Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 524 (Alm. del):
I brev af 1. oktober 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 524:
”Vil
ministeren oplyse, om hun er bekendt med, hvordan Sverige og
Norge fordeler elever på de gymnasiale uddannelser m.v., og vil ministe-
ren i fald redegøre for, hvordan disse systemer fungerer?”
Svar:
Ekspertgruppen vedrørende fordeling af elever på de gymnasiale uddan-
nelser fremlagde i februar 2020 rapporten: Anbefalinger vedrørende
fremtidig fordeling af elever på de gymnasiale uddannelser, som bl.a.
indeholder en kort redegørelse af, hvordan Sverige og Norge fordeler
elever på de gymnasiale uddannelser. Rapporten giver følgende indsigt i
de to landes fordelingsregler og kapacitetsstyring, som er citeret direkte
fra rapporten:
26. oktober 2020
Sags nr.:20/19141
”7.1.
Norge
Fordelingsregler og kapacitetsstyring
Elever, som har fuldført grundskolen eller tilsvarende uddannelse, har
efter ansøgning ret til tre års gymnasieuddannelse med optagelse på ét af
tre alternative uddannelsesprogrammer af i alt tre års varighed. De nor-
ske amtskommuner (fylkeskommuner) bestemmer, hvordan gymnasier-
nes optag dimensioneres.
Optagelseskompetencen ligger hos hjemkommunen, der først skal opta-
ge studerende med en særlig fortrinsret, hvilket omfatter ansøgere med
særlige behov og med ret til specialundervisning. Ved pladsmangel skal
ansøgerne derefter fordeles efter pointsum baseret på karakterer, hvor
ansøgere med den højeste pointsum optages først. Hvis flere ansøgere
står lige, afgøres rækkefølgen af lodtrækning.