Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2271687_0001.png
Departementet
Afdelingen for Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Bilag. Status på udvikling af test for talblindhed til elever i 4.
klasse
Baggrund for projektet
Elever med talblindhed har så omfattende matematiske udfordringer, at
der er et behov for at kunne identificere dem og tage specifikke hensyn
til dem i undervisningen.
DPU ved Aarhus Universitet og professionshøjskolen Absalon har gen-
nemført et projekt med udvikling af en foreløbig test til elever i 4. klasse
og et tilhørende vejledningsmateriale. Projektet er afsluttet i juli 2019.
Testen kan imidlertid ikke diagnosticere talblindhed med den fornødne
sikkerhed grundet et utilstrækkeligt eksisterende vidensgrundlag og be-
hov for yderligere afprøvning af både test og vejledningsmateriale. Pro-
jektets resultater viser endvidere, at der mangler pædagogiske indsatser
for elever diagnosticeret med talblindhed, der er systematisk afprøvet i
praksis og har vist sig virkningsfulde.
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har på baggrund af anbefa-
linger fra projektkonsortiet bag testen vurderet, at der er behov for en
videre afprøvning af både test og tilhørende vejledningsmateriale i prak-
sis over en længere periode. Blandt andet henvendelser til projektkonsor-
tiet og ministeriet om testen fra forældre, lærere og kommuner peger på
et behov for en test og/eller indsats for andre aldersgrupper end elever i
4. klasse.
Opfølgningsprojektets formål
Projektet skal skabe et mere solidt grundlag for en test i 4. klasse og op-
følgende pædagogiske indsatser målrettet elever med talblindhed. Op-
følgningsprojektet tager udgangspunkt i erfaringerne med udviklingen af
den foreløbige talblindhedstest og har til formål at sikre et forsknings-
mæssigt mere solidt grundlag for at vurdere, om testen har den fornødne
sikkerhed, som en national diagnostisk test forudsætter.
6. oktober 2020
Sags nr.:20/19336
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om status på talblindetesten, til børne- og undervisningsministeren
Grundet forskningsfeltets umodenhed, er det usikkert, hvornår
eller
om
der trods yderligere afprøvning og forskning kan foreligge en ende-
lig forskningsbaseret diagnostisk test og pædagogiske indsatser, som
BUVM kan implementere nationalt.
Status for opfølgningsprojektet
Opfølgningsprojektet er igangsat i marts 2020 og gennemføres af et kon-
sortium bestående af Epinion og DPU ved Aarhus Universitet. Opfølg-
ningsprojektet har indledningsvist medført, at der i foråret 2020 er gen-
nemført en opdatering af det eksisterende vidensgrundlag for test og
pædagogiske indsatser med talblinde elever som målgruppe.
Under hensyntagen til den ekstraordinære situation med COVID-19 i
foråret 2020 blev det besluttet at udskyde rekruttering af skoler til delta-
gelse i opfølgningsprojektet fra april 2020 til august 2020.
Rekrutteringsindsatsen blev igangsat 10. august 2020, og den 28. sep-
tember 2020 er 832 skoler tilmeldt og får mulighed for at deltage i op-
følgningsprojektet. Skolerne er fordelt på 95 kommuner.
I uge 43 igangsættes en pilotafprøvning af testen for et udvalgt antal sko-
ler og selve afprøvningen af testen igangsættes primo 2021. Opfølg-
ningsprojektet afrapporterer sine resultater til BUVM ultimo 2021.
Projektdesign
Opfølgningsprojektet er opdelt i to faser, og det igangsatte opfølgnings-
projekt omhandler alene fase 1:
Fase 1: Systematisk afprøvning og eventuel videreudvikling af test
og pædagogiske indsatser målrettet talblinde elever.
Fase 2: Følgeforskning i form af et kontrolleret forsøg af test og
pædagogiske indsatser til elever diagnosticeret med talblindhed.
Fase 2 iværksættes kun, hvis det efter fase 1 vurderes, at testen har den
fornødne sikkerhed og kvalitet. Opfølgningsprojektet vurderes i alt at
vare 3�½ år.
Om fase 1: Systematisk afprøvning af test og pædagogiske indsatser samt evt. videre-
udvikling af testen
Formålet med fase 1 er at vurdere og styrke testens sikkerhed og kvalitet.
Fase 1 omfatter yderligere empirisk afprøvning af testen i praksis, even-
tuel mindre justering af denne samt afprøvning af pædagogiske indsatser
på et større antal elever/skoler. Afprøvning af pædagogiske indsatser
kræver en afdækning af feltet og kan muligvis forudsætte udvik-
ling/tilpasning af indsatser målrettet talblinde elever. Det er nødvendigt
både at kigge på testen alene og i sammenhæng med de opfølgende ind-
satser, fordi effekten af en test afhænger af skolernes viden om og ad-
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om status på talblindetesten, til børne- og undervisningsministeren
2271687_0003.png
gang til relevante indsatser, der kan imødekomme de talblinde elevers
udfordringer.
Der vil i projektets fase 1 desuden indgå en indledende afklaring og
eventuelt en mindre afprøvning af mulighederne for tilpasning af testen
til andre klassetrin i grundskolen. En egentlig justering af testen til andre
klassetrin ligger dog uden for dette projekts ramme. Hvis afklaringen af
muligheden for at anvende testen på andre klassetrin viser, at anvendelse
på andre klassetrin kræver tilpasning af testen eller en ny test, skal det
estimeres, og yderligere finansiering skal findes.
Om fase 2: Kontrolleret forsøg af test og pædagogiske indsatser
Hvis det ved afslutning af fase 1 vurderes, at testen har den fornødne
sikkerhed og kvalitet, kan det besluttes at gennemføre en afsluttende
afprøvning af test og indsatser i et kontrolleret forsøg, hvor elevgrupper,
der har gennemført testen og fået opfølgende indsatser, sammenlignes
med tilsvarende elever, der ikke har fået test og opfølgning. Formålet
med et kontrolleret forsøg er at skabe sikker viden om og dokumentation
for effekten af testen og de pædagogiske indsatser. Det er ministeriets
vurdering, at det vil kræve et kontrolleret forsøg af testen og de pædago-
giske indsatser, hvis der skal sikres et tilstrækkeligt vidensgrundlag om
testens og indsatsernes virkning og kvalitet, der kan lægges til grund for
en beslutning om at anvende testen som en national diagnostisk test af
talblindhed.
Økonomi
Det vurderes, at det samlede opfølgningsprojekt vil koste ca. 6,0 mio. kr.
i perioden 2020-2023,
jf. tabel 1.
Tabel 1: Tentativt finansieringsbehov ifm. opfølgningsprojekt (perioden 2020-2023)
(Mio. kr.)
Finansieringsbehov
Fase 1
2,7
Fase 2
3,3
I alt
6,0
På nuværende tidspunkt er der afsat midler til gennemførsel af fase 1.
Fase 2 igangsættes kun, hvis testens kvalitet vurderes at være tilstrække-
lig, hvorfor beslutning om finansieringskilde for fase 2 afventer resultat
af fase 1.
3