Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2196393_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. maj 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 273 alm. del stillet af udvalget den 27. april
2020 efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen: Sats glemmer at fortælle fitness-
kunder at de kan få deres penge retur”, www.dr.dk, den 26. april 2020”
og redegøre for, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at kunder, der øn-
sker det, kan få deres penge retur, og for at sikre, at eksemplet fra Sats
ikke er noget der danner præcedens.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sats-glemmer-fortaelle-fitnesskunder-
de-kan-faa-pen-gene-retur
Svar:
Artiklen, der henvises til i spørgsmålet, handler om en navngiven fitness-
kæde, der har givet deres kunder en række valgmuligheder i forhold til
deres medlemskab under coronakrisen.
Generelt kan jeg oplyse, at udgangspunktet efter lovgivningen er, at for-
brugerne har ret til at få deres penge retur, når de ikke får den aftalte
ydelse. Derudover fremgår det af markedsføringsloven, at virksomheder-
ne i deres handelspraksis over for forbrugerne ikke må vildlede forbru-
gerne ved fx at udelade væsentlige oplysninger.
Jeg vil ikke gå ind i den konkrete sag, men henvise til, at vi i Danmark
både har Forbrugerombudsmanden og Center for Klageløs-
ning/Forbrugerklagenævnet, der håndhæver den forbrugerrettede lovgiv-
ning på området. Hvis man således mener, at en virksomhed har vildledt
forbrugerne i strid med markedsføringsloven, har man mulighed for at
klage til Forbrugerombudsmanden. Hvis man i en konkret situation ikke
er enig med den erhvervsdrivende om, hvorvidt man har ret til at få sine
penge retur, kan man klage til Forbrugerklagenævnet.
Vi er i en ekstraordinær situation under coronakrisen, som påvirker både
virksomheder og forbrugere, og jeg vil opfordre alle til at udvise sam-
fundssind. Der er tale om en særlig situation, hvor virksomhederne skal
have en mulighed for at nå at omstille sig til de nye forhold, men det skal
selvfølgelig være på en ordentlig måde. Virksomhederne bør naturligvis
være klare i deres kommunikation til forbrugerne, og jeg håber samtidig,
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om at kommentere artiklen: Sats glemmer at fortælle fitnesskunder at de kan få deres penge retur, www.dr.dk, den 26. april 2020“, til erhvervsministeren
at forbrugerne vil udvise forståelse for den situation, som virksomhederne
står i.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2