Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2117455_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.:
E-mail:
www.stil.dk
CVR nr.:
Svar på spørgsmål 62 (Alm. del):
I brev af 5. november har udvalget efter ønske fra ikkemedlem Henning
Hyllested (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 62:
Mener ministeren i forlængelse af BUU alm. del
spørgsmål 60, at der
med de nye udbudsregler for arbejdsmarkedsuddannelserne tages til-
strækkeligt hensyn til allerede godkendte udbydere, som har tilpasset
deres administration, udstyr, lærerkapacitet m.v. til det eksisterende ud-
budsbillede?
Svar:
Der blev taget hensyn til allerede godkendte AMU-udbydere i den sene-
ste udbudsrunde. Det fremgår af vurderingskriterierne for ansøgninger-
ne. Vurderingskriterierne var drøftet med VEU-rådet før udbudsrunden
blev igangsat.
Kriterier og mulige indikatorer for vurderingen af ansøgningerne fremgår
af tabellen nedenfor:
Kriterium
1. Kvaliteten af det faglige
miljø
Mulige indikatorer
(kvalitative og kvantitative)
* Underviseres kvalifikationer, faglige spe-
cialiseringer og det voksenpædagogiske
miljø
* Udbud af tilsvarende eud-hovedforløb
* Plan for opkvalificering af undervisere
* Evne til, erfaring med og plan for prøve-
afholdelse
* Udstyr
* Resultater fra Viskvalitet.dk (kursisttil-
fredshed)
* Tidligere/eksisterende tilsynssager
* Økonomi og robusthed, herunder inve-
stering i nødvendigt udstyr.
3. december 2019
Sagsnr.:19/17025
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 62: MFU spm., om der med de nye udbudsregler for arbejdsmarkedsuddannelserne tages tilstrækkeligt hensyn til allerede godkendte udbydere, til børne- og undervisningsministeren
2117455_0002.png
2. Forsyningssikkerhed og
kapacitet, herunder regio-
nal/geografisk spredning
* Geografisk spredning
* Antal kursister
* Garantikurser
* Administrativ kapacitet
* Gennemførte kurser
* Strategi for udbud af AMU
* Virksomhedsforlagt/ praksisnær under-
visning
* Undervisning uden for almindelige åb-
ningstider
* Digital læring/nye læringsformer
* Udbud af AMU i kombination med andre
uddannelser (fx almen og videregående
VEU)
* Samarbejde med virksomheder, jobcentre
og andre relevante aktører
* Samarbejde med andre udbydere af VEU
(fx af AMU, almen og videregående VEU)
* Systematisk dialog med efteruddannelses-
udvalg, RAR og øvrige aktører fra beskæfti-
gelses- og erhvervsfremmesystemerne
3. Fleksibilitet og tilpas-
ningsevne
4. Samarbejde med andre
VEU-udbydere om udbud
samt samarbejde med virk-
somheder og andre aktører
En del af indikatorerne tager hensyn til eksisterende udbydere, idet de
netop handlede om erfaring med og evne til at udbyde AM. Det gælder
f.eks.:
Antal kursister
Administrativ kapacitet
Gennemførte kurser
Underviseres kvalifikationer og faglig specialisering samt hvordan
det sikres, at der er et voksenpædagogisk miljø
Udbud af tilsvarende eud-hovedforløb
Udbud af AMU i kombination med andre uddannelser
Udstyr og investeringer
Resultater fra Viskvalitet.dk (kursisttilfredshed)
Samarbejde med virksomheder, jobcentre og andre relevante aktø-
rer
Samarbejde med andre udbydere af VEU
Systematisk dialog med efteruddannelsesudvalg, RAR og øvrige ak-
tører fra beskæftigelses- og erhvervsfremmesystemerne
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 62: MFU spm., om der med de nye udbudsregler for arbejdsmarkedsuddannelserne tages tilstrækkeligt hensyn til allerede godkendte udbydere, til børne- og undervisningsministeren
Det vurderingen, at der er taget hensyn til eksisterende udbydere i AMU-
udbudsrunden, men også at det er balanceret med intentionen i treparts-
aftalen om en friere adgang til at udbyde AMU.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3