Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2219765_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. juni 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 329 alm. del stillet af udvalget den 2. juni
2020.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i
forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020, jf. ERU alm. del
bilag 186 og 294, og herunder konkret besvare de spørgsmål, som Nabo-
fællesskabet i Hastrup har stillet til ministeren i præsentationerne.
Svar:
Nabofællesskabet i Hastrup påpeger, at støjzonen omkring Roskilde Luft-
havn medfører begrænsninger og udfordringer for lokalområdets beboere
og områdets udviklingsmuligheder. Beboerne stiller spørgsmål ved rime-
ligheden, nødvendigheden og lovligheden af støjzonen, herunder ift. den
private ejendomsret.
Først og fremmest skal jeg understrege, at jeg har forståelse for beboerne i
Hastrup og deres frustrationer i relation til støjzonen. I forbindelse med
igangværende arbejde med revision af lov- og plangrundlaget for Køben-
havns Lufthavn, vil mulighederne for opdatering af støjzonen omkring
Roskilde Lufthavn derfor igen blive drøftet.
I forhold til de spørgsmål beboerne rejser vedrørende den private ejen-
domsret, er det vigtigt at holde for øje, at planlægning gælder fremadrettet.
Det betyder, at eksisterende lovlig anvendelse kan fortsætte, og at den pri-
vate ejendomsret ikke tilsidesættes. Ved køb af en ejendom vil prisen af-
spejle de anvendelsesmulighederne, der er på ejendommen.
Forskellene i udstrækning af støjzone/restriktionsområde omkring lufthav-
nene i Roskilde og Kastrup har ophæng i deres forskellige placering. Re-
striktionsområdet omkring Kastrup Lufthavn afspejler den bynære place-
ring og har en mere begrænset udstrækning end restriktionsområdet om-
kring Roskilde Lufthavn, der overvejende er omgivet af ubebyggede land-
zonearealer, og hvor et restriktionsområde kan hindre nye støjplagede bo-
liger.
Vedrørende Roskilde Lufthavns påvirkning af Natura 2000-områder kan
det oplyses, at konsulentfirmaet Rambøll i 2018 gennemførte en miljøvur-
dering i forbindelse med udarbejdelse af forslag til opdateret støjzone.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om, hvem der er ansvarlig planlægningsmyndighed og har stået for de forskellige faser i beslutningerne om støjzoner og tilladelser m.v., til erhvervsministeren
Rambølls vurdering var, at hverken den eksisterende støjzone eller den fo-
reslåede ændring af støjzonen vil påvirke naturområder eller arter, der har
ført til udpegning af Natura 2000-områder. Rambølls vurdering indebærer,
at der ikke er tale om fravigelse af beskyttelsen af Natura 2000-områder.
På baggrund af denne miljøvurdering og af stor efterspørgsel fra særligt
Roskilde og Greve kommuner blev et forslag til opdateret støjzone om-
kring Roskilde Lufthavn sendt i høring i 2019, men på grund af mange
kritiske høringssvar fra borgere og modstand fra Roskilde Kommune
valgte den daværende regering ikke at gå videre med forslaget, og den al-
lerede gældende støjzone blev fastholdt i Fingerplanen.
Der kan tillige henvises til besvarelse af spørgsmål 330 alm. del stillet af
udvalget den 2. juni 2020.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2