Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. august 2020
Besvarelse af spørgsmål 431 alm. del stillet af udvalget den 30. juni
2020 efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse af 30. juni 2020 fra
Ole Eriksen, Vojens, og samtidig oplyse, om det er efter reglerne, at kunden
ikke får udbetalt sine penge, og hvilke muligheder ministeren mener, at
kunden har for at få sine penge tilbage.
Svar:
Det følger
af EU’s pakkerejsedirektiv, at forbrugeren har ret til at få pen-
gene retur for en pakkerejse inden for 14 dage, såfremt rejseudbyderen
aflyser rejsen. Rejseudbyderne kan i overensstemmelse med lovgivnin-
gen tilbyde forbrugeren en voucher for rejsen, men det er op til forbru-
geren, om denne ønsker at tage imod voucheren eller ønsker pengene
retur.
Rejseudbyderne skal selvfølgelig overholde de gældende regler. Hvis
forbrugeren ikke har fået pengene tilbage for en given rejse, vil jeg op-
fordre forbrugeren til at kontakte rejsebureauet igen og bede dem tilba-
geføre det skyldige beløb. Udbetaler selskabet fortsat ikke, er det muligt
at rette henvendelse til Pakkerejse-Ankenævnet, som er klageinstans på
området. På grund af de ekstraordinære omstændigheder omkring co-
rona-krisen har Pakkerejse-Ankenævnet dog appelleret til tålmodighed.
Jeg kan oplyse, at regeringen som følge af Covid-19 har udvidet Rejse-
garantifondens dækningsområde, således at rejseudbydere kan søge om
refusion eller godtgørelse for afbestilte eller annullerede pakkerejser,
hvis en række betingelser er opfyldt.
Uanset om en rejseudbyder har adgang til hjælpepakkerne i regi af Rej-
segarantifonden eller ej, så ændrer det
ikke
på rejseudbydernes forplig-
telse til at betale kunderne pengene tilbage. Det er fortsat de ovenfor
nævnte forpligtelser og tidsfrister, der er gældende ret.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen