Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
BILAG 1: BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTERENS TALE VED
ÅBENT SAMRÅD I BØRNE- OG UNDERVISNINGSUDVALGET DEN
17. SEPTEMBER 2020
DET TALTE ORD GÆLDER
Der er sket en del med folkeskolen, siden dette spørgsmål blev stillet i starten af året,
og jeg har lyst til at sige heldigvis for det.
Selvom baggrunden har været frygtelig, og selvom der er nogle huller i osten, fordi
der er nogle børn, der har haft det rigtig svært i den periode i foråret. Det synes jeg
ikke, vi skal glemme.
Så er der også sket nogle ting i forhold til at ryste op i folkeskolen, som vi hører fra
rigtig mange lærere og ledere, og i øvrigt forældre og elever, at det har været givende
og interessant.
Jeg har spurgt i ministeriet for en juridisk vurdering af, hvilke dele af det, der fore-
gik, som egentlig ville kunne lade sig gøre inden for rammerne af den nugældende
lovgivning. Det kan det meste af det, som er foregået. Og det vil sige, at en del af det
har handlet om, at der er brudt op i ’plejer’.
Så er der nogle ting, som ikke kan lade
sig gøre med den nugældende lovgivning, og der har jeg givet tilsagn om, at det sy-
nes jeg, vi skal drøfte med hinanden og prøve at se, hvordan vi kan bevæge os der-
udaf. Det har vi taget hul på, på det seneste folkeskoleforligskredsmøde.
Under corona-nedlukningen så vi, at skoler udnyttede den frihed, der blev givet i
nødundervisningen til at tilrettelægge skoledagen på fuldstændig nye måder.
Det er også baggrunden for, at vi i regeringen har igangsat en grundig evaluering af
erfaringerne fra perioden, ikke kun for folkeskolen, men faktisk også for daginstituti-
oner og ungdomsuddannelser. Samtidig afgiver regeringen i efteråret en redegørelse
til Folketinget om evalueringen af folkeskolereformen.
Det er for, at vi får et nogenlunde solidt grundlag for at vurdere den eksisterende lov-
givning. Jeg satte evalueringen i gang ret hurtigt, og det var faktisk præcis for, at vi
undgår, at der går så lang tid efter corona, at de gode erfaringer, der er, kunne være
blevet slået ihjel af, at vi kom tilbage til en normal. Så jeg synes, at man skal, i hvert
fald indledningsvist, smede mens jernet er varmt i form af at få indsamlet de gode er-
faringer, der er, mens de er i frisk erindring, så vi får et grundlag at kunne stå på.
Der er vi som regeringen åbne overfor for at kunne se på alle elementer i lyset af den
viden, der kommer.
Samtidig må vi heller ikke glemme, hvorfor folkeskoleforligskredsen i sin tid ind-
førte de forskellige elementer. Det synes jeg faktisk også, er vigtigt at kigge på. Så
samtidig med, at man kigger på, om det levede op til intentionen, skal man også
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at elementer fra folkeskolereformen, som ikke har virket, til børne- og undervisningsministeren
kigge på, hvad var intentionen. Både hvad angår den understøttende undervisning og
den længere skoledag, som konkret også spørges ind til.
Intentionerne med de nye elementer i folkeskolereformen var at fremme god og mo-
tiverende undervisning, der kunne give alle elever et løft, og der var stor forskel på
for eksempel skoledagens længde på det tidspunkt, hvor den her lovgivning blev la-
vet.
Det, der var meningen med både den længere skoledag og den understøttende under-
visning, var at give eleverne mere tid med lærerne og også at give skolerne større fri-
hed til at tilrettelægge skoledagen. Det sidste var det, som var meningen med den un-
derstøttende undervisning. Så man kan sige, at den understøttende undervisning var i
sin intention et frihedsforslag, og den længere skoledag var i sin intention et bolværk
mod de nedskæringer, som skete i rigtig mange kommuner. Den understøttende un-
dervisning har givet mulighed for en ny form for undervisningsdifferentiering, åben
skole, udeundervisning, bevægelse og rigtig meget andet som en del af skoledagen.
Følgeforskningen viser, at lærere og pædagoger i højere grad i 2018 end i 2016 ople-
ver, at understøttende undervisning fremmer elevernes læring. Betyder det, at vi er i
mål? Nej, det synes jeg ikke, og jeg synes, der er rigtig lang vej igen, vil jeg gerne
sige. Jeg er meget åben overfor at drøfte præcis det her med, hvad det så er for nogle
sammenhænge, det virker i, og hvad er det for nogle sammenhænge, det ikke virker
i. Det vil sige at gå ind og bruge nogle af de her erfaringer til at få en ordentlig drøf-
telse af det i forligskredsen, det synes jeg giver utrolig god mening.
Elever finder understøttende undervisning særligt god og motiverende, når det giver
dem mulighed for fordybelse, når det skaber variation og giver dem et pusterum. Så
er der altså nogle elever, som har svært ved at se formålet med aktiviteterne og bare
oplever dem mere som fritimer. Så variationen af det her er kæmpe stor, og jeg tror
ikke, at vi har ramt den rigtige form endnu.
Så viser følgeforskningen, at der er positive sammenhænge mellem de elementer,
som handler om bevægelse, åben skole, undervisningsdifferentiering og varierende
læringsformer og elevernes trivsel og deres faglighed. De elementer er der mere
plads til, når skoledagen er længere og derfor ikke kun presses sammen om nogle be-
stemte elementer.
Nogle gange hører jeg argumenter om, at hvis bare man forkorter skoledagen, så bli-
ver alt godt. Og det bliver jeg bare nødt til at sige, at det synes jeg faktisk er en lille
smule historieløst, fordi man skal huske på, hvad baggrunden var. Der var kæmpe
store variationer i, hvor lange skoledage eleverne fik, og i hvor høj grad kommu-
nerne havde brugt folkeskolen som spareobjekt. Det vil sige, at baggrunden for det
her var at være bolværk mod nedskæringer. Så kan man altid diskutere, om der sta-
dig er behov for det bolværk, eller om det er begyndt at betyde noget andet. Det er en
relevant diskussion at tage. Bare fordi, at det var rigtigt at gøre på et tidspunkt, er det
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at elementer fra folkeskolereformen, som ikke har virket, til børne- og undervisningsministeren
jo ikke sikkert, at det er rigtigt at gøre nu. Man skal passe på med at drage den kon-
klusion, at hvis man forkorter skoledagen, så bliver alt fantastisk.
Så har den fået skyld for mange ting, og det er vi delvist selv skyld i pga. det forløb,
der var omkring arbejdstidsaftalen. Fordi den lange skoledag i meget høj grad er ble-
vet forbundet med den arbejdstid, der blev tildelt. Og der bliver jeg bare nødt til at
sige, at arbejdstiden er et udtryk for, hvor mange ressourcer der er sat af i folkesko-
len. Så selv, hvis man fordoblede skoledagens længde
det vil jeg ikke anbefale at
man gør
men selv hvis man gjorde, så har det ikke nogen principiel sammenhæng
til lærernes arbejdstid, fordi lærerens arbejdstid afgøres jo af den overenskomst, der
er, og de ressourcer, der er sat af til folkeskolen. Så bare for at sige, at de steder, hvor
man har haft deciderede heldagsskoler, der har læreren jo fungeret på samme over-
enskomst, på samme arbejdstidsaftale, som man har de steder, hvor der ikke er en
heldagsskole. Det betyder så bare, at den skole er dyrere end en skole, hvor man ikke
har heldagsskole for børnene. Så bare for at sige, at jeg tror, at en af misererne om-
kring diskussionen om den lange skoledag er, at de to spørgsmål er blevet blandet
sammen, og det er på alle mulige måder uskønt det, der foregik på det tidspunkt,
men det tror jeg også, er en af baggrundene for, at diskussionen har været, som den
har været.
Jeg synes også, vi skal se på, om der er for rigide rammer for skoledagen. Jeg mener
eksempelvis, at vi skal overveje, om der ikke skal gives flere muligheder for forlagt
undervisning, eller fjernundervisning, eller
kært barn har efterhånden mange navne
digital undervisning, så noget af skoledagen for nogle af de større børn godt kan
foregå på en anden lokation, eksempelvis derhjemme, hvis der er nogle børn, der
drager god nytte af at kunne få den fordybelse, der er forbundet med det.
Lektiehjælpen og den faglig fordybelse har i høj grad skullet bidrage til at løfte ele-
vernes faglige niveau ved at tilbyde både faglig træning, faglige udfordringer og sær-
lige, tilpassede turboforløb. Og der skal eleverne have tid og hjælp til at fordybe sig
og til at arbejde med det, der er særlig vanskeligt eller særlig spændende for dem i
fagene. Det har været intentionen bag det.
Følgeforskningen kan, trods enkelte positive tendenser, samlet set hverken be- eller
afkræfte, hvorvidt lektiehjælp og faglig fordybelse har betydning for elevernes læ-
ring eller trivsel. Og når man får sådan en konklusion, så synes jeg, man skal tage det
meget alvorligt, for det betyder i virkeligheden, i diskussionen om, om De konserva-
tive har ret eller om Socialdemokratiet har ret, der kan man bare sige, at det ved vi
ikke. Og så synes jeg jo, at man skal have en åbenhed. Det har jeg i hvert fald tænkt
mig at udvise over for, om man kan finde andre former end det, hvor man måske i
højere grad siger, at når forskning ikke er meget klar på det, så kan det jo være, at
man i højere grad skulle have lov til lokalt og som den enkelte lærer at vurdere, hvad
der er bedst for de enkelte elever. Jeg synes, der skal være en åbenhed de steder,
hvor forskning ikke er meget klar og entydig den ene vej eller den anden. Jeg synes,
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at elementer fra folkeskolereformen, som ikke har virket, til børne- og undervisningsministeren
at vi skal bruge den forskning, der er lavet, til noget. Jeg synes, det er for tidligt at
vurdere til hvad, men jeg synes, det er tosset ikke at gå til det med et åbent sind, og
det gør jeg også på de punkter, for eksempel her, hvor der ikke kommer de klare
svar, man havde ønsket. For vores intention og ønske var, at de her ting blandt andet
havde bidraget til, at vi fik brudt social arv, og at en større gruppe af elever forlod
folkeskolen med de kompetencer, man skal have, særligt i læsning og regning, i for-
hold til at kunne klare sig på fremtidens arbejdsmarked. Det må vi bare sige, at det
kan forskning faktisk ikke slå fast, at de her elementer har bidraget til. Jamen så bli-
ver vi nødt til at gå ind i den diskussion, synes jeg, med åbne øje og se på, hvad kan
vi så gøre.
Jeg ser tre veje frem mod en bedre skoledag med god og motiverende undervisning:
1) Større frihed 2) Flere ressourcer 3) Lokal pædagogisk udvikling
Når vi ved indgangen til 2021 sammen kigger på evalueringen af folkeskolereformen
og evalueringen af erfaringerne fra nødundervisningen under COVID-19, så synes
jeg, vi skal se på, hvordan vi kan give skolerne større frihed.
Flere underviste udendørs og delte eleverne op i mindre grupper. Jeg synes, det er
vigtigt, at der bliver holdt fast i de erfaringer.
På andre områder giver det mening at se på lovgivningen. Jeg tror, at skolerne vil
blive styrket, hvis de får mere frihed.
Og så kræver den gode og motiverende undervisning også ressourcer. Derfor er jeg
rigtig glad for, at partierne bag finanslovsaftalen for 2020 har besluttet at afsætte be-
tydelige midler til et løft af folkeskolen.
Og så er det vigtigt, at vi får kigget på den pædagogiske udvikling også. Det er kom-
munerne, skolerne og lærerne, der har den opgave, og som har gjort, for manges ved-
kommende, utrolig mange nye og gode erfaringer og et kæmpe flot stykke arbejde i
foråret. Så lad os endelig bruge det til noget også.
Det var de indledende bemærkninger herfra, tusind tak for at tage det op. Og jeg ved
godt, at nogle af de her diskussioner tager vi rigtig mange gange. Det tror jeg også,
er rigtig klogt og vigtigt og særligt selvfølgelig, når man har fået nye erfaringer med
nogle ting og har haft mulighed for også forskningsmæssigt at dykke ned i, hvad vir-
kede så, og hvad virkede ikke
uanset hvad intentionerne var.
4