Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2203219_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
03. juni 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 285 alm. del stillet af udvalget den 6. maj
2020 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Trine Torp (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere materialet omdelt i ERU alm. del som bilag
nr. 264, og er ministeren enig i, at der i materialet er tale om erhvervs-
mæssigt byggeri, og at byggeriet derfor er i uoverensstemmelse med
sommerhuslovgivningen?
Svar:
Af bilag nr. 264 omdelt i ERU fremgår der et salgsmateriale for et af
Skanlux’s typesommerhuse, hvori det fremgår, at en udlejning af huset
indgår som indtægt i det samlede regnskab for ejendommen. Endvidere
fremgår korrespondance mellem en borger og Erhvervsstyrelsen ift. en
konkret sag i Guldborgsund Kommune.
Jeg skal gøre opmærksom på, at der er en klar opgavefordeling mellem
kommune og stat i sager om sommerhuse. I forhold til den konkrete sag
som er nævnt i bilag nr. 264, er det Guldborgsund Kommune, der er an-
svarlig for at vedtage lokalplaner for et sommerhusområde, herunder for
at fastsætte en maksimal grænse for sommerhuses størrelse i lokalplanen.
Desuden er det kommunen, der har ansvaret for at meddele byggetilladel-
se.
Erhvervsstyrelsen er tilsynsmyndighed i forhold til de regler i sommer-
husloven, der vedrører udlejning af fast ejendom til ferie-og fritidsformål
så som sommerhuse. Det er Erhvervsstyrelsens opgave at føre tilsyn med
sommerhuslovens regler, når sommerhusene er opført og taget i anven-
delse.
Sommerhuse, der erhverves af private med det primære formål at anven-
de sommerhusene til eget brug, og eventuelt udleje som supplement til
eget brug, er lovligt ifølge sommerhuslovens regler, og kræver ikke for-
udgående tilladelse. I sidste ende er det ejerne af de enkelte sommerhuse,
der har ansvaret for, at udlejningen af det enkelte sommerhus ikke får en
mere professionel karakter i strid med sommerhusloven. Dette betyder
også, at først når en konkret udlejning har fundet sted, kan det afgøres,
hvorvidt der er tale om erhvervsmæssig udlejning i strid med sommerhus-
lovens regler.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 285: MFU spm. om erhvervsmæssigt byggeri, der er i uoverensstemmelse med sommerhuslovgivningen, til erhvervsministeren
Udlejningen af et sommerhus får altså ikke automatisk erhvervsmæssig
karakter som følge af, at muligheden for udlejning fremgår af markedsfø-
ringsmaterialet i forbindelse med salg.
Ud over den vejledning, som styrelsen har givet kommunen vedrørende
reglerne om udlejning af sommerhuse, og som fremgår af bilaget, har
styrelsen også vejledt Skanlux på to møder i henholdsvis 2018 og 2019
om reglerne i sommerhusloven. Styrelsen har i den forbindelse opfordret
Skanlux til at være opmærksom på deres markedsføringsmateriale, så
private købere ikke risikerer at blive vildledt. Det bemærkes dog, at det
ikke er Erhvervsstyrelsens opgave, at godkende markedsføringsmateriale.
Det er virksomhedens eget ansvar at sikre sig, at deres markedsførings-
materiale ikke er vildledende.
Markedsføringsmateriale, der er vildledende, kan være i strid med mar-
kedsføringslovens vildledningsforbud. Sommerhuskøbere, der oplever at
være blevet vildledt, kan klage til Forbrugerombudsmanden, der er den
myndighed, som håndhæver markedsføringsloven.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2