Departementet
Afdelingen for Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Notat om gældende regler for inklusion og specialundervisning
Notatet beskriver gældende ret og relevant lovgivning for folkeskolens
almene undervisning i forhold til elever med særlige behov (inklusion) og
specialundervisning,
”herunder
krav på at blive visiteret til henholdsvis specialun-
dervisning og undervisningstilbud uden for den almindelige folkeskole, herunder om, og
i hvilke tilfælde, der kræves en diagnose, herunder om, og i hvilke tilfælde, der kræves
en diagnose, hhv. udredning i PPR før hjælp kan iværksættes.”
De relevante regler fremgår af følgende:
Folkeskoleloven (FOL)
Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand (BEKS)
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædago-
gisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og an-
bringelsessteder (BEKDA)
Vejledning om folkeskolens specialundervisning og anden speci-
alpædagogisk bistand (VEJ)
Bekendtgørelse om rammeaftaler og udgifter ved de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud m.v. (BEKRA)
Folkeskolens almene undervisning
Folkeskolen skal tilgodese alle børns læring og udvikling. Udgangspunk-
tet i folkeskolelovgivningen er, at alle elever så vidt muligt skal modtage
undervisning i en almen klasse.
Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er
tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle
elever udvikler sig faglig og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens
faglige og sociale fællesskaber, jf. FOL § 18, stk. 2.
For at understøtte, at elevernes udvikling og læring i videst mulig omfang
kan finde sted i den almene undervisning, har kommuner og skoler mu-
lighed for at give støtte til elever og tilrettelægge undervisningen på må-
10. december 2019
Sagsnr.:19/18393