Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2163702_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
16. marts 2020
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 148 (Alm. del) af 12.
marts 2020 stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V),
formand
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de punkter på Ecofin-rådsmødet den 17. marts
2020, som er relevante for udvalgets sagsområde.
Svar
På dagsordenen for ECOFIN 13. marts 2020 er præsentationen af en foreløbig
rapport om EU’s kapitalmarkedsunion og evalueringen
af Solvens II-direktivet re-
levante for Erhvervsudvalget.
ECOFIN skal drøfte en foreløbig rapport om EU’s kapitalmarkedsunion fra
et høj-
niveauforum nedsat af Kommissionen. En endelig rapport med anbefalinger til
konkrete nye tiltag ventes i maj i år. Anbefalingerne vil indgå i Kommissionens for-
beredelse af en ny handlingsplan om udbygning af kapitalmarkedsunionen, som
ventes til efteråret.
Formålet med kapitalmarkedsunionen er overordnet at skabe velfungerende og in-
tegrerede kapitalmarkeder på tværs af EU og derved fremme vækst og arbejdsplad-
ser i EU-landene.
Højniveauforummets foreløbige rapport peger på de emner og aspekter af kapital-
markedsunionen, som bør være prioriteter i det videre arbejde.
Det drejer sig om tiltag til at fremme, at virksomheder, fx små og mellemstore virk-
somheder, kan opnå bedre adgang til forskellige former for finansiering. I dag er
virksomheder i EU meget afhængige af bankfinansiering. Sigtet er, at virksomhe-
derne i højere grad kan opnå adgang til mere markedsbaseret finansiering, fx gen-
nem aktier.
Det drejer sig også om tiltag til at øge private investorers viden og deltagelse på de
finansielle markeder.
Kapitalmarkedsunion
rapport fra et højniveauforum
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om at redegøre for de punkter på Ecofin-rådsmødet den 17. marts 2020, som er relevante for udvalgets sagsområde., til finansministeren
Side 2 af 3
Det handler desuden om en række tværgående emner som beskatning, insolvens-
lovgivning og konvergens i tilsynsbeslutninger, der alle har betydning for, om der
er gode og lige vilkår for investorer på tværs af lande. Det kan fx være mere attrak-
tivt for en investor i et land at investere i et andet land, hvis blandt andet regler om
beskatning af aktieindkomst, og regler for at bære tab, hvis en virksomhed går kon-
kurs, er mere ens på tværs af lande, eller hænger bedre sammen, så der fx ikke er
dobbeltbeskatning. Der må ventes vanskelige forhandlinger om sådanne emner.
Regeringen støtter formålet med kapitalmarkedsunionen og tager stilling til kon-
krete nye forslag, når de måtte blive fremsat.
Regeringen støtter, at arbejdet med kapitalmarkedsunionen har et stærkt fokus på
bæredygtige investeringer. EU har allerede vedtaget standarder for bæredygtige in-
vesteringer, som nu skal føres ud i livet. Generelt bør der fokuseres på, hvordan
man kan indrette reglerne for de finansielle markeder, så vi både sikrer finansiel
stabilitet og fremmer den grønne omstilling.
Regeringen støtter også et stærkt fokus på digitalisering af finansielle tjenesteydelser.
Det kan bl.a. bidrage til, at forbrugere har et bedre grundlag for at træffe privatøko-
nomiske beslutninger.
Man bør sikre de rette rammevilkår for digital innovation på kapitalmarkederne, og
at EU er med fremme globalt på dette område.
Evaluering af Solvens II-direktivet
Kommissionen er i gang med at evaluere de såkaldte Solvens II-regler, som handler
om tilsyn og regulering af forsikrings- og pensionsselskaber. Det drejer sig blandt
andet om kapitalkrav til disse selskaber, der
ligesom banker
skal have polstring
til at modstå tab og leve op til deres forpligtigelser over for deres kunder.
Evalueringen ventes at være færdig i løbet af 2020, hvorefter Kommissionen ventes
at foreslå ændringer i reglerne. På ECOFIN er der lagt op til en første drøftelse af
evalueringen.
Evalueringen af kravene til forsikrings- og pensionsselskaber handler blandt andet
om, hvorvidt kravene er afstemt med de lave renter, som vi nu har haft igennem
flere år. De lave renter kan være en udfordring for selskaberne, da afkastet på deres
investeringer så er lavere. Det kan skabe udfordringer, særligt hvis selskaberne har
garanteret deres kunder et afkast.
Evalueringen skal også se på, om reglerne i højere grad kan indrettes, så de tilskyn-
der selskaberne til at bidrage til den grønne omstilling.
Det er desuden et tema, om myndigheder skal have nye tilsynsværktøjer på forsik-
rings- og pensionsområdet til at sikre finansiel stabilitet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om at redegøre for de punkter på Ecofin-rådsmødet den 17. marts 2020, som er relevante for udvalgets sagsområde., til finansministeren
Side 3 af 3
Der skal også ses på, om reglerne tager godt nok højde for forskelle på større og
mindre selskaber.
Det er endvidere et tema, om der er behov for yderligere fælles regler på forsik-
ringsområdet for at styrke det indre marked. Det handler om, hvorvidt regler for
nationale garantiordninger skal gøres mere ensartede, samt om der skal være et fæl-
les EU-regelsæt for at håndtere selskaber, som kommer i problemer og bliver nød-
lidende.
Kommissionen ventes på baggrund af evalueringen at foreslå ændringer på disse
områder næste år.
Regeringen er åben for at evaluere Solvens II-reglerne. Reglerne vurderes generelt
at fungere godt, men at det samtidig er fornuftigt at overveje forbedringer.
Der skal ses på, hvordan reglerne indrettes bedst muligt, så de understøtter finansiel
stabilitet til gavn for kunderne og samtidig understøtter, at selskaberne kan bidrage
til den grønne omstilling.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister