Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2283546_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 500 (Alm. del):
I brev af 22. september 2020 har udvalget efter ønske fra Astrid Carøe
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 500:
Vil ministeren opgøre provenuet, hvis man indfører et loft over, hvor
mange år man kan modtage SU til avu og hf-enkeltfag på henholdsvis 3,5
år (og 4 år for kursister med børn under 7 år) på avu og 4 år (og 5 år for
kursister med børn under 7 år) på hf-enkeltfag?
Svar:
Der er indhentet bidrag fra Finansministeriet og Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet til besvarelse af spørgsmålet.
Tabel 1
angiver det forventede provenu ved en øvre grænse på 3,5 år med
SU for kursister på almen voksenuddannelse (avu) og 4 år med SU på hf-
enkeltfag samt hhv. 4 og 5 år med SU for kursister med børn under 7 år.
Antallet af kursister, der vil være omfattet af en øvre grænse, tager ud-
gangspunkt i en samlet opgørelse af antal kursister på de pågældende ud-
dannelser fordelt på antal måneder, de er indskrevet på uddannelsen, og
hvor de modtager SU. Det er lagt til grund, at den øvre grænse omfatter
alle tidligere støttemåneder fra ikrafttrædelsestidspunktet. Det betyder, at
der vil være kursister, der fra ikrafttrædelsestidspunktet ikke længere er
berettiget til SU på almen voksenuddannelse (avu) og hf-enkeltfag.
Tabel 1
Provenu ved øvre grænse på avu og hf-enkeltfag
Mio. kr. (2021-pl)
Avu 3,5 år (4 år for kursister m. børn u. 7 år) og hf-
enkeltfag 4 år (5 år for kursister m. børn u. 7 år)
Afledt virkning fra større arbejdsudbud ved øvre
grænse på avu og hf-enkeltfag
Samlet provenu
2021
38,7
16,7
55,4
2022
38,7
16,7
55,4
2023
38,7
16,7
55,4
2024
38,7
16,7
55,4
18. november 2020
Sags nr.:20/19768
Kilde: SU-data og kursistregisteret til og med 2018, der er senest tilgængelige år, Børne- og Undervisnings-
ministeriet.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om at opgøre provenuet, hvis man indfører et loft over, hvor mange år man kan modtage SU til avu og hf-enkeltfag, til børne- og undervisningsministeren
Anm.: Data i provenuberegningerne er korrigeret for kursister under 25 år, da der siden etableringen af
FGU i august 2019 er et begrænset antal elever under 25 år på avu og hf-enkeltfag. Den afledte
arbejdsudbudsvirkning er baseret på en skønnet saldovirkning ved, at én fuldtidsperson overgår
fra uddannelse til fuldtidsbeskæftigelse.
Det direkte provenu ved indførelsen af en øvre grænse omfatter mindre-
udgifter til
taxametertilskuddene til VUC’erne
og mindreudgifter til SU
og skønnes samlet at udgøre 38,7 mio. kr. årligt.
Der vurderes heriblandt at være merudgifter til andre uddannelsesområ-
der eller overførselsindkomster under Beskæftigelsesministeriets område,
idet en del af kursisterne forventes at søge over på andre uddannelser,
overgå til beskæftigelsessystemet eller til beskæftigelse. Beregningen af
denne merudgift er baseret på den generelle overgang efter afsluttet
VUC-forløb.
Der er i det samlede provenu endvidere indregnet arbejdsudbudsvirknin-
ger for kursisterne, hvor der tages højde for, at en del vil overgå til hhv.
beskæftigelse, ledighed eller øvrig uddannelse. Der skønnes med betyde-
lig usikkerhed at være afledte virkninger svarende til et provenu på 16,7
mio. kr. årligt som følge af et øget arbejdsudbud.
Der er i beregningerne ikke taget højde for eventuelle udgifter til admini-
stration, it-udvikling og systemtilpasninger, der er forudsætningen for, at
en øvre grænse over varigheden på avu og hf-enkeltfag kan administre-
res. Der er tilsvarende ikke taget højde for udgifter forbundet med
VUC’ernes øgede administrative opgaver som følge af en øvre grænse
(vejledning, dispensations- og klagesagsbehandling mv.) samt øgede ad-
ministrative opgaver i Uddannelses- og Forskningsministeriet. Det er
vurderingen, at der vil være merudgifter til it-udvikling, systemtilpasnin-
ger og øgede administrative opgaver afhængig af, hvordan en øvre
grænse fastlægges og administreres.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2