Departementet
Afdelingen for Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Bilag. Status på udvikling af test for talblindhed til elever i 4.
klasse
Baggrund for projektet
Elever med talblindhed har så omfattende matematiske udfordringer, at
der er et behov for at kunne identificere dem og tage specifikke hensyn
til dem i undervisningen.
DPU ved Aarhus Universitet og professionshøjskolen Absalon har gen-
nemført et projekt med udvikling af en foreløbig test til elever i 4. klasse
og et tilhørende vejledningsmateriale. Projektet er afsluttet i juli 2019.
Testen kan imidlertid ikke diagnosticere talblindhed med den fornødne
sikkerhed grundet et utilstrækkeligt eksisterende vidensgrundlag og be-
hov for yderligere afprøvning af både test og vejledningsmateriale. Pro-
jektets resultater viser endvidere, at der mangler pædagogiske indsatser
for elever diagnosticeret med talblindhed, der er systematisk afprøvet i
praksis og har vist sig virkningsfulde.
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har på baggrund af anbefa-
linger fra projektkonsortiet bag testen vurderet, at der er behov for en
videre afprøvning af både test og tilhørende vejledningsmateriale i prak-
sis over en længere periode. Blandt andet henvendelser til projektkonsor-
tiet og ministeriet om testen fra forældre, lærere og kommuner peger på
et behov for en test og/eller indsats for andre aldersgrupper end elever i
4. klasse.
Opfølgningsprojektets formål
Projektet skal skabe et mere solidt grundlag for en test i 4. klasse og op-
følgende pædagogiske indsatser målrettet elever med talblindhed. Op-
følgningsprojektet tager udgangspunkt i erfaringerne med udviklingen af
den foreløbige talblindhedstest og har til formål at sikre et forsknings-
mæssigt mere solidt grundlag for at vurdere, om testen har den fornødne
sikkerhed, som en national diagnostisk test forudsætter.
6. oktober 2020
Sags nr.:20/19336