Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2264552_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 495 (Alm. del):
I brev af 22. september 2020 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 495:
”I
Produktivitetskommissionens analyserapport 6 om offentlig-privat
samarbejde giver tabel B s. 167 i appendiks 3 et overblik over de eksiste-
rende fritvalgs- og tilskudsordninger i Danmark. Vil ministeren redegøre
for, hvordan en selvejende institution og den selvejende sektor define-
res/afgrænses indenfor ministerens ressort, herunder redegøre for, hvilke
særlige juridiske rettigheder til selvbestemmelse, den selvejende instituti-
on har, herunder muligheden for selv at vælge, hvordan arbejdet skal
indrettes og hvordan medarbejdersammensætningen skal være?”
Svar:
Med henvisning til den omtalte tabel i Produktivitetskommissionens
rapport antages det, at der spørges til dagtilbuds- og grundskoleområdet.
Derfor skitseres kort neden for reglerne for selvejende daginstitutioner
og selvejende fri- og privatskoler.
Dagtilbud
På dagtilbudsområdet kan daginstitutioner efter aftale med kommunalbe-
styrelsen drives af private leverandører som selvejende daginstitution.
Det er kommunen, som anviser pladser i selvejende daginstitutioner med
mindre andet aftales med institutionen.
Selvejende daginstitutioner er ikke direkte en del af den kommunale for-
valtning, men er selvstændige juridiske enheder, der drives på et privat-
retligt grundlag i form af en aftale om drift indgået mellem kommunalbe-
styrelsen og den selvejende daginstitution. Dog er selvejende daginstitu-
tioner, der indgår aftale med kommunalbestyrelsen om drift af tilbuddet,
en del af den offentlige forvaltning i forhold til forvaltningsloven og of-
fentlighedsloven. Det er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune,
der beslutter, om kommunen vil indgå aftale med en selvejende daginsti-
19. oktober 2020
Sags nr.:20/18210
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 495: MFU spm. om, hvordan en selvejende institution og den selvejende sektor defineres/afgrænses indenfor ministerens resort, til børne- og undervisningsministeren
tution for at opfylde forpligtelsen til at levere det nødvendige antal dag-
tilbud. Selvejende daginstitutioner er endvidere karakteriseret ved at være
non-profit institutioner.
Den selvejende daginstitutions bestyrelse har et selvstændigt arbejdsgi-
veransvar for de ansatte og et selvstændigt ansvar for økonomien i insti-
tutionen. Driftsaftalen mellem den selvejende daginstitution og kommu-
nalbestyrelsen hviler på aftaleretlige principper og indeholder de nærme-
re økonomiske og indholdsmæssige rammer for driften af den selvejende
daginstitution. Lovgivningen stiller ikke krav til fx medarbejdersammen-
sætningen i selvejende daginstitutioner.
Endelig bemærkes det, at der findes en række privatinstitutioner etableret
efter dagtilbudslovens § 19, stk. 5, der er organiseret som selvejende in-
stitutioner. Disse institutioner har mange af de samme karakteristika som
ovenstående, men etableres på baggrund af en godkendelsesmodel og
skal efterleve reglerne for privatinstitutioner. Det betyder bl.a., at de selv
træffer afgørelse om optagelse og udmeldelse, fastsætter niveauet for
forældrebetalingen mv.
Fri- og privatskoler og efterskoler
Det bemærkes indledningsvis, at i Produktivitetskommissionens rapport
nævnes i forhold til grundskolen (dvs. børnehaveklassen og 1.-9. klasse-
trin) kun frie grundskoler (privatskoler). Jeg skal for god ordens skyld
gøre opmærksom på, at undervisningspligten i grundskolen kan opfyldes
på friskoler og privatskoler samt efter 7. klassetrin på efterskoler. De
nævnte skoleformer kan være kombineret med hinanden og med private
institutioner for gymnasiale uddannelser.
For selvejende institutioner, der gennemfører grundskoleundervisning
som friskoler, privatskoler og efterskoler, gælder, at deres virksomhed
skal være inden for rammerne af lov om friskoler og private grundskoler
m.v. eller lov om efterskoler og frie fagskoler. Hvor de nævnte skolefor-
mer er kombineret med et privat gymnasium, gælder for institutionen
også lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser.
Den overordnede ledelse af en selvejende institution, som er friskoler,
privatskoler og efterskoler, varetages af en bestyrelse.
Friskoler og privatskoler skal dog give undervisning inden for børneha-
veklassen og 1.-9. klassetrin, der står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Hvis en efterskole optager elever, der er undervis-
ningspligtige, skal skolen tilbyde disse elever en undervisning, der står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Endvidere er sko-
lerne omfattet af et frihed og folkestyre-krav, hvorefter de efter deres
formål og i hele deres virke skal forberede eleverne til at leve i et sam-
fund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 495: MFU spm. om, hvordan en selvejende institution og den selvejende sektor defineres/afgrænses indenfor ministerens resort, til børne- og undervisningsministeren
elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling
mellem kønnene. Tilsvarende krav gælder for de nævnte skoleformer,
hvor de er kombineret med private institutioner for gymnasiale uddan-
nelser.
Det følger videre af lovgivningen, at skolerne i deres virke som selvejen-
de institutioner skal være uafhængige, og at skolernes midler alene må
komme den enkelte skoles skole- og undervisningsvirksomhed til gode.
Skolerne disponerer således frit ved anvendelsen af de statslige tilskud
under ét, idet formålene forudsættes opfyldt.
Det indebærer, at skolerne skal være uafhængige, dvs. uafhængige af per-
soner, andre skoler, kurser, virksomheder, institutioner, selskaber, for-
eninger m.fl., erhvervsdrivende som ikke-erhvervsdrivende. Skolerne må
alene styres af interessen for at drive den pågældende skole til gavn for
skolens egne elever, ligesom skolens midler, herunder de offentlige til-
skud, alene må anvendes til skolens eget formål (dvs. skoleformålet).
Skolerne må ikke indgå i et styret fællesskab eller på anden måde være
styret af uvedkommende eller udefra kommende interesser. Bestemmel-
sen har dog ikke til formål at hindre normalt gensidigt, primært pædago-
gisk begrundet samarbejde skolerne imellem. Hvis en skole fx ikke op-
fylder kravet om at være en selvejende institution og/eller uafhængighed,
kan skolen ikke modtage statstilskud.
”Selvejende institutioner” betyder, at ingen andre end
skolerne selv kan
disponere over skolernes midler. Det er også kun skolerne selv, der kan
forpligte skolerne i retshandler, og kun skolernes kreditorer kan søge
dækning i skolernes aktiver. Det betyder også, at skolernes evt. oversky-
dende formue ved skolers nedlæggelse ikke tilfalder nogen udenforståen-
de, fx initiativkredsen bag skolens etablering. Ved en skoles nedlæggelse
anvendes overskydende midler med børne- og undervisningsministerens
godkendelse til skolevirksomhed, der støttes i henhold til loven. Skolerne
kan ikke i vedtægterne fastsætte anden bestemmelse herom.
For fri- og privatskoler gælder, at skolerne inden for rammerne af frisko-
leloven og lovgivningen i øvrigt kan give undervisning, der stemmer
overens med skolernes egen overbevisning, og tilrettelægge undervisnin-
gen i overensstemmelse med denne overbevisningen. Skolerne afgør
inden for de samme rammer frit, hvilke elever de vil have på skolen.
Efterskolekurser skal være åbne for alle, der opfylder betingelserne om,
at eleverne skal have afsluttet 8 års skolegang, 7. klasse eller være fyldt 14
år. Elever, der er fyldt 18 år, kan medregnes i tilskudsberegningen i særli-
ge tilfælde efter regler fastsat af børne- og undervisningsministeren. Del-
tagelse i et kursus kan dog gøres betinget af højere alder, men ikke af
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 495: MFU spm. om, hvordan en selvejende institution og den selvejende sektor defineres/afgrænses indenfor ministerens resort, til børne- og undervisningsministeren
bestemte kundskaber, uddannelser, stillinger, erhverv eller ansættelses-
forhold i en virksomhed og lign., eller medlemskab af bestemte forenin-
ger eller organisationer.
Fælles for friskoler, privatskoler og efterskoler er, at der er krav om
egenbetaling til skolerne.
Der er ikke krav til leder- og lærerkvalifikationer på fri- og privatskoler
og efterskoler tilsvarende de gældende krav for fx folkeskolens ansatte.
Der er heller ikke krav til medarbejdersammensætningen. Særligt for fri-
og privatskoler gælder dog krav til skolens leder og lærere om, at de skal
beherske dansk i skrift og tale. Dette krav gælder dog ikke for de tyske
mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet under-
visningssprog end dansk.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
4