Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2192719_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 247 alm. del stillet af udvalget den 20. april
2020 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (O).
Spørgsmål:
Med henvisning til artiklen: ”Lokalt flyselskab kalder ændring af hjælpe-
pakken uanstændig: -
Vi føler os røvrendt”, Jydskevestkysten.dk, den 17.
april 2020, bedes ministeren redegøre for, hvorvidt problemstillingen med
de underskudsramte virksomheder er under indflydelse af EU’s statsstøtte-
regler eller ej, og hvorvidt regeringen vil støtte Dansk Folkepartis forslag
om, at de særligt udfordrede brancher, hvor luftfart bestemt hører under,
sikres en særlig sikrende model.
Svar:
Europa-Kommissionen stillede som ufravigeligt krav for, at kunne god-
kende kompensationsordningen for faste omkostninger, at der blev indar-
bejdet en mekanisme mod tilfælde af overkompensation, som kan opstå for
virksomheder med underskud. Som det fremgår af aktstykke nr. 124 af 27.
marts 2020, kan der med kompensationsordningen for faste omkostninger
ydes bidrag til at dække en del af de faste omkostninger i virksomheder
med store omsætningstab. Det har således ikke været formålet med ordnin-
gen at overkompensere virksomheder.
Den 18. april 2020 indgik regeringen sammen med alle Folketingets partier
en aftale om forlænge hjælpepakkerne frem til 8. juli og samtidig udvide
dem, så flere virksomheder får mulighed for at søge kompensation.
Med aftalen kommer vi også til at tage hånd om de virksomheder med un-
derskud i 2019, som i overensstemmelse med statsstøttereglerne får redu-
ceret deres kompensation mere end nødvendigt. Der er indført en efterre-
gulering, hvor virksomheder, der viser sig i udgangspunktet at være redu-
ceret mere end nødvendigt i kompensation, vil kunne få udbetalt den reste-
rende kompensation. Omvendt vil efterreguleringen også tage højde for
evt. overkompensation. Efterreguleringen sker pba. af virksomhedens fak-
tiske omsætningsnedgang og faste omkostninger for kompensationsperio-
den samt det faktiske underskud i kompensationsperioden.
Samtidig sikrer vi, at nedjusteringen af kompensation til virksomheder
med underskud i 2019 i første omgang ikke behøver overstige 50 pct. På
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, hvorvidt problemstillingen med de underskudsramte virksomheder er under indflydelse af EU’s statsstøtteregler eller ej, til erhvervsministeren
den måde kan hårdt ramte virksomheder med underskud i udgangspunktet
få hjælp til at betale regningerne, såfremt de lever op til de øvrige krav.
Hertil har vi lavet en særlig model for virksomheder, der grundet ekstraor-
dinære omstændigheder har haft underskud i 2019, så de kan få mulighed
for at anvende en anden referenceperiode.
På den baggrund mener jeg, at vi har fundet en god løsning for de virksom-
heder, som har underskud i 2019.
I tillæg vil jeg bemærke, at aftalen af 18. april udvider adgangen til kom-
pensation af faste omkostninger, så virksomheder som minimum skal have
en omsætningsnedgang på 35-60 pct. for at få kompenseret 25 pct. af deres
faste omkostninger frem for tidligere 40-60 pct. Herudover er det absolutte
loft for kompensation løftet fra 60 mio. kr. i perioden til samlet 110 mio.
kr. Det er også tiltag, der kan komme luftfartsbranchen til gode.
Der er ingen tvivl om, at luftfartssektoren er en af de sektorer, der også er
hårdt ramt af den nuværende krise. Og det må forventes, at luftfarten også
vil mærke efterdønningerne af krisen og vil opleve en lavere efterspørgsel
fra passagererne i en tid efter krisen. Med hjælpepakkerne har regeringen
og Folketingets partier i fællesskab givet en vigtig økonomisk håndsræk-
ning til kriseramte danske virksomheder, og det er de hjælpepakker, som
også luftfartsbranchen vil være omfattet af.
Luftfart er dog samtidig af stor betydning for dansk økonomi og det er vig-
tigt at få genetableret flyruter ud i omverdenen, som kan understøtte dansk
erhvervsliv og eksport. Når det er muligt at genåbne luftfarten ud fra et
sundhedsmæssigt hensyn, vil regeringen også overveje hvordan sektoren
kan understøttes ift. at få etableret flyruter, som er vigtige for Danmark og
dansk økonomi.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2