Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samråd i REU alm. del den 26. maj 2020 kl. 09.00-10.00. Spørgsmål
S stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V), Mona Juul (KF)
og Alex Vanopslagh (LA) den 28. april 2020.
Taletid: ca. 10 min. / ca. 1250 ord.
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og for indkaldelsen til samrådet.
Det er jo rigtig vigtigt, at vi kan mødes en gang i mellem
og drøfte, hvordan vi håndterer COVID-19 og hele det
forløb, vi er i. Så det ser jeg frem til.
Og der er jo fem samrådsspørgsmål, og det er derfor, at
det bliver lidt længere tale, vi nu skal igennem, men det
håber jeg, at der vil være interesse for.
[Spm. N: Er det IKEA’s ansvar at vurdere, om det er rimeligt at
genåbne deres varehuse i overensstemmelse med myndighedernes
anvisninger, eller at det er regeringens ansvar at gøre det klart for
IKEA
og andre forretninger
hvad der er tilladt og ikke-tilladt?]
Først i forhold til spørgsmål N, så var der spurgt til, om
det er Ikeas ansvar at vurdere, om det er rimeligt at
genåbne deres varehuse i overensstemmelse med
myndighedernes anvisninger, eller om det er regeringens
ansvar at gøre det klart.
1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. maj 2020 om IKEA´s genåbning af varehuse, til erhvervsministeren
Som erhvervsminister der ønsker jeg naturligvis
ligesom jeg også tror, det gælder for spørgerne
at vores
erhvervsliv er i gang og kan skabe beskæftigelse og
velstand i Danmark.
Men som spørgerne er bekendt med så er der iværksat en
gradvis og kontrolleret genåbning af det danske samfund
og erhvervslivet for at minimere smitte af corona.
Derfor var min udmelding om Ikeas genåbning også på
baggrund af, at vi som samfund står i en helt
ekstraordinær situation.
Der var flere varehuse, herunder Ikea, som har holdt
lukket efter eget valg på grund af COVID-19 siden midten
af marts, som følge af nedlukningen af Danmark.
Det skal Ikea og alle de andre varehuse, der har holdt
lukket have ros for. Det har været vigtigt for indsatsen om
at inddæmme smitten.
I slutningen af april ville Ikea gerne åbne igen.
Det var her regeringens opfordring at vente med at åbne,
så vi kunne sikre at genåbningen kunne ske på en gradvis
og kontrolleret måde.
Og jeg er er ked af, at det blev udlagt som, at jeg ville
udskamme nogen i den forbindelse. Det var bestemt ikke
min hensigt. Det har jeg beklaget for, og det gør jeg også
igen i dag.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. maj 2020 om IKEA´s genåbning af varehuse, til erhvervsministeren
Det handlede egentlig bare om, at man skal tænke sig godt
om, når man samler et stort antal mennesker i fx store
varehuse
og
butikker,
men
da
det
kan
også
forøge
når
smittespredningen,
at samle for mange.
særligt
sundhedsmyndighederne generelt anbefaler, at vi undgår
Selvom Ikea åbnede i slutningen af april, vil jeg gerne
rose Ikea for efterfølgende at indgå i dialog med os, så vi
kunne drøfte, hvordan genåbningen kunne ske på en
koordineret og forsvarlig måde.
Det viser mig som erhvervsminister, at Ikea ønskede at
være ansvarlige, og dialogen med dem bidrog til, at vi
kunne få nogle retningslinjer, som både var realistiske for
forretningen ude i virkeligheden, og som samtidig tog
højde for, at vi skal undgå smittespredning.
Vi har alle sammen et fælles mål om at genåbningen sker
på forsvarlig vis, hvor retningslinjerne skal hjælpe til med,
at smittespredning kan minimeres.
[Spm. O: Hvordan planlægger regeringen at følge op overfor IKEA,
som følge
at IKEA’s beslutning om at åbne deres danske varehuse i
fuld overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer?]
I spørgsmål O er der spurgt ind til, hvordan regeringen
planlægger at følge op over for Ikea, som følge af Ikeas
beslutning om at åbne deres varehuse i overensstemmelse
med myndighedernes retningslinjer.
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. maj 2020 om IKEA´s genåbning af varehuse, til erhvervsministeren
For netop at sikre en gradvis genåbning af det danske
samfund, så smittespredningen begrænses, og herved
undgå ukontrolleret genåbning, så fulgte regeringen op
ved at holde et møde med Ikea.
Det var en rigtig god og konstruktiv dialog, og vi fik
snakket om de potentielle udfordringer, som en stor butik
kan stå overfor.
I forlængelse af dialogen med Ikea så blev nye
retningslinjer for udvalgsvarebutikker i detailhandlen
drøftet i Regeringens og Erhvervslivets Coronaenhed.
Det er en enhed, der blev offentliggjort den 10. marts
2020, som bl.a. løbende drøfter, hvordan vi kan sikre en
ansvarlig genåbning, herunder retningslinjer til de
forskellige erhverv og løbende opdatering af dem.
Medlemmerne
af
enheden
er
erhvervslivet,
fagbevægelsen og relevante myndigheder.
I forhold til retningslinjerne for udvalgsvarebutikker i
detailhandlen, så deltog udover jeg selv følgende i
drøftelserne:
Styrelsen
for
Patientsikkerhed,
Fagbevægelsens
Arbejdstilsynet, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Arbejdsgiverforening,
hovedorganisation, 3F og HK.
I forlængelse af drøftelserne blev der opnået enighed
mellem erhvervslivet, fagbevægelsen og de relevante
myndigheder om det sæt retningslinjer, der skulle til for,
at det blev en forsvarlig genåbning.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. maj 2020 om IKEA´s genåbning af varehuse, til erhvervsministeren
På den baggrund lancerede Erhvervsministeriet d. 30.
april 2020 retningslinjer for indretning af varehuse og
store butikker, så vi undgår, at flere tusinde samles i én
butik, og så kødannelsen i de store butikker begrænses og
sikrer, at kunderne kan passere hinanden med en rimelig
afstand mv.
Dette afspejles bl.a. i kvadratmeterkravene for varehuse
og storebutikker, som er skrappere ift. retningslinjerne for
de små butikker, da der er større risici for smittespredning
jo flere mennesker, der samles.
Således sikrede vi i samarbejde med erhvervslivet og
fagbevægelsen, klare retningslinjer for, at hvis man som
stort varehus vil holde åbent, så skal man tage sig en
række forholdsregler.
Det flugter med regeringens generelle tilgang, hvor jeg
udover
dialog
i
Regeringens
og
Erhvervslivets
Coronaenhed også har haft dialog med detailhandlen om,
hvordan de håndterer situationen.
Her har vi også haft dialog om deres kvadratmeterkrav,
som går udover de kvadratmeterkrav, der er oplyst i
bekendtgørelsen.
[Spm. P: Hvis ministeren ser på IKEA’s beslutning som ’alvorlig’,
hvorfor er det så overhovedet tilladt for IKEA at åbne deres
varehuse?]
Hvad angår spørgsmål P om, hvorfor det er tilladt for Ikea
at åbne deres varehuse, når jeg udtalte, at jeg så Ikeas
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. maj 2020 om IKEA´s genåbning af varehuse, til erhvervsministeren
beslutning som alvorlig, skyldtes det bekymringen for en
potentiel ukontrolleret åbning.
Med de retningslinjer vi havde på daværende tidspunkt,
kunne der tillades over 6.000 personer i den største Ikea.
Ikea valgte selv ved åbningen at sætte en grænse på 3.500
personer.
Vi ved fra sundhedsmyndighederne, at de er bekymret for
at samle mange mennesker sammen grundet risiko for
større smittespredning, hvis kunderne stimler sammen i
bestemte områder af butikken.
Udfordringen var derfor, at Ikea åbnede alle deres
varehuse op på en gang, uden at det blev koordineret med
myndighederne, og uden vi hidtil havde haft så store
varehuse, der havde holdt åbent under COVID-19. Og vi
havde altså ikke i genåbningen haft så mange mennesker,
der potentielt kunne samles i én butik før.
Ved
ikke
at
have
koordineret
åbningen
med
myndighederne, så ville strategien om gradvis genåbning
kunne blive udfordret.
Vi skulle derfor nå at lave nogle retningslinjerne for
varehuse og store butikker, så butikkerne kunne indrette
sig forsvarligt og mindske smitterisikoen.
Og det er mit indtryk at erhvervet har taget
retningslinjerne til sig, og gør hvad de kan for at
inddæmme smittespredningen.
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. maj 2020 om IKEA´s genåbning af varehuse, til erhvervsministeren
[Spm. Q: Er det rimeligt overfor virksomheder, der agerer fuldt i
overensstemmelse med myndighedernes regler, at skabe tvivl om deres
forretningsbeslutninger?]
Så er der i spørgsmål Q spurgt ind til, om det er rimeligt
for virksomheder, der agerer i overensstemmelse med
myndighedernes regler, at skabe tvivl om deres
forretningsmodel.
Hertil vil jeg sige, at det ikke var min intention at skabe
tvivl om virksomheders forretningsbeslutninger, der
følger myndighedernes regler og retningslinjer.
Jeg tror på, at de fleste danske virksomheder, og det
gælder bestemt også for Ikea, ønsker at agere forsvarligt
og ansvarligt og følge reglerne.
Som det er alle bekendt, har COVID-19 sat os i en
krisesituation. Og lige præcis pga. sådan en krisesituation,
skal vi kunne drøfte både, hvad der er hensigtsmæssigt og
uhensigtsmæssigt at gøre.
Vi ville gerne have haft tid til at lave retningslinjer, som
vil passe bedre til de store butikker, hvilket også var
årsagen til, at vi opfordrede Ikea til at vente med at åbne.
Efter genåbningen af Ikea fik vi hurtigt udarbejdet
retningslinjer, så vi kunne få en kontrolleret og gradvis
genåbning af så store varehuse, som fx Ikea er, hvor der
er plads til at samle mange mennesker.
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. maj 2020 om IKEA´s genåbning af varehuse, til erhvervsministeren
[Spm. R: Hvilke andre virksomheder, der har mulighed for at
genåbne, såfremt de følger myndighedernes retningslinjer, mener
ministeren ikke bør genåbne?]
Og til sidst er der også stillet samrådsspørgsmål R, om
hvilke andre virksomheder, der ikke bør genåbne, selvom
de har mulighed for at genåbne, såfremt de følger
myndighedernes retningslinjer.
Den 7. maj og igen d. 20. maj indgik regeringen i en
politisk aftale med alle folketingets partier om anden fase
af en kontrolleret genåbning. Hvilket jeg er glad for.
Med den politiske aftale om anden fase af genåbningen
har regeringen og Folketingets partier udmeldt, hvilke
områder, der skal genåbnes hvornår.
Mulige genåbninger for fase 3 og 4 indgår også i aftalen.
Og jeg er glad for, at vi med aftalen d. 20. maj kunne
fremrykke nogle åbninger til anden fase.
Aftalerne betyder, at vi nu befinder os i en situation, hvor
vi
i
Erhvervsministeriet
ikke
har
kendskab
til
virksomheder, der har mulighed for at genåbne, men som
ikke bør genåbne.
Til genåbningen af anden fase har vi i Erhvervsministeriet
i samarbejde med erhvervslivet, fagbevægelsen og
sundhedsmyndighederne
tryg og ansvarlig genåbning.
8
udarbejdet
yderligere
retningslinjer, som skal hjælpe virksomhederne med en
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. maj 2020 om IKEA´s genåbning af varehuse, til erhvervsministeren
Og jeg hører selvfølgelig rigtig gerne om, hvis der er
nogle virksomheder, som mener, at der mangler
retningslinjer til lige præcis deres virksomheder.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg sige, at som erhvervsminister
ønsker jeg selvfølgelig, at vi får genåbnet flere og flere
virksomheder, der har holdt lukket på grund af COVID-
19.
Den kontrollerede genåbning er altafgørende for, at vi har
mulighed for at blive ved med at åbne op for samfundet
og for flere virksomheder, samt sørge for at smitten
samtidig begrænses.
Jeg er derfor også glad for, at vi alle kunne stå sammen
om en politisk aftale om kontrolleret genåbning af anden
fase.
Dansk erhvervsliv er godt tjent med, når vi bruger tiden
på at arbejde sammen og finde løsninger herinde og på
tværs af politiske partier.
Tak for ordet.
9