Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2114784_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 56 (Alm. del):
I brev af 31. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Stén Knuth (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 56:
”Det
er erfaret og erkendt, at arbejdet med 45 minutters idræt og bevæ-
gelsen i skolen er mest udfordret og sværest at lykkes med i udskolingen.
I forbindelse med valgfagsordningen fra skoleår 2019-20, som har til
hensigt at styrke udskolingselevernes praksisfaglighed, blev fire fag
(håndværk og design, billedkunst, musik og madkundskab) gjort til obli-
gatoriske (valg)fag. Denne ordning har afstedkommet, at skoler begræn-
ses, således at succesfulde valgfag med elementer fra Åben Skole og idræt
og bevægelse netop for denne målgruppe, har fået langt vanskeligere
vilkår og i mange tilfælde ikke længere udbydes og oprettes. Vil ministe-
ren i forlængelse heraf oplyse, om det er hensigtsmæssigt at fastholde en
ordning, som reducerer skolernes muligheder for at lykkes med refor-
mens øvrige elementer? Vil ministeren endvidere kommentere på, om
den efterstræbte praksisfaglighed som ønskes styrket, kan anskues i et
langt bredere perspektiv, som anerkender, at praksisfaglighed kan tage
afsæt i flere og alsidige fagområder, end de fire fag, som ministeriet har
vedtaget?”
Svar:
Der er fra skoleåret 2019/20 indført et obligatorisk praktisk/musisk
valgfag i 7.-8. klasse, som afsluttes med en prøve. Alle elever skal tilbydes
håndværk og design og kan tilbydes billedkunst, musik og madkundskab.
Eleverne skal vælge ét af valgfagene.
Baggrunden for ændringen var bl.a., at eleverne i udskolingen stort set
ikke modtog undervisning i praktiske/musiske fag, bortset fra idræt. Der
var et stærkt politisk ønske om at styrke de praktiske/musiske fag i ud-
skolingen.
28. november 2019
Sags nr.:19/16674
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm., om at arbejdet med 45 minutters idræt og bevægelsen i skolen er mest udfordret og sværest at lykkes med i udskolingen, til børne- og undervisningsministeren
Jeg er opmærksom på, at kravet om et obligatorisk praktisk/musisk valg-
fag i 7.-8. klasse har afstedkommet en begrænsning i skolernes mulighed
for at udbyde andre valgfag i 7. og 8. klasse inden for almindelig skoletid.
En justering heraf vil kræve enighed i folkeskoleforligskredsen om en
ændring af folkeskoleloven. Jeg vil tage emnet op til drøftelse ved næste
folkeskoleforligskredsmøde.
I forhold til det andet spørgsmål kan jeg oplyse, at det fremgår af lov-
forslag nr. L 126 (2018-19, 1. samling) om styrket praksisfaglighed m.v.,
de almindelige bemærkninger, afsnit 1, at:
”Ved praksisfaglighed forstås:
praktiske færdigheder og kreativitet,
arbejdskendskab, arbejdspladsfærdigheder og virketrang,
værkstedsfærdigheder,
færdigheder i at kunne skifte perspektiv mellem del og helhed samt
færdigheder i at kunne anvende teorier i praksis.
De praksisfaglige elementer skal ses i sammenhæng med de fire hovedområder på
erhvervsuddannelserne. De fire hovedområder er: kontor, handel og forretning; tekno-
logi, byggeri og transport; fødevarer, jordbrug og oplevelser; samt omsorg, sundhed og
pædagogik.
Praksisfaglighed er således en overordnet betegnelse for en bred vifte af kundskaber og
færdigheder, som bl.a. kommer til udtryk i de praktiske/musiske fag, men ikke er
begrænset hertil.”
I forlængelse af aftale af 12. juni 2018 om styrket praksisfaglighed i folke-
skolen gennemføres et praksisfagligt udviklingsprojekt i udskolingen i
skoleårene 2018/2019 og 2019/2020.
Udviklingsprojektet har til formål at give konkret inspiration til den en-
kelte lærer og leders arbejde med at styrke praksisfaglige og erhvervsret-
tede elementer i undervisningen i fagene i folkeskolen. I projektet er der
bl.a. fokus på matematik, dansk og naturfag. Resultaterne/materialet fra
udviklingsprojektet offentliggøres medio 2020.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2