Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. april 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 149 alm. del stillet af udvalget den 12. marts
2020 efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål:
7. januar i år lancerede ministeren et initiativ om levende bymidter, som
skal sætte fokus på at fastholde liv i mellemstore byer og lokalsamfundene.
Samtidig er ministeren ved at undersøge muligheden for at indføre en ”Ja
tak”-ordning til reklamer, som flere detailvirksomheder siger, er helt afgø-
rende for at etablere sig med succes i mindre byer, jf. artiklen ”Butikskæder
ryster i bukserne over udsigt til ”Ja tak - regel for reklamer”, Børsen den
18. februar 2020. Vil ministeren undersøge, hvilke konsekvenser en ”Ja
tak”-ordning for reklamer vil få for bymidterne, inden et forslag om en
sådan ordning eventuelt fremsættes?
Svar:
Det er vigtigt at fastholde levende bymidter i små og mellemstore byer, da
de udgør en væsentlig rolle som socialt mødested. Samtidig er aktive by-
midter med til at fastholde et attraktivt byliv i hele Danmark.
Erhvervsministeriet er ved at se på mulighederne ved en ”ja tak”-ordning
for reklamer, herunder om ordningen vil være forenelig med EU-retten.
Som led i dette arbejde vil fordele og ulemper ved en ”ja tak”-ordning –
herunder eventuelle konsekvenser for bymidterne – blive afdækket, inden
der tages stilling til, om regeringen vil indføre en sådan ordning.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup