Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. juni 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 324 alm. del stillet af udvalget den 28. maj
2020 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ”nej tak” eller ”nej tak+”
ikke i sig
selv er en ”ja tak ordning”, da over 50 pct. af alle danske husholdninger
allerede har taget stilling til distribution af reklamer?
Svar:
Det nuværende udgangspunkt i Danmark er, at der kan omdeles adres-
seløse forsendelser til alle husstande, medmindre husstandene aktivt
frabeder sig dette og melder sig til
”Nej
tak”-ordningen.
”Nej
tak+”-
ordningen indebærer, at man kan frabede sig at modtage adresseløse
forsendelser generelt, men samtidig selv kan tilvælge specifikke rekla-
mer, som man gerne vil modtage.
De nuværende ordninger fungerer således, at både
”Nej
tak” og
”Nej
tak+” kræver forbrugerens eller virksomhedens aktive stillingstagen for
at undgå at modtage reklamer med posten. De passive forbrugere og
virksomheder modtager således reklamer, uanset om de ønsker dem el-
ler ej, fordi de ikke aktivt har taget stilling.
Ved en eventuel
”Ja
tak”-ordning vil det kun være de aktive, der ønsker
reklamer og aktivt har tilmeldt sig, som modtager reklamerne.
Hvis der laves en
”Ja
tak”-ordning
i stedet for en ”Nej tak”-ordning,
giver man de resterende ca. 50 pct. af husholdningerne
–
der ifølge spør-
gerens oplysninger i dag ikke har taget stilling
–
et incitament til at tage
aktivt stilling til, om de ønsker at modtage reklamer mm. i postkassen.
Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at regeringen endnu ikke har
taget stilling, hvorvidt den vil arbejde for ændringer på dette område.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup