Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2189534_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 192 alm. del stillet af udvalget den 15. april 2020
efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) og Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over, hvilke elementer i L 41
(folketingsåret 2016-17), hvor man har bemyndiget Finanstilsynet til at for-
tolke og konkretisere, hvordan reglerne skal forstås, og angive præcise refe-
rence til det materiale, som siden da er blevet udstedt for hvert enkelt element
(ved henvisning til store generelle vejledninger bedes henvist til rette afsnit,
side etc.).
Svar:
L 41 indeholder følgende bestemmelser, hvor Finanstilsynet er bemyndiget
til at fastsætte nærmere regler på hvidvaskområdet:
Efter § 1, stk. 4, i hvidvaskloven (nu § 1, stk. 6) kan Finanstilsynet for
virksomheder og personer omfattet af lovens § 1, stk. 1, nr. 8 (med senere
tilføjelse af § 1, stk. 1, nr. 19) fastsætte regler om, at loven helt eller del-
vist ikke finder anvendelse på virksomheder og personer, der alene udø-
ver finansiel aktivitet i begrænset omfang. På baggrund heraf er bekendt-
gørelse nr. 1358 af 30. november 2017 om hvilke virksomheder og per-
soner, der kan undtages fra lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven), blevet udstedt.
Finanstilsynet uddyber i hvidvaskvejledningen, side 14, afsnit 1.4.1, ind-
holdet af bekendtgørelsen.
Efter § 21, stk. 2, i hvidvaskloven kan Finanstilsynet fastsætte regler om,
at visse krav i kundekendskabsproceduren i henhold til §§ 10-21 ikke
finder anvendelse for udstedere af elektroniske penge på områder, hvor
der vurderes at være en begrænset risiko for hvidvask og finansiering af
terrorisme. På baggrund heraf er bekendtgørelse nr. 1359 af 30. novem-
ber 2017 om lempede krav til kundekendskabsproceduren efter lov om
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terro-
risme (hvidvaskloven), blevet udstedt. Bekendtgørelsen er senere ophæ-
vet ved udstedelsen af bekendtgørelse nr. 311 af 26. marts 2020 om lem-
pede krav til kundekendskabsproceduren efter lov om forebyggende for-
anstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvasklo-
ven) for udstedere af elektroniske penge. Finanstilsynet uddyber i hvid-
vaskvejledningen, side 16, afsnit 1.4.2, indholdet af bekendtgørelsen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om at tilsende udvalget en oversigt over, hvilke elementer i L 41 (folketingsåret 2016-17), hvor man har bemyndiget Finanstilsynet til at fortolke og konkretisere, hvordan reglerne skal forstås, til erhvervsministeren
2/2
Efter § 26, stk. 6, i hvidvaskloven kan Finanstilsynet fastsætte nærmere
regler om den tekniske opfyldelse af underretningspligten til Statsadvo-
katen for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet. På baggrund
heraf er bekendtgørelse nr. 1403 af 1. december 2017 om indsendelse af
underretninger m.v. til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Interna-
tional Kriminalitet, blevet udstedt. Finanstilsynet uddyber i hvidvaskvej-
ledningen, side 116, afsnit 25.5, indholdet af bekendtgørelsen.
Efter § 33, i hvidvaskloven kan Finanstilsynet fastsætte regler om, at ud-
bydere af betalingstjenester og udstedere af elektroniske penge, der er
registreret i et EU- eller EØS-land, og som er etableret her i landet på
anden måde end ved en filial, har pligt til at udpege en person med ansvar
for at sikre, at virksomheden eller personen overholder reglerne i denne
lov. Finanstilsynet kan endvidere fastsætte regler om, at personen skal
have tilstedeværelse her i landet, og hvilke funktioner den pågældende
person skal udføre på vegne af virksomheden. Bemyndigelsen er ikke
udmøntet og afhænger af, at der af Kommissionen fastsættes regulerings-
mæssige tekniske standarder, der fastlægger, under hvilke omstændighe-
der udpegning af en sådan person kan kræves, og hvilke funktioner en
sådan person skal varetage.
Efter § 34, i hvidvaskloven kan Finanstilsynet fastsætte regler om foran-
staltninger i forhold til lande og territorier med henblik på at opfylde krav
eller anbefalinger fra Financial Action Task Force. Bemyndigelsen er
ikke udmøntet og afhænger af, om der på EU-niveau vedtages modfor-
anstaltninger i forhold til højrisikotredjelande.
Hvidvasklovens kapitel 10 (L 41
nu kapitel 11) omhandler Finanstilsy-
nets tilsyn med virksomheder og personer under Finanstilsynet ressort-
område. På baggrund heraf har Finanstilsynet fortolket og konkretiseret,
hvordan reglerne skal forstås. Disse fortolkningsbidrag er beskrevet i Fi-
nanstilsynets vejledning om hvidvaskloven, ligesom de kommer til ud-
tryk i de konkrete afgørelser og inspektionsredegørelser, som Finanstil-
synet udarbejder som led i tilsynsvirksomheden.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup