Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2208304_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. juni 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 315 alm. del stillet af udvalget den 26. maj
2020 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Erling Bonnesen
(V)
Spørgsmål:
Med baggrund i at regeringen anerkender det nødvendige i, at hjælpepak-
ken til danske gartnerier som følge af corona-situationens alvor indeholder
delvis kompensation på blomster m.v., under begrebet letfordærvelige va-
rer, og salget delvis var gået i stå, bedes ministeren redegøre for, hvorfor
regeringen kun vil kompensere med en lav procentuel kompensation i Dan-
mark, når det tydeligt ses, at f.eks. den hollandske regering understøtter
hollandske gartnerier langt stærkere.
Svar:
Som beskrevet i tidligere svar er regeringen og alle Folketingets partier,
herunder Venstre, blevet enige om at kompensationsordningen for faste
omkostninger er baseret på et grundprincip om, at kompensationens stør-
relse afhænger af, hvor hårdt ramt den enkelte virksomhed bliver som følge
af konsekvenserne ved COVID-19.
I forbindelse med implementering af ordningen blev det politisk besluttet,
at det var rimeligt for virksomheder med letfordærvelige varer, at de kunne
medtage nedskrivninger på værditabet ved udsmidning af varer med lav
holdbarhed, da disse ville have svært ved at undgå tab herved. Kompensa-
tionen følger imidlertid af, hvor stor virksomhedens omsætningsnedgang
er, da dette må være udtryk for, i hvilket omfang virksomheden har haft
mulighed for at afsætte sine varer. Kompensationsprocenten for nedskriv-
ninger af letfordærvelige varer hænger derfor sammen med omsætnings-
nedgangen og er dermed tilsvarende højere, hvis omsætningsnedgangen er
høj.
For så vidt angår den hollandske hjælpepakke er det vanskeligt generelt at
afgøre, hvor generøs den hollandske kompensationsordning for gartnerier
er sammenlignet med den danske kompensationsordning for faste omkost-
ninger. De to kompensationsordninger er indrettet forskelligt, hvor bl.a.
den hollandske ordning kompenserer direkte for en andel af tabt omsæt-
ning over en vis tærskelværdi hos gartnerier, mens den danske ordning
kompenserer for virksomhedens faste omkostninger på baggrund af om-
sætningsnedgangen. Den hollandske kompensationsordning har derudover
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 315: MFU spm. om, hvorfor regeringen kun vil kompensere med en lav procentuel kompensation i Danmark, når det tydeligt ses, at f.eks. den hollandske regering understøtter hollandske gartnerier langt stærkere, til erhvervsministeren
en række maksimumlofter, hvor større gartnerier kan få mindre kompen-
sation end mindre gartnerier afhængig af deres normale omsætning. Disse
maksimlofter er der ikke i den danske kompensationsordning.
Den danske kompensationsordning for faste omkostninger skal samtidig
ses i sammenhæng med øvrige hjælpetiltag såsom udskydning af betalings-
frister for moms, statsgaranteret lån og udbetaling af seneste momsindbe-
taling som et rentefrit lån, hvilket skal styrke danske virksomheders likvi-
ditet under krisen. Dermed er der ikke et entydigt billede af, at hollandske
gartnerier har flere og bedre muligheder for at klare sig gennem krisen end
danske gartnerier.
Danske Gartnerier har desuden i sin dialog med Erhvervsministeriet oplyst,
at salget af bl.a. blomster og planter i både Danmark og Europa er gået
bedre end forventet de seneste måneder, idet flere lande åbner deres mar-
keder op og salget til hjemmemarkedet har stabiliseret sig. Som erhvervs-
minister glæder det mig meget, at det tyder på at vores gartnerier i takt med
at genåbningen tager til over hele Europa står stærkt med gode muligheder
for at komme godt ud på den anden side af coronakrisen.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2