Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2096638_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. oktober 2019
Besvarelse af spørgsmål 3 alm. del stillet af udvalget den 8. oktober
2019
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8/10-19 fra Danske Lodser,
vedrørende sejlads- og forsyningssikkerheden, for skibe der ønsker lods i
dansk søterritorium, jf. ERU alm. del - bilag 17?
Svar:
Regeringen lægger vægt på, at Danmark skal have et velfungerende lods-
system, der bidrager til sejlads- og miljøsikkerheden i danske farvande. Her
er det af stor betydning, at der drives ansvarlig lodsvirksomhed, som opfyl-
der de stillede krav, og med kompetente lodser.
I 2014 besluttede Folketinget at gennemføre en konkurrenceudsættelse af
gennemsejlingslodsninger, men sådan, at den skulle indføres gradvist mod
fuld konkurrenceudsættelse pr. 1. januar 2020.
Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget om ændring af lodsloven i
2014, at ”moderniseringen, herunder effekterne for DanPilots
økonomi, vil
blive evalueret første gang i 2018. Samtidig vil behovet for yderligere æn-
dringer i lodsloven blive vurderet”.
På den baggrund fik Rambøll og Blue Consulting af Søfartsstyrelsen til
opgave at udarbejde rapporten
“Evaluering af modernisering
af lodsområ-
det”, som redegør for lodsmarkedets udvikling siden 2014, herunder udvik-
lingen i lodsanvendelsen, markedsandele, DanPilots økonomi samt prisud-
viklingen på lodsydelser.
Rapporten fra Rambøll og Blue Consulting har været i offentlig høring
frem til den 24. oktober 2019. På baggrund af høringen vil der blive taget
stilling til behovet for eventuelle regeljusteringer på lodsområdet. Det vil
indgå i overvejelserne, at det endnu ikke er klart, hvordan den fulde kon-
kurrenceudsættelse af lodsmarkedet, som først finder sted i 2020, vil slå
igennem.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/10-19 fra Danske Lodser, vedrørende sejlads- og forsyningssikkerheden, for skibe der ønsker lods i dansk søterritorium, til erhvervsministeren
2/3
Det kan i øvrigt oplyses, at Søfartsstyrelsen gennemfører et generelt ser-
vicetjek af lodsreguleringen med henblik på at afdække behovet for juste-
ringer, herunder af den generelle lodspligt, forhold vedr. uddannelse og
certificering af lodser samt lodsers arbejdsmiljø. Servicetjekket forventes
afsluttet i løbet af 2020 og vil også berøre emner, der rejses i henvendelsen.
Danske Lodser giver i deres brev til Erhvervsudvalgets medlemmer udtryk
for, at lodsning bør defineres som kritisk infrastruktur og ikke som et mar-
ked. Der udtrykkes desuden bekymring for, at konkurrenceudsættelsen har
negative konsekvenser for sejladssikkerheden, forsyningssikkerheden og
beredskabets bæredygtighed. I det medfølgende materiale kommer Danske
Lodser desuden ind på en lang række andre forhold, herunder prisfastsæt-
telsen på lodsydelser, enkeltmandslodserier, indberetningspligten for lod-
ser samt Søfartsstyrelsens forvaltning af lodsloven, herunder styrelsens til-
syn.
En del af Danske Lodsers betragtninger bygger på oplysninger i Rambøll
og Blue Consultings rapport, der som nævnt har været i offentlig høring til
den 24. oktober. Jeg afventer derfor de samlede høringssvar, inden jeg for-
holder mig til disse betragtninger. Det gælder også i forhold til det rejste
spørgsmål om, hvorvidt der er tale om et marked.
Jeg har forelagt Danske Lodsers henvendelse for Søfartsstyrelsen og bedt
styrelsen kommentere den, for så vidt angår Danske Lodsers bekymringer
for sejladssikkerhed, forsyningssikkerhed samt tilsyn.
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
"Sejladssikkerhed
Danske Lodser peger i deres henvendelse på, at lodsernes specialiserede
erfaring og lokalkendskab er af afgørende betydning. Det fremføres endvi-
dere, at lodsen i en konkurrencesituation kan tænkes at slække på kontrol
og indberetninger af kritisable forhold på det lodsede skib.
Søfartsstyrelsen deler den opfattelse, at erfaring og lokalkendskab er afgø-
rende kompetencer for en lods. Konkurrenceudsættelsen medfører imidler-
tid ikke ændringer af reglerne ift. de krav, der stilles til danske hhv. uden-
landske lodserier, lodser og lodsaspiranter ift. lodsning i danske farvande.
Der vil for alle være krav om eksempelvis relevant lokalkendskab, før en
lodsaspirant kan gå til en egnethedsprøve, som skal bestås, før et gyldigt
lodscertifikat kan udstedes af Søfartsstyrelsen. Der vil endvidere blive stil-
let samme krav til alle ift. overholdelse af hviletiden, jf. de danske regler i
forbindelse med lodsning i danske farvande.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/10-19 fra Danske Lodser, vedrørende sejlads- og forsyningssikkerheden, for skibe der ønsker lods i dansk søterritorium, til erhvervsministeren
3/3
I forhold til lodsernes indberetning fremgår det af lodsloven, at lodsen har
pligt til at indberette forhold, som har betydning for sejladssikkerhed, miljø
eller andre samfundsmæssige hensyn, til de relevante myndigheder. Denne
indberetningspligt gælder uanset lodsens nationalitet og hvilket lodseri,
lodsen er ansat i.
Det bemærkes, at det er Forsvaret, der har ansvaret for overvågningen af
de danske farvande. Lodser, der udfører deres hverv i danske farvande, bi-
drager til overvågningen, jf. ovenstående.
Forsyningssikkerhed
Danske Lodser problematiserer opretholdelsen af det beredskab, som skal
sikre forsyningssikkerheden samt finansieringen heraf i et marked med fuld
konkurrence.
Søfartsstyrelsen skal hertil bemærke, at forsyningssikkerheden vedr. lods-
ning i danske farvande opretholdes ved, at DanPilot er pålagt en forsynings-
pligt, hvormed DanPilot skal kunne stille en lods med et givet varsel. For-
syningspligten er en konkurrencemæssig ulempe for DanPilot, da det stiller
særlige krav til dimensioneringen af kapacitet og beredskab. Der er indgået
en public service-kontrakt mellem den danske stat og DanPilot, der fast-
lægger rammerne for, hvordan DanPilot kan kompenseres for virksomhe-
dens eventuelle udgifter vedr. forsyningspligten på lodsområdet. Kompen-
sationen kan finansieres ved, at der i lodsloven er hjemmel til at opkræve
et forsyningsbidrag fra kunderne. Som Danske Lodser anfører, er kompen-
sationsordningen endnu ikke bragt i anvendelse, men Erhvervsministeriet
er i gang med at se på de nærmere vilkår for en sådan.
Tilsyn
Danske Lodser udtrykker bekymring for Søfartsstyrelsens mulighed for at
føre tilsyn med udenlandske lodser og lodserier. Danske Lodser berører
endvidere forvaltningen af lodsloven, blandt andet i forhold til tilsyn og
hviletid.
Søfartsstyrelsen vil også føre tilsyn med reglerne, herunder for hviletid,
over for udenlandske lodserier og dets lodser. Søfartsstyrelsen overvejer
desuden tekniske løsninger, som kan bringes i anvendelse i forhold til at
styrke tilsynet med lodsaktiviteter på skibene i danske farvande.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup