Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 495 (Alm. del):
I brev af 22. september 2020 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 495:
”I
Produktivitetskommissionens analyserapport 6 om offentlig-privat
samarbejde giver tabel B s. 167 i appendiks 3 et overblik over de eksiste-
rende fritvalgs- og tilskudsordninger i Danmark. Vil ministeren redegøre
for, hvordan en selvejende institution og den selvejende sektor define-
res/afgrænses indenfor ministerens ressort, herunder redegøre for, hvilke
særlige juridiske rettigheder til selvbestemmelse, den selvejende instituti-
on har, herunder muligheden for selv at vælge, hvordan arbejdet skal
indrettes og hvordan medarbejdersammensætningen skal være?”
Svar:
Med henvisning til den omtalte tabel i Produktivitetskommissionens
rapport antages det, at der spørges til dagtilbuds- og grundskoleområdet.
Derfor skitseres kort neden for reglerne for selvejende daginstitutioner
og selvejende fri- og privatskoler.
Dagtilbud
På dagtilbudsområdet kan daginstitutioner efter aftale med kommunalbe-
styrelsen drives af private leverandører som selvejende daginstitution.
Det er kommunen, som anviser pladser i selvejende daginstitutioner med
mindre andet aftales med institutionen.
Selvejende daginstitutioner er ikke direkte en del af den kommunale for-
valtning, men er selvstændige juridiske enheder, der drives på et privat-
retligt grundlag i form af en aftale om drift indgået mellem kommunalbe-
styrelsen og den selvejende daginstitution. Dog er selvejende daginstitu-
tioner, der indgår aftale med kommunalbestyrelsen om drift af tilbuddet,
en del af den offentlige forvaltning i forhold til forvaltningsloven og of-
fentlighedsloven. Det er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune,
der beslutter, om kommunen vil indgå aftale med en selvejende daginsti-
19. oktober 2020
Sags nr.:20/18210