Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2219722_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. juni 2020
Besvarelse af spm. 350 alm. del stillet af udvalget den 4. juni 2020
Spørgsmål:
Vil ministeren, med bidrag fra øvrige relevante ministre, redegøre for be-
hov og muligheder for renovering af faldstammer og i den forbindelse tage
stilling til, om der er behov for at se på de gældende autorisationer på om-
rådet? Redegørelsen bedes omfatte følgende spørgsmål:
-
Hvad er den nuværende tilstand for faldstammer fordelt på byg-
ningstype, ejerforhold og alder i lyset af, at flere og flere beboere
gennem de senere år har oplevet, at faldstammer stopper til, bliver
utætte eller der sker rustudfældninger som følge af, at faldstammens
levetid nærmer sig sit ophør?
I hvilket omfang er faldstammer indtil nu blevet udskiftet eller re-
noveret, og hvad det fremtidige potentiale er for at renovere fald-
stammer frem for at udskifte dem?
Er der i dag et renoveringsefterslæb i renoveringen af faldstammer
og i så fald, hvad årsagen skyldes?
Hvad er de økonomiske-, sundhedsmæssige- og miljømæssige kon-
sekvenser af udsivende spildevand fra utætte faldstammer i boliger,
herunder etagebyggeri?
Hvad er de økonomiske konsekvenser og udførelsesmæssige for-
dele for hhv. lejere og ejere af lejligheder ved at renovere en fald-
stamme, f.eks. gennem strømpeforing, frem for at den bliver udskif-
tet?
Mener ministeren, at der vil være en gevinst ved at bruge erfaringer
med renovering og strømpeforring af kloakker, hvor der i dag er et
stort og veludviklet marked, når der skal renoveres faldstammer?
Hvad er fordelene, herunder mulige besparelser for bygningsejere
og lejere, ved at åbne markedet op for renovering af faldstammer,
f.eks. gennem en delautorisation med tilhørende uddannelseskrav
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
-
-
-
-
-
-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om, med bidrag fra øvrige relevante ministre, at redegøre for behov og mulighederne for renovering af faldstammer og i den forbindelse tage stilling til, om der er behov for at se på de gældende autorisationer på området, til erhvervsministeren
2219722_0002.png
2/4
til kloakmestervirksomheder i lyset af, at markedsadgangen i dag er
begrænset?
-
Vil ministeren i lyset af svar på spm. 3, L35
forslag til lov om
autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsom-
rådet, folketingsåret 2013-2014, redegøre for, om regeringen har
samme holdning til begrundelsen for nye delautorisationer med
hensyn til forretningspotentialer i naturlig forlængelse af eksiste-
rende forretning og udviklingen af nye produkter, herunder om en
ny delautorisationsordning til kloakmestrevirksomheder til renove-
ring af faldstammer opfylder disse betingelser?
Vil ministeren tage initiativ til, at åbne markedet for renovering af
faldstammer gennem en delautorisation med tilhørende uddannel-
seskrav til kloakmester virksomheder?
Vil ministeren redegøre for fordelene ved at give f.eks. kloakme-
stervirksomheder mulighed for at renovere faldstammer gennem en
delautorisation med tilhørende uddannelseskrav.
-
-
Svar:
Udvalgsspørgsmålene vedr. både Erhvervsministeriets, Transport- og Bo-
ligministeriet og Miljø- og Fødevareministeriets ressort, hvorfor jeg til
brug for besvarelsen har indhentet bidrag.
Sikkerhedsstyrelsen, som varetager administrationen af reglerne for delau-
torisationer (inden for el, vvs og kloakområdet), oplyser følgende:
”Med
en delautorisation kan en virksomhed opnå adgang til en begrænset
del af et autorisationskrævende fagområde. Ordningen er bl.a. skabt med
det formål at give flere aktører adgang til markedet, hvilket kan medvirke
til øget konkurrence til gavn for forbrugerne, herunder eksempelvis byg-
ningsejere og lejere.
Samtidig giver delautorisationsordningen større fleksibilitet for virksom-
hederne, der får mulighed for at specialisere sig inden for en mindre del af
et autorisationsområde. Når mulige fagområder for nye delautorisationer
udforskes, lægges der således fortsat vægt på hensyn til naturlige udvidel-
ser af eksisterende forretningsområder eller udviklingen af nye produktty-
per, der ikke klart falder inden for et bestemt kompetenceområde.
Med hensyn til renovering af faldstammer er der tale om en opgave, som
fagligt ligger i umiddelbar forlængelse af renovering af kloakrør og derfor
vil kunne give kloakmestervirksomheder adgang til yderligere arbejdsop-
gaver. Omvendt er det dog ikke vurderingen, at eksempelvis strømpeforing
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om, med bidrag fra øvrige relevante ministre, at redegøre for behov og mulighederne for renovering af faldstammer og i den forbindelse tage stilling til, om der er behov for at se på de gældende autorisationer på området, til erhvervsministeren
3/4
i sig selv er en ny teknologi, der retfærdiggør oprettelsen af en ny delauto-
risationsordning.
Samlet set er det ikke Sikkerhedsstyrelsens opfattelse, at den generelle mar-
kedsadgang til renovering af faldstammer i dag er begrænset. Der er således
over to tusind virksomheder, der har den fornødne VVS-autorisation til at
udføre dette arbejde. På den baggrund vurderes der ikke fagligt, på nuvæ-
rende tidspunkt, at være behov for yderligere tiltag inden for dette afgræn-
sede fagområde, eksempelvis i form af
en ny delautorisationsordning.”
Transport- og Boligministeriet, som varetager byggelovgivningen, oplyser
følgende:
”Transport-
og Boligministeriet ligger ikke inde med data om tilstand eller
renoveringsbehov for faldstammer i Danmark, ligesom ministeriet således
heller ikke har kendskab til økonomiske-, sundheds-, eller miljømæssige
konsekvenser af udsivende spildevand som følge af et eventuelt renove-
ringsefterslæb. Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af byggelo-
ven, at det er bygningsejerens ansvar, at en bygning til enhver tid er lovlig,
er sikker at opholde sig i, og ikke frembyder fare for bygningens brugere.
Bygningsreglementet er i vid udstrækning opbygget som funktionskrav
fremfor detailkrav. Kravene beskriver dermed en funktion, der skal opnås,
i stedet for at beskrive en måde, hvorpå bygningen konkret skal udføres.
Reguleringen ved funktionskravene skal understøtte byggeriets udvikling,
og giver bygningsejere mulighed for at vælge forskellige og innovative tek-
niske løsninger afhængig af de konkrete behov i den enkelte bygning.
Funktionskravene bidrager således til, at der ikke opstår barrierer for inno-
vation i byggeriet, uden at gå på kompromis med hensynet bag de sikker-
heds- og sundhedsmæssige krav.
Ved renovering af en faldstamme kan denne således udskiftes helt eller
delvist, eller den kan renoveres, f.eks. ved strømpeforing. De økonomiske
konsekvenser og udførelsesmæssige fordele afhænger dermed af den kon-
krete situation og er grundlæggende uafhængig af bygningens ejerforhold.”
Miljø- og Fødevareministeriet, som varetager de miljømæssige konsekven-
ser af spildevand, oplyser følgende:
”Hvis der siver vand ud af faldstammen, kan det sive ned i jorden. Ved
mindre mængder vil indholdet af iltforbrugende organiske stoffer blive
nedbrudt i jorden. Hvis nedsivningen sker tæt på en drikkevandsboring, kan
denne teoretisk blive inficeret med tarmbakterier, som kan være sygdoms-
fremkaldende. Det er dog temmelig usandsynligt. Miljøstyrelsen har ikke
kendskab til, hvor store mængder spildevand, der potentielt kan sive ud af
faldstammer og blive ført ned i jorden. Miljøstyrelsen kan derfor ikke lave
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om, med bidrag fra øvrige relevante ministre, at redegøre for behov og mulighederne for renovering af faldstammer og i den forbindelse tage stilling til, om der er behov for at se på de gældende autorisationer på området, til erhvervsministeren
4/4
en nærmere vurdering af miljøeffekterne end angivet ovenfor, som er af-
hængig af de lokale forhold. Hvis faldstammen er tilsluttet en utæt kloak,
som går gennem et jordområde, der er forurenet med flygtige organiske
stoffer, vil disse kunne føres ind i beboelsesrum gennem utætte faldstam-
mer. Vurdering af det udsivende spildevand på indeklimaet i den enkelte
bolig ligger uden for Miljø- og Fødevareministeriets
ressortområde.”
Det er vigtigt at vi har et velfungerende marked, også inden for VVS-om-
rådet.
Som Sikkerhedsstyrelsen oplyser, er der i dag over to tusind virksomheder,
der har den fornødne VVS-autorisation til at renovere faldstammer. Samlet
set er det således min opfattelse, at der på nuværende tidspunkt ikke er be-
hov for yderligere tiltag til at adressere denne specifikke opgave, herunder
i form af en ny delautorisationsordning.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup