Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2110722_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 53 (Alm. del):
I brev af 29. oktober 2019 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 53:
Vil ministeren i forlængelse af ministerens tekniske gennemgang af bl.a.
koblingsprocenten oplyse, om de forskellige revisioner af reglerne for
udregning af frie grundskolers tilskudsmodel og de heraf ændrede regler
for indberetninger om skolernes undervisning m.v. har haft betydning
for muligheden for at føre tilsyn med skolerne, herunder f.eks. om og
hvordan skolerne lever op til undervisningskravene?
Svar:
Det generelle driftstilskud til privat- og friskoler fastsættes på de årlige
finanslove på baggrund af de kommunale udgifter til folkeskolen. Forde-
lingen af driftstilskudsbevillingen mellem de enkelte privat- og friskoler
sker på baggrund af den tilskudsmodel, der fremgår af lov om friskoler
og private grundskoler m.v.
Tilskudsmodellen indebærer, at driftstilskudsbevillingen opdeles i grund-
tilskud, fællesudgiftstilskud og undervisningstilskud og med fradrag af en
række særlige tilskud, herunder bl.a. til specialundervisning og anden
specialpædagogisk støtte samt til inklusion. Grundtilskuddet fordeles til
hver skole med samme beløb, idet der dog fastlægges et maksimalt beløb
pr. årselev. De øvrige tilskud ydes overvejende som taxametertilskud, der
beregnes ud fra antallet af årselever. Skolerne skal til brug for beregnin-
gen af deres tilskud indberette oplysninger om omfanget af deres aktivi-
tet opgjort i årselever i forhold til de tilskudsudløsende faktorer i til-
skudsmodellen.
Såfremt der foretages ændringer i tilskudsmodellen som fastlagt i lov om
friskoler og private grundskoler m.v., vil det få betydning for fordelingen
mellem privat- og friskolerne af den samlede driftstilskudsbevilling til
privat- og friskolerne. Som udgangsgangspunkt har ændringer i den fast-
lagte tilskudsmodel ikke betydning for, hvad privat- og friskolerne skal
22. november 2019
Sagsnr.:19/16502
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om de forskellige revisioner af reglerne for udregning af frie grundskolers tilskudsmodel, til børne- og undervisningsministeren
foretage af indberetninger til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) om undervisningens tilrettelæggelse eller styrelsens tilsyn her-
med.
STUK fører dels et indholdsmæssigt, dels et økonomisk-administrativt
tilsyn. Det indholdsmæssige tilsyn omfatter skolernes overholdelse af stå
mål med-kravet, uafhængighedskravet, frihed og folkestyre-kravet, om
skolerne bl.a. fastsætter slutmål for de fagområder, folkeskolens fagkreds
naturligt kan opdeles i, udarbejder undervisningsplaner og fastsætter
delmål, om skolernes undervisningssprog er dansk og skolernes special-
undervisning, prøveafholdelse, vedtægter m.v.
Det økonomiske-administrative tilsyn omhandler tilsyn med skolernes
regeloverholdelse i forhold til administrationen på skolerne og brugen af
de statslige tilskud, herunder i forhold til uafhængighedskravet og under-
støttelse af en effektiv drift af skolerne.
I reglerne for den midlertidige støtteordning til inklusion, der var gæl-
dende indtil den 1. januar 2018, var det fastsat, at skolen i årsrapporten
særskilt skulle redegøre for tilskuddenes anvendelse. Kravet om en rede-
gørelse fra skolen havde til formål at belyse anvendelsen af tilskudsmid-
lerne til brug for bl.a. overvejelserne om indholdet af en permanent in-
klusionsmodel.
Der blev ved lov nr. 171 af 6. marts 2018 med virkning fra den 1. januar
2018 gennemført en permanent tilskudsordning til inklusion på privat-
og friskolerne, hvorefter inklusionstilskuddet for hver enkelt skole forde-
les på baggrund af skolens antal elever. Med gennemførsel af den per-
manente tilskudsmodel for inklusion på privat- og friskolerne var der
ikke længere behov for, at skolen som hidtil i årsrapporten særskilt skulle
redegøre for tilskuddenes anvendelse til brug for bl.a. overvejelser om
indholdet af en permanent ordning.
Bortfald af kravet om den særskilte redegørelse i årsrapporten for til-
skuddenes anvendelse bidrager til en lettelse af skolernes administrative
arbejde.
Skolerne kan dog fortsat som led i STUK’s tilsyn blive
bedt om
at redegøre for skolens inklusionsindsats m.v.
På baggrund af tre politiske aftaler om privat- og friskolerne i henholds-
vis 2016, 2017 og 2019 og med efterfølgende lovgivning blev der gen-
nemført en styrkelse af kvaliteten på privat- og friskolerne, herunder med
tilsynet med skolerne. De konkrete lovændringer som opfølgning på de
politiske aftaler om styrket tilsyn har ikke haft betydning for tilskudsmo-
dellen, herunder de tilskudsadministrative indberetninger, for privat- og
friskolerne.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om de forskellige revisioner af reglerne for udregning af frie grundskolers tilskudsmodel, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3