Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2223296_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2020
2020-0035-0154
1521939
UDKAST TIL TALE
til besvarelse af samrådsspørgsmål T
fra Folketingets Erhvervsudvalg
Samrådsspørgsmål T
”På
hvilket grundlag og ud fra hvilke overvejelser besluttede regeringen, at
der ikke måtte overnatte udenlandske turister i Københavns og Frederiks-
berg kommuner, og hvad førte til, at regeringen kort efter ændrede beslut-
ning?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), Torsten
Schack Pedersen (V), Tommy Ahlers (V), Jan E. Jørgensen (V) og Mar-
tin Geertsen (V).
1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet, som giver mig anledning til at rede-
gøre for de hensyn, vi som regering forsøger at balancere
her i genåbningen af vores land.
Corona-pandemien er en historisk alvorlig sundheds-
krise, som har ramt hele verden.
Ikke mindst i Europa, hvor vi i flere lande så, hvordan
sundhedsvæsenet simpelthen ikke kunne følge med og
var nødt til at prioritere i, hvem der kunne få behandling.
Vi har set, hvordan en stor del af Europa
og også lande
andre steder i verden
har lukket af for rejser.
Det gjorde vi i vid udstrækning også i Danmark i en pe-
riode, og i dag er vi så heldigvis et andet sted.
[Om genåbningen]
Regeringen præsenterede den 29. maj en plan for genåb-
ningen for turister fra Tyskland, Island og Norge fra den
15. juni. Og i lørdags
de 27. juni
åbnede vi så også op
for resten af EU- og Schengenområdet samt UK.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Når vi har kunne åbne for turister fra andre lande, så er
det fordi, vi i Danmark har fået COVID-smitten under
kontrol.
Den kontrol skal vi selvfølgelig holde fast i. Den må vi
ikke slippe.
Derfor gælder det også helt generelt for genåbningen af
vores samfund, at vi balancerer en flerhed af hensyn.
Vi skal på den ene side naturligvis tilstræbe at komme
tilbage til ”normalen” hurtigst muligt.
Men vi skal på den anden side
og det er det vigtigste
huske, at coronakrisen ikke er ovre, og at vi fortsat har at
gøre med en virus, som uden varsel kan blusse op igen.
Og når vi åbner op for grænserne, så indebærer det også
en øget risiko for, at flere med COVID-smitte rejser ind
i Danmark fra udlandet med risiko for at starte smittekæ-
der i Danmark.
[Baggrunden for kriterierne]
Når vi så i en periode stillede krav om overnatning uden
for København, så var det grundlæggende på baggrund
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
af et forsigtighedsprincip, og fordi vi har set, hvor hurtigt
smitten kan brede sig
særligt i tætbefolkede områder.
Så det handlede ganske enkelt om, at vi ikke i den davæ-
rende situation ønskede at samle for mange mennesker
på for lidt plads. Så enkelt er det.
Og alt andet lige ville det medføre færre turister i Køben-
havn, hvis turisterne ikke kunne overnatte i byen. Det har
jeg heller ikke hørt nogen betvivle.
[Om ændringen af beslutningen]
Den 12. juni 2020 meldte regeringen så ud, at beslutnin-
gen om at begrænse turisters ophold i København blev
ændret, så der fra den 15. juni alene blev stillet krav om,
at turister, der ønsker at indrejse i Danmark, har planlagt
6 overnatninger.
Og derfor nåede kravet jo heller aldrig at træde i kraft.
Og hvorfor gjorde vi så det?
For det første så vi i ugerne efter den 29. maj, at vi fort-
satte den gode udvikling, vi har haft i Danmark, hvor vi
bliver ved med at have smitten under kontrol.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
For det andet har vi i regeringen hele tiden haft den hold-
ning, at vi skal gå meget langt for at bekæmpe coronavi-
rus
men at vi selvfølgelig ikke skal gå længere end nød-
vendigt.
Vi skal genåbne, så længe det er forsvarligt, og vi er
trygge ved det.
Derfor synes vi også, at det var forsvarligt og rigtigt at
ophæve kravet om ophold uden for København.
Vi insisterer på, at vi ikke skal gå hurtigere frem, end vi
kan være trygge ved. Men vi skal selvfølgelig heller ikke
holde fast i restriktioner, som vi ikke mener, der er behov
for.
Og med den fortsatte begrænsede smittespredning, vi ser
i Danmark, er det vurderingen, at de øvrige tiltag, vi har
iværksat, er tilstrækkelige til at sikre en forsvarlig gen-
åbning.
Vi bevæger os i ukendt farvand. Der er ingen af os, der
har stået i en lignende situation før. Og derfor vurderer
og justerer vi også løbende de restriktioner, vi har indført.
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1. juli 2020 om regeringens beslutninger om udenlandske turisters overnatning i Københavns og Frederiksbergs kommuner, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Og jeg vil gerne sig det helt ærligt
det har været svært
at håndtere den her krise, som er uden fortilfælde i nyere
tid, og hvor der ikke finde nogen fast skabelon.
[Afrunding]
Og her til sidst vil jeg gerne benytte anledningen til at se
fremad. For det går den rigtige vej i Danmark. Og det
skulle det gerne blive ved med.
Og nu ser det også ud til, at vi snart
sammen med de
andre lande i EU
er klar til at åbne forsigtigt op mod
udvalgte tredjelande, hvor der er styr på smitten.
Men det er alt sammen under forudsætning af, at vi ikke
pludselig mister kontrol med smitten. For det ville gan-
ske enkelt være helt ubærligt, hvis vi frem for at snakke
om genåbning igen skulle snakke om nedlukning.
Tak for ordet.
6