Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Dato: 01-12-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2013734
Dok. nr.: 1474592
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg har den 24. september 2020 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 513 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 513:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke initiativer regeringen har iværksat i forhold til tidlig op-
sporing af børn og unge, der mistrives, som ligger ud over de initiativer, som den tidli-
gere VLAK-regering tog initiativ til? Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den
24. september 2020, jf. samrådsspørgsmål R.”
Svar:
Regeringen prioriterer børn og unges mentale sundhed og trivsel højt, ligesom vi skal
sikre rammerne for de rette tilbud til behandling af psykiske lidelser, når der er behov
for det.
Der er med de brede politiske satspuljeaftaler de seneste år afsat midler til en række
tiltag i forhold til tidlig opsporing af børn og unge, der mistrives. En stor del af initiati-
verne fra de seneste års satspuljeaftaler løber fortsat, og dem har regeringen valgt at
videreføre og afvente evalueringerne af. Herudover har regeringen i gangsat nye initi-
ativer på tværs af relevante ressortområder med fokus på børn og unge i alle aldre og
i forskellige sammenhænge. Jeg vil nedenfor opliste nogle af de samlede initiativer på
området.
Social- og Indenrigsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet peget på
følgende initiativer:
Udviklings- og Investeringsprogrammet på børne- og ungeområdet udmøn-
tes årligt efter godkendelse fra satspuljeaftalepartierne. Under den nuvæ-
rende regeringen er der som led i udmøntningen for 2020 iværksat et initia-
tiv for udvikli g af e ” odel for sa arbejde
og indsatser for børn og unge
ed beky re de skolefravær”.
Initiativet skal afhjælpe begyndende eller
problematisk skolefravær eller skolevægringsadfærd hos børn og unge i
grundskolens 0.- 10. klasse gennem modning af en model for samarbejde og
indsatser til børn og unge med bekymrende skolefravær med henblik på un-
derstøtte en sammenhængende indsats på tværs af socialområdet, skole og
PPR. Modellen består af fire kerneelementer (samarbejde, opsporing, af-
dækning og indsatser), som samlet forventes at være afgørende for at ud-
vikle en sammenhængende indsats. Perioden for initiativet er 2020-2023.
Der er afsat i alt 23 mio. kr. over fire år til initiativet.
Herudover vil regeringen i løbet af efteråret vil præsentere et udspil med et
flerårigt sigte, som sætter børnene først. Til det formål er der i regeringens
forslag til finanslov for 2021 således afsat 150 mio. kr. i 2021, i 250 mio. kr. i