Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2259954_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Svar på spørgsmål 486 (Alm. del):
I brev af 15. september 2020 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 486:
”Vil
ministeren udspecificere hvilke sanktioner, der kan pålægges ung-
domsuddannelserne efter tilsynet, hvis det vurderes, at tilsynet ikke kan
afsluttes, og hvad der skal til for, at en sådan vurdering foretages, jf. tilsy-
net med parallelsamfund på folkeskoler og på institutioner for ungdoms-
uddannelser?”
Svar:
Jeg forstår, at spørgsmålet er foranlediget af den kopi af mit brev af 17.
august 2020 til folkeskoleforligskredsen, som jeg har sendt til udvalgets
orientering (udvalgets alm. del bilag 229) og det notat af 17. august 2020
om proces for tilsyn med parallelsamfund, som er bilag til mit brev.
Jeg skal på den baggrund meddele, at Styrelsen for Undervisning og Kva-
litet, som på ministeriets vegne varetager tilsynet med parallelsamfund på
folkeskole- og ungdomsuddannelsesområdet, har oplyst følgende:
”Forvaltningsretligt
kan anvendelse af en sanktion alene ske ved, at Sty-
relsen for Undervisning og Kvalitet træffer en (bebyrdende) forvaltnings-
afgørelse herom.
Det betyder, at styrelsen i sådanne tilfælde skal overholde de forvalt-
ningsretlige sagsbehandlingsregler i forvaltningsloven, ligesom en sådan
afgørelse kun kan træffes i overensstemmelse med de almindelige forvalt-
ningsretlige principper om saglighed, proportionalitet og lighed i forvalt-
ningen.
Kravet om saglighed i forvaltningen betyder bl.a., at styrelsens anven-
delse af en konkret sanktion
og dermed fravalget af andre hjemlede
sanktioner
skal være forvaltningsretligt sagligt. Det betyder især, at den
9. oktober 2020
Sags nr.: 20/17794
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om, hvilke sanktioner der kan pålægges ungdomsuddannelserne efter tilsynet, til børne- og undervisningsmisteren
2259954_0002.png
pågældende sanktion skal være egnet til at opnå den effekt, som styrelsen
konkret skal opnå med sit tilsyn.
Kravet om proportionalitet i forvaltningen indebærer, at styrelsen i valget
mellem flere egnede og dermed saglige sanktioner ikke kan anvende en
sanktion, som er mere indgribende, end hvad der kræves for at bringe in-
stitutionens ulovlige eller uhensigtsmæssige aktivitet eller manglende akti-
vitet til ophør. Styrelsen vil således i alle tilfælde skulle foretage en afvej-
ning af forseelsens karakter og alvor over for den påtænkte sanktion, her-
under om der tidligere forgæves har været anvendt mindre indgribende
sanktioner over for institutionen i forhold til det samme eller tilsvarende
parallelsamfundsudfordringer.
Endelig betyder kravet om lighed i forvaltningen, at styrelsen i sit tilsyn
skal anvende samme type sanktioner over for samme typer af tilfælde,
hvor sanktioner bringes i anvendelse. Dette er forvaltningsretligt normalt
udtrykt på den måde, at det lige skal behandles lige.
Inden for de nævnte forvaltningsretlige rammer er følgende sanktioner
hjemlet på hele ungdomsuddannelsesområdet:
1. Påbud om at ændre institutionens virksomhed, hvis styrelsen finder,
at en institutions virksomhed ikke er i overensstemmelse med lovgiv-
ningen eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i hen-
hold til lovgivningen.
Hjemmelsbestemmelser:
a. § 50 stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddanneler
og almen voksenuddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1246 af 27.
august 2020.
b. § 29 stk. 2. i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1294 af 2. september 2020.
2. Påbud til bestyrelsen for en institution for erhvervsrettet uddannelse
om at iværksætte og gennemføre en ekstern analyse af bestyrelsens
arbejde.
Hjemmelsbestemmelse:
a. § 30 b i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
3. Påbud til bestyrelsen om at indgå en indsatsaftale, hvis kvaliteten i en
institutions undervisning eller uddannelse er utilstrækkelig.
Hjemmelsbestemmelser:
a. § 53, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v.
b. § 30 a, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om, hvilke sanktioner der kan pålægges ungdomsuddannelserne efter tilsynet, til børne- og undervisningsmisteren
2259954_0003.png
4. Som noget nyt kan et påbud om at indgå en indsatsaftale (ad 3 oven-
for) følges op af en sanktion om fratagelse af en institutions adgang
til helt eller delvist (på en afdeling af en institution) at optage elever
ved optagelsesprøve, standardiseret vurdering eller vejledningssam-
tale.
Det er en betingelse herfor, at kvaliteten af institutionens undervis-
ning eller en eller flere af dens uddannelser er utilstrækkelig, og insti-
tutionen som følge heraf er pålagt en indsatsaftale.
Hjemmelsbestemmelser:
a. § 53, stk. 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v.
b. § 30 a, stk. 4, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
5. Herudover er der ligeledes som noget nyt i lovgivningen indsat hjem-
ler til som sanktioner i sidste ende at afgøre, at to eller flere instituti-
oner skal sammenlægges, eller at en institution skal spaltes eller ned-
lægges
1
.
Hjemmelsbestemmelser:
a. § 30, stk. 5, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
b. § 53, stk. 5, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v.
Det er efter de to nye bestemmelser en betingelse for at anvende
denne sanktion, at institutionen ikke inden for en treårig periode har
indfriet de fastsatte mål i en i forvejen indgået indsatsaftale. Der hen-
vises i øvrigt til det ovenfor anførte om de almindelige forvaltnings-
retlige principper.
6. Tilbageholdelse, bortfald eller krav om tilbagebetaling af tilskud
helt eller delvist - hvis institutionen ikke følger regler eller aftaler.
Hjemmelsbestemmelser:
a. § 52, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v.
b. § 30 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
7. Afgørelse om,
7.1.
at bestyrelsens opgaver eller dele heraf i en periode varetages
af personer udpeget af ministeren, eller
1
For institutioner for erhvervsrettet uddannelse vil en nedlæggelse i givet fald juridisk
ske ved en tilbagekaldelse af institutionens godkendelse til at være omfattet af lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om, hvilke sanktioner der kan pålægges ungdomsuddannelserne efter tilsynet, til børne- og undervisningsmisteren
2259954_0004.png
7.2.
at bestyrelsen træder tilbage, og at en ny bestyrelse udpeget
efter reglerne i institutionens vedtægt.
Det er en betingelse for at anvende denne type afgørelse, at bestyrel-
sen ikke efterkommer et påbud
”om berigtigelse af nærmere angivne
forhold”.
Hjemmelsbestemmelser:
a. § 20, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v.
b. § 10, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
8. Afgørelse om, at bestyrelsen straks træder tilbage. Evt. suppleret med
en afgørelse om, at der indsættes et midlertidigt styre, indtil der er
udpeget en ny bestyrelse efter reglerne i institutionens vedtægt.
Hvis der ikke indsættes et midlertidigt styre, skal der umiddelbart ud-
peges en ny bestyrelse efter reglerne herom i institutionens vedtægt.
Det er en betingelse for at anvende denne sanktion, at bestyrelsen
”ved sine dispositioner bringer institutionens videreførelse i fare”.
Hjemmelsbestemmelser:
a. § 20, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v.
b. § 10, stk. 3, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
4