Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2231942_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. august 2020
Besvarelse af spørgsmål 381 alm. del stillet af udvalget den 15. juni
2020.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 12. juni 2020 fra Rejsearran-
gører i Danmark, RID, og Danmarks Rejsebureau Forening, DRF, om løs-
ningsforslag vedrørende rejsebranchens likviditetsudfordringer, jf. ERU
alm. del - bilag 319
Svar:
Regeringen nedsatte sammen med et bredt flertal af Folketingets partier
(Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Konservative, Liberal Alliance og Alternativet)
Arbejdsgrup-
pen om forbrugernes konkurssikring i forbindelse med pakkerejser m.v.
Ar-
bejdsgruppen afleverede den 9. juni 2020 en vurdering af udfordringerne
på pakkerejseområdet set i lyset af COVID-19-krisen.
Den 23. juni 2020 er der indgået en politisk aftale i aftalekredsen vedrø-
rende pakkerejsebranchen om yderligere hjælp til pakkerejsebranchen i ly-
set af coronakrisen, som adresserer mange af de udfordringer, som rejse-
branchen står overfor.
I henvendelsen, jf. ERU alm. del - bilag 319, udtrykker RID og DRF deres
støtte til flere af arbejdsgruppens anbefalinger. De to organisationer skøn-
ner imidlertid ikke arbejdsgruppens forslag tilstrækkelige til at løse den
konkrete likviditetsudfordring, som rejsebranchen er akut belastet af. RID
og DRF stiller i forlængelse heraf fem konkrete løsningsforslag mhp. at
imødegå likviditetsudfordringerne. Nedenfor følger en vurdering af disse
forslag.
Ad forslag
1: Udvidelse af ”faktiske omkostninger” inden
for statsgarantien
Forslaget går på tværs af den eksisterende lønkompensationsordning, hvor
der allerede er mulighed for at opnå kompensation for hjemsendte medar-
bejdere. Pr. 15. juni 2020 er der 283 selskaber, som er registreret i Rejse-
garantifonden, der har benyttet sig af denne mulighed for at få lønkompen-
sation i forbindelse med COVID-19. Disse selskaber har samlet modtaget
ca. 289 mio. kr. i lønkompensation.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/6-2020 fra Rejsearrangører i Danmark, RID, og Danmarks Rejsebureau Forening, DRF, om løsningsforslag vedrørende rejsebranchens likviditetsudfordringer, til erhvervsministeren
2231942_0002.png
2/3
Hele tankegangen omkring lønkompensation, er at man opnår støtte, så
længe ens medarbejdere ikke er/kan være på arbejde. Det vil skabe en ulige
konkurrencefordel brancher i mellem, at en enkelt branche kan sende med-
arbejdere på arbejde med lønkompensation. En sådan konkurrencemæssig
forskelsbehandling kan jeg ikke støtte op om.
Det skal i forlængelse heraf i øvrigt bemærkes, at
selv hvis man valgte at
give rejsebranchen denne særlige konkurrencefordel
så ville rammerne
for de omfattede faktiske omkostninger ikke kunne ændres med tilbagevir-
kende kraft.
Ad forslag 2: Hurtigere udbetaling fra Rejsegarantifonden
Rejsegarantifonden er blevet tilført en stor opgave i at varetage tilskud,
statsgaranti samtidig med, at fonden skal opretholde sit virke ved bl.a. at
føre tilsyn med selskaber registret i Rejsegarantifonden. Derfor er det i den
politiske aftale af den 23. juni 2020 besluttet, at der ydes et tilskud til Rej-
segarantifonden på 1 mio. kr. med henblik på flere ressourcer i sekretaria-
tet.
Ad forslag 3: Aktivering af statstilskuddet på 600 mio. kr.
I den tidligere aftale af 12. maj blev der givet et tilskud på 600 mio. kr. til
rejsebranchen for annullerede og aflyste rejser frem til 13. april 2020.
Det er i den politiske aftale af den 23. juni 2020 besluttet, at det resterende
beløb indgår i en samlet statslig tabsramme på 300 mio. kr. i 2020. Den
afsatte tabsramme kan benyttes til dækning af de tab på statsgarantien, som
følger af, at evt. konkursramte selskaber ikke kan tilbagebetale deres ud-
stående forpligtelser på lån optaget i perioden 14. april til 31. august 2020.
Dette gælder for konkurser frem til ultimo 2021.
Ad forslag 4: Justering af mellemregningsordning med Rejsegarantifonden
Det er Rejsegarantifondens bestyrelse, der har besluttet, at selskabet skal
tilbagebetale Rejsegarantifonden for udlæg til selskabets kunder inden for
tre måneder. Samtidig er det Rejsegarantifondens bestyrelse, som har be-
sluttet, at et selskab ikke kan få udbetaling for en given periode, før det har
refunderet alle Rejsegarantifondens udbetalinger til selskabets kunder for
den foregående periode. Udbetalingsformen, som Rejsegarantifondens be-
styrelse har valgt, er med til at mindske risikoen for Rejsegarantifondens
økonomi.
Det skal også ses i lyset af, at
arbejdsgruppen om forbrugernes konkurs-
sikring i forbindelse med pakkerejser m.v.
også anbefaler, at denne praksis
opretholdes i fremtiden, hvis staten fremover skal hæfte for de konkurs-
ramte rejseudbyderes træk på statsgarantien.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/6-2020 fra Rejsearrangører i Danmark, RID, og Danmarks Rejsebureau Forening, DRF, om løsningsforslag vedrørende rejsebranchens likviditetsudfordringer, til erhvervsministeren
2231942_0003.png
3/3
Ad forslag 5: Yderligere likviditet eksempelvis gennem regeringens som-
merpakke
Det anbefales ikke af flertallet i arbejdsgruppen om forbrugernes konkurs-
sikring i forbindelse med pakkerejser, at der gives yderligere direkte støtte
til pakkerejseselskaberne. Et flertal i arbejdsgruppen anfører, at det er vig-
tigt, at støtteordningerne
”udfases så hurtigt som muligt. Det skyldes, at
hjælpepakker på lidt længere sigt kan have skadelige virkninger på sam-
fundsøkonomien.”
Det bemærkes, at der allerede er givet et statstilskud på samlet 725 mio. kr.
samt et statsgaranteret lån på 1,5 mia. kr. til branchen. Derudover har pak-
kerejseselskaberne på lige fod med andre brancher adgang til generelle støt-
tepakker som lønkompensationsordningen og kompensation for faste om-
kostninger.
Det er i den politiske aftale af den 23. juni 2020 besluttet, at statsgarantien
udvides midlertidigt til 2,25 mia. kr. indtil 1. marts 2021. Herudover er der
afsat en samlet statslig tabsramme på 300 mio. kr. i 2020.
Det er vurderingen, at mange af rejsebranchens udfordringer er adresseret.
Det er derfor for tidligt at tage stilling til eventuelle yderligere tiltag.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup