BILAG 1: BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTERENS TALE VED
ÅBENT SAMRÅD I BØRNE- OG UNDERVISNINGSUDVALGET DEN
17. SEPTEMBER 2020
–
DET TALTE ORD GÆLDER
Der er sket en del med folkeskolen, siden dette spørgsmål blev stillet i starten af året,
og jeg har lyst til at sige heldigvis for det.
Selvom baggrunden har været frygtelig, og selvom der er nogle huller i osten, fordi
der er nogle børn, der har haft det rigtig svært i den periode i foråret. Det synes jeg
ikke, vi skal glemme.
Så er der også sket nogle ting i forhold til at ryste op i folkeskolen, som vi hører fra
rigtig mange lærere og ledere, og i øvrigt forældre og elever, at det har været givende
og interessant.
Jeg har spurgt i ministeriet for en juridisk vurdering af, hvilke dele af det, der fore-
gik, som egentlig ville kunne lade sig gøre inden for rammerne af den nugældende
lovgivning. Det kan det meste af det, som er foregået. Og det vil sige, at en del af det
har handlet om, at der er brudt op i ’plejer’.
Så er der nogle ting, som ikke kan lade
sig gøre med den nugældende lovgivning, og der har jeg givet tilsagn om, at det sy-
nes jeg, vi skal drøfte med hinanden og prøve at se, hvordan vi kan bevæge os der-
udaf. Det har vi taget hul på, på det seneste folkeskoleforligskredsmøde.
Under corona-nedlukningen så vi, at skoler udnyttede den frihed, der blev givet i
nødundervisningen til at tilrettelægge skoledagen på fuldstændig nye måder.
Det er også baggrunden for, at vi i regeringen har igangsat en grundig evaluering af
erfaringerne fra perioden, ikke kun for folkeskolen, men faktisk også for daginstituti-
oner og ungdomsuddannelser. Samtidig afgiver regeringen i efteråret en redegørelse
til Folketinget om evalueringen af folkeskolereformen.
Det er for, at vi får et nogenlunde solidt grundlag for at vurdere den eksisterende lov-
givning. Jeg satte evalueringen i gang ret hurtigt, og det var faktisk præcis for, at vi
undgår, at der går så lang tid efter corona, at de gode erfaringer, der er, kunne være
blevet slået ihjel af, at vi kom tilbage til en normal. Så jeg synes, at man skal, i hvert
fald indledningsvist, smede mens jernet er varmt i form af at få indsamlet de gode er-
faringer, der er, mens de er i frisk erindring, så vi får et grundlag at kunne stå på.
Der er vi som regeringen åbne overfor for at kunne se på alle elementer i lyset af den
viden, der kommer.
Samtidig må vi heller ikke glemme, hvorfor folkeskoleforligskredsen i sin tid ind-
førte de forskellige elementer. Det synes jeg faktisk også, er vigtigt at kigge på. Så
samtidig med, at man kigger på, om det levede op til intentionen, skal man også
1