Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 185 alm. del stillet af udvalget den 15. april
2020 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) og Preben Bang Henriksen
(V).
Spørgsmål:
Det fremgår af den daværende erhvervsministers svar på L 41 - spørgsmål
6 (folketingsåret 2016-17) om, hvilke virksomhedstyper og foreninger der
kan karakteriseres som værende i henholdsvis højrisikogruppen og lavrisi-
kogruppen, at ministeren har bedt Finanstilsynet udarbejde en vejledning
til loven, der skal hjælpe virksomhederne med at agere inden for de nye
rammer og guide dem i den praktiske anvendelse af den risikobaserede til-
gang. Kan ministeren bekræfte, at Finanstilsynets vejledning om risikovur-
dering og risikostyring på hvidvaskområdet blev offentliggjort 6. februar
2018, og at Finanstilsynets vejledning om hvidvaskloven blev offentlig-
gjort i oktober 2008, dvs. henholdsvis mere end 7 måneder og 15 måneder
efter hvidvasklovens (L 41) ikrafttræden den 26. juni 2017. Vil ministeren
oplyse, om det har betydet, at omfattede virksomheder, herunder pengein-
stitutterne, i denne mellemliggende periode har været overladt til egen for-
tolkning af reglerne og dermed egen praksisdannelse, og finder ministeren
i givet fald en sådan situation tilfredsstillende og retssikkerhedsmæssigt
betryggende?
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende som
jeg kan henholde mig til:
”Indledningsvis skal Finanstilsynet oplyse, at arbejdet
med udarbejdelse af
vejledningen til hvidvaskloven blev påbegyndt i umiddelbar forlængelse af
den nye hovedlovs vedtagelse og ikrafttræden. Som det oftest er tilfældet
med ny lovgivning, forudsætter udarbejdelsen af nærmere vejledning til lo-
ven, at loven er vedtaget, således at vejledningen kan beskrive de vedtagne
regler. Endvidere bruges vejledninger i vidt omfang til at beskrive den
praksis, som relaterer sig til lovens bestemmelser, og de fortolkningsbidrag
til forståelsen af reglerne, som udtrykkes herigennem.