Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2231910_0001.png
17. august 2020
J.nr. 2019 - 8493
Til Folketinget
Erhvervsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 412 af 18. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 412: Spm. om at opdatere tallene for antal Trip, trap, træsko-sanktioner for udvalgte virksomhedsformer, som findes i Erhvervsstyrelsens analyse af iværksætterselskaber fra september 2018, til skatteministeren
2231910_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren opdatere tallene for antal ”Trip, trap, træsko”-sanktioner
for udvalgte
virksomhedsformer, som findes i Erhvervsstyrelsens analyse af iværksætterselskaber fra
september 2018. Vil ministeren på baggrund af opdaterede tal kommentere på udviklin-
gen fra 2017 og frem til i dag?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Når
nye virksomheder anmoder om registrering hos Skatteforvaltningen (fx momsregi-
strering, lønsumsafgift, A-skat eller punktafgift) udføres der en kontrol eller
mere præ-
cist
forebyggende restancearbejde ved selve anmodningen om registrering efter skatte-
og afgiftslovgivningen. Det gør Skatteforvaltningen for at forebygge en potentiel opbyg-
ning af restancer i virksomhederne. Hvis en virksomhed, der anmoder om en registrering
hos Skatteforvaltningen, er blevet visiteret til kontrol, har Skatteforvaltningen tre instru-
menter, der samlet bliver betegnet som ”Trip, trap, træsko”. Ved ”trip” forstås, at en virk-
somhed, som betingelse for at blive registreret hos Skatteforvaltningen, kan blive pålagt
forkortet afregning med fx moms, hvilket vil sige, at virksomheden skal angive og betale
moms månedsvis. Ved "trap" forstås, at en virksomhed, som betingelse for at blive regi-
streret hos Skatteforvaltningen, kan blive pålagt at stille betryggende sikkerhed for nye re-
stancer, der er vurderet at være risiko for at kunne opstå i den pågældende virksomhed.
Og ved "træsko" forstås, at en virksomhed, der ikke stiller den krævede sikkerhed, bliver
nægtet registrering efter skatte- og afgiftslovgivningen.
Antallet af
”trip,
trap, træsko”-sanktioner over for iværksætterselskaber, anpartsselskaber
og enkeltmandsvirksomheder har været relativt stabilt for alle tre virksomhedsformer de
seneste tre år,
jf. tabel 1.
Tabel 1.
Antal ”Trip, trap, træsko”-sanktioner
i registreringsfasen for udvalgte virksomhedsformer,
2014-2019
År
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Iværksætterselskab
115
465
737
764
926
753
Anpartsselskab
421
794
1.273
1.251
1.185
1.338
Enkeltmandsvirksomhed
649
830
1.240
1.185
1.001
1.146
Anm.:
Grupperingen ”Enkeltmandsvirksomhed” indeholder
også I/S og øvrige, men består som hovedpart af enkeltmands-
virksomheder.
Der er i de seneste tre år sket et fald i antallet af momsregistreringer af iværksætterselska-
ber, men til gengæld er der sket en stigning i antallet af momsregistreringer af anpartssel-
skaber og enkeltmandsvirksomheder,
jf. tabel 2.
Udviklingen er en naturlig konsekvens af,
at der i foråret 2019 blev lukket for muligheden for at registrere nye iværksætterselskaber.
Side 2 af 3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 412: Spm. om at opdatere tallene for antal Trip, trap, træsko-sanktioner for udvalgte virksomhedsformer, som findes i Erhvervsstyrelsens analyse af iværksætterselskaber fra september 2018, til skatteministeren
2231910_0003.png
Tabel 2. Antal nye momsregistreringer for udvalgte virksomheder, 2014-2019
År
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Iværksætterselskab
2.706
4.487
5.637
6.227
5.636
3.434
Anpartsselskab
12.353
12.064
12.566
12.844
11.964
15.751
Enkeltmandsvirksomhed
30.278
27.853
28.227
27.394
27.334
31.027
Anm.: Grupperingen ”Enkeltmandsvirksomhed” indeholder
også I/S og øvrige, men består som hovedpart af enkeltmands-
virksomheder. Antallet af nye momsregistreringer ændrer sig løbende på grund af bagudrettede momsregistreringer.
Virksomhedernes andele af de samlede sanktioner har været relativt stabilt de seneste tre
år,
jf. tabel 3.
Iværksætterselskabernes andel af momsregistreringer er faldet fra 13 pct. i
2017 til 7 pct. i 2019, hvor de tilsvarende andele for anpartsselskaber og enkeltmandsvirk-
somheder steg marginalt i samme periode. Iværksætterselskabernes andel af de samlede
sanktioner relativt til antal registreringer er steget fra 12 pct. i 2017 til 22 pct. i 2019. An-
delene for anpartsselskaber og enkeltmandsvirksomheder har været relativt stabile de se-
neste tre år.
Tabel 3. Fordeling af sanktioner og momsregistreringer for udvalgte virksomhedsformer, 2014-2019
Andel af samlede sanktioner Andel momsregistreringer
(pct.)
(pct.)
En-
keltm.
55 pct.
40 pct.
38 pct.
37 pct.
32 pct.
36 pct.
En-
keltm.
67 pct.
63 pct.
61 pct.
59 pct.
61 pct.
62 pct.
Sanktioner relativt til antal
momsregistreringer (pct.)
En-
keltm.
2 pct.
3 pct.
4 pct.
4 pct.
4 pct.
4 pct.
År
2014
2015
2016
2017
2018
2019
IVS
10 pct.
22 pct.
23 pct.
24 pct.
30 pct.
23 pct.
ApS
36 pct.
38 pct.
39 pct.
39 pct.
38 pct.
41 pct.
IVS
6 pct.
10 pct.
12 pct.
13 pct.
13 pct.
7 pct.
ApS
27 pct.
27 pct.
27 pct.
28 pct
26 pct.
31 pct.
IVS
4 pct.
10 pct.
ApS
3 pct.
7 pct.
13 pct. 10 pct.
12 pct. 10 pct.
16 pct. 10 pct.
22 pct.
9 pct.
Anm.: Grupperingen ”Enkeltmandsvirksomhed” indeholder
også I/S og øvrige, men består som hovedpart af enkeltmands-
virksomheder. Antallet af nye momsregistreringer ændrer sig løbende på grund af bagudrettede momsregistreringer.
Side 3 af 3