ved meget lidt
om, hvordan coronakrisen helt generelt påvirker turisternes ad-
færd i 2020.
Vi ved simpelthen ikke, hvor mange af vores sædvanlige turister
der ville være blevet væk, uanset om grænserestriktionerne
havde været der eller ej. Fx på grund af utryghed for at blive
udsat for smitte? Eller fordi krisen har påvirket turisternes pri-
vatøkonomi og de derfor ikke har råd til at rejse?
Også den aktuelle situation i luftfartsindustrien kan selvfølgelig
spille ind.
For det andet
har vi ikke viden om, hvordan turisterne reagerede
i forlængelse af de udmeldte indrejserestriktioner i forhold til
hovedstaden. Vi ved simpelthen ikke, hvorvidt turisterne afbe-
stilte deres rejser i forlængelse af udmeldingen, ligesom vi heller
ikke ved, om afbestilte rejser eventuelt nu er blevet genbestilt,
da indrejserestriktionerne blev afskaffet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
6/8
Det er altså som udgangspunkt ikke muligt, at kvantificere kon-
sekvenserne for turismeindustrien nærmere af den udmeldte ind-
rejserestriktion for tyske, norske og islandske turister.
[Indsats for at få gang i turismen]
Når det er sagt, så vil jeg gerne gentage, hvad jeg sagde indled-
ningsvist, nemlig at der ikke er tvivl om, at coronakrisen generelt
har ramt turismeerhvervet hårdt både i hovedstaden og i resten
af landet. Det er et problem, jeg er meget opmærksom på.
Det er også derfor, at vi fra regeringens side har taget en række
tiltag, der skal være med til at få gang i turismeindustrien og un-
derstøtte turismeforbruget hen over sommeren.
Blandt andet har vi med aftalen om udfasning af hjælpepakker
fra den 15. juni, sammen med en bred kreds af Folketingets par-
tier afsat 50 millioner kroner i år til VisitDenmarks international
markedsføring, så vi hurtigst muligt kan få de udenlandske turi-
ster tilbage til både hovedstaden og resten af Danmark, nu hvor
grænserne er åbne til en række lande.
Samtidig har VisitDenmark sammen med danske turismeaktører
igangsat en stor markedsføringskampagne, der skal inspirere
danskerne til at være turister i deres eget land her til sommer.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
7/8
Vi har også med den såkaldte
Sommerpakke
sammen med et
bredt flertal i Folketinget afsat 700 mio. kr. til konkrete initiati-
ver, der skal gøre det mere attraktivt at holde sommer i Danmark.
Flere initiativer vil også komme København og Frederiksberg
Kommuner til gode. Der afsat midler til, at kulturinstitutionerne
kan give halv pris på billetter til kulturoplevelser, og der er afsat
midler til Wonderful Copenhagens arbejde med genstart af tu-
rismen i hovedstaden.
[Regeringens kommende initiativer for turismen]
Vi meget opmærksomme på, at vi langt fra er færdige med at
håndtere de udfordringer, som turismeerhvervet står overfor på
grund af corona-krisen.
Derfor agter regeringen også i forlængelse af aftalen om som-
merpakken at etablere et genstartteam for turisme og oplevelses-
økonomi, som skal se på, hvordan turismen i Danmark kan
komme tilbage på ret køl hurtigst muligt.
Regeringen har allerede i december 2019 igangsat et arbejde
med at udarbejde en national strategi for bæredygtig vækst i
dansk turisme i regi af Det Nationale Turismeforum.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
8/8
Som et selvstændigt fokusområde heri skal der kigges på, hvor-
dan en bæredygtig vækst i hovedstadens turisme kan understøt-
tes. Før corona-krisen havde hovedstadens turismeindustri gen-
nem en årrække oplevet en meget markant vækst. Det ønsker vi
at komme tilbage til, og det skal ske på en grøn og bæredygtig
måde.
[Afslutning]
Kort opsummeret, så er det altså endnu for tidligt at drage kon-
klusioner omkring krisens samlede konsekvenser. Men regerin-
gen følger selvfølgelig situationen tæt og arbejder for, at turis-
meerhvervet kommer helskindet ud af corona-krisen og tilbage
i vækst.
Jeg og den øvrige regering ser frem til at fortsætte det gode sam-
arbejde med Folketingets partier om at indfri denne ambition, og
jeg modtager altid gerne input fra jer her i udvalget til arbejdet.
Tak for ordet.