Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
10. juni 2020
Svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 84
(Alm. del) af 29. november 2019 stillet efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbuddet og BNP i 2025, hvis der
fra 2020 laves et loft på antallet af gymnasieelever, der reelt betyder, at 3.000 færre
unge går på gymnasium og i stedet tager en erhvervsuddannelse?
Svar
Effekten på arbejdsudbuddet og BNP i 2025 af, at 3.000 færre unge går på et
gymnasium og i stedet tager en erhvervsuddannelse, vil afhænge af karakteristika
for de 3.000 elever, som et sådant forslag måtte påvirke, herunder hvordan de
3.000 elevers uddannelsesadfærd ellers ville have set ud, hvis de var fortsat på den
gymnasiale uddannelse i fravær af et loft.
Der vurderes imidlertid ikke at være et grundlag for at foretage en konkret vurde-
ring af karakteristika for de forudsatte berørte 3.000 elever.
For at besvare spørgsmålet gives der i stedet to stiliserede regneeksempler, hvor
der forudsættes forskellige illustrative antagelser om, hvordan uddannelsesadfær-
den havde set ud, såfremt de 3.000 elever var fortsat på en gymnasial uddannelse
frem for en erhvervsuddannelse.
De to illustrative beregninger tager afsæt i hhv.:
Illustration 1) De 3.000 elever forudsættes at have karakteristika svarende til gen-
nemsnitlige elever. I regneeksemplet lægges det således til grund, at effekten på ar-
bejdsudbuddet og BNP svarer til, at der er 3.000 færre gennemsnitlige gymnasie-
elever og tilsvarende 3.000 flere gennemsnitlige erhvervsuddannelseselever.
Illustration 2) De 3.000 forudsættes at være elever, der uden et loft på gymnasiet
ville gennemføre både en gymnasial uddannelse og en erhvervsuddannelse (dob-
beltuddannelse) og have en effekt på beskæftigelsen svarende til en faglært. I reg-
neeksemplet lægges der således til grund, at effekten på arbejdsudbuddet og BNP
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk