Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2211958_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Erhvervsudvalg
Dato: 17-06-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPHTE
Sagsnr.: 2008277
Dok. nr.: 1246957
Folketingets Erhvervsudvalg har den 10. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 360
(Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Spørgsmål nr. 360:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorvidt virksomheder ville have været berettiget til
erstatning som følge af tab i forbindelse med nedlukning og andre tiltag til begræns-
ning af udbredelsen af covid-19, såfremt § 27 i epidemiloven var forblevet uændret,
jf. artikle : Ӯ dri g af hastelov kostede virkso heder i dst 8 illiarder kro er.
Løb regeri ge fra reg i ge ?”, Berli gske.dk, de
. ju i
. Der he vises til de
- før lovændringen i marts 2020 - gældende epidemilovs § 27, stk. 1,
: ”Hvis der i for-
bindelse med de forebyggende foranstaltninger, der iværksættes i medfør af denne
lovs kapitel 3 for at hindre udbredelse af smitsomme og andre overførbare syg-
domme, påføres nogen tab, har vedkommende krav på erstatning herfor fra det of-
fentlige."”
Svar:
Den tidligere epidemilovs § 27, jf. lovbekendtgørelse nr. 1026 af 1. oktober 2019, gav
adgang til erstatning for tab påført som følge af foranstaltninger iværksat efter den
tidligere epidemilovs kapitel 3.
Epidemilovens § 27 blev nyaffattet ved lov nr. 208 af 17. marts 2020. Det samme gør
sig i vidt omfang gældende for lovens kapitel 3, der blev ændret og udvidet med en
række nye beføjelser ved lov nr. 208 af 17. marts 2020 og lov nr. 359 af 4. april 2020.
Der er således anmodet om, at jeg forholder mig til en hypotetisk retstilstand.
Efter den tidligere epidemilovs kapitel 3, kunne Epidemikommissionen under visse
nærmere betingelser:
Udstede påbud til enkeltpersoner om undersøgelse, indlæggelse, isolation
eller behandling.
Udstede påbud om afspærring af et område, således at samkvem med omgi-
velserne forhindres og forbud mod afholdelse af offentlige arrangementer o.
lign. i området.
Udstede påbud om tvangsmæssig vaccination inden for et nærmere afgræn-
set område eller af en nærmere afgrænset personkreds.
Udstede påbud om obduktion efter et dødsfald, når det formodes, at et
dødsfald skyldtes en alment farlig sygdom.
Iværksætte de undersøgelser af bakteriologisk eller lignende art, som var
nødvendige for med sikkerhed at fastslå en smittes art, oprindelse og udbre-
delse.
Påbyde hel eller delvis lukning af virksomheder eller forbyde smittebærende
personer adgang til virksomheder, med henblik på at bringe smittefaren til
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om, hvorvidt virksomheder ville have været berettiget til erstatning som følge af tab i forbindelse med nedlukning og andre tiltag til begrænsning af udbredelsen af covid-19, såfremt § 27 i epidemiloven var forblevet uændret, til sundheds- og ældreministeren
ophør, når der var fare for, at smitte kunne spredes ved virksomheders
fremstilling og distribution af levnedsmidler.
Udstede forbud mod brug af offentlige transportmidler.
Påbyde rensning af personer, der formodes forurenet med smitstof eller bio-
logisk kampstof.
Iværksætte andre foranstaltninger af begrænset art og omfang for at hindre
at smitte udbredes.
Det fremgår heraf, at virksomheders mulighed for at opnå erstatning efter den da-
gældende epidemilov primært var begrænset til situationer, hvor Epidemikommissio-
nen havde udstedt et konkret påbud eller forbud til virksomheden.
De foranstaltninger, der kan iværksættes efter epidemiloven, som ændret ved nr. 208
af 17. marts 2020 og lov nr. 359 af 4. april 2020, har derimod primært karakter af ge-
nerel regulering. Der er således tale om en bredere model, hvor Epidemikommissio-
nernes adgang til at fastsætte begrænsninger i virksomheders erhvervsudøvelse i
form af konkrete påbud og forbud efter den tidligere epidemilov, nu er erstattet af
bemyndigelser til sundheds- og ældreministeren til at fastsætte generelle regler for at
sikre myndighedernes handlemuligheder og effektiv ressourceudnyttelse bl.a. med
henblik på indsatser til forebyggelse, inddæmning og begrænsning af covid-19.
Med i dførelse af de e ”bredere” odel, var det efter
regeringens opfattelse ikke
længere hensigtsmæssigt at opretholde erstatningsordningen i den tidligere epidemi-
lovens § 27. Regeringen indgik i stedet aftaler med Folketingets øvrige partier om en
række kompensationsordninger til erhvervslivet som følge af de initiativer, regerin-
gen iværksatte for at forebygge smitte med covid-19.
Endelig blev der med nyaffattelsen af epidemilovens § 27 fastsat, at der skal ydes
fuldstændig erstatning til den eller de berørte ejere, hvis der foretages ekspropriative
indgreb til gennemførelse af foranstaltninger efter epidemiloven.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Helene Tejsner
Side 2