Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2259942_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Svar på spørgsmål 485 (Alm. del):
I brev af 15. september 2020 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 485:
"Vil ministeren uddybe, hvordan den grundige analyse af skolens udfor-
dringer i 3. fase vil foregå, og hvad der forventes at ligge i, at et rådgiv-
ningsforløb kan indeholde:
• Styrkelse og vurdering af nyankomne og tosprogede børn
og unges,
• Sproglige kompetencer,
• Kontroversielle emner,
• Kritisk tænkning,
• Demokrati og medborgerskab,
• Vold og konfliktmægling,
• Forebyggelse af social kontrol,
• Forebyggelse af ekstremisme og radikalisering,
• Styrkelse af
forældresamarbejdet,
• Tydelig rammesætning,
• Fællesskabende didaktikker,
jf. processen for tilsyn med parallelsamfund på folkeskoler og på institu-
tioner for ungdomsuddannelser?”
Svar:
Når skolen er udtaget til tilsyn, vil der som en indledning på rådgivnings-
forløbet blive foretaget en grundig analyse af skolens udfordringer, som
tager udgangspunkt i alle tilgængelige relevante data og oplysninger fra
skolens redegørelse og møder med kommunerne, som Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet indhenter i fase 1 og 2. På baggrund af det sam-
lede datamateriale inklusiv redegørelser og møder med kommunerne går
styrelsens læringskonsulenter i dialog med skolerne om deres udfordrin-
ger og behov for rådgivning. Skolerne opstiller, med understøttelse af læ-
ringskonsulenterne, konkrete mål for rådgivningsforløbet.
9. oktober 2020
Sags nr.: 20/17794
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om, hvordan den grundige analyse af skolens udfordringer i 3. fase vil foregå, til børne- og undervisningsmisteren
De indsatser i et rådgivningsforløb kan dreje sig om ét eller flere af de i
spørgsmålet nævnte emner. Der kan både iværksættes indsatser, der er
direkte målrettet eleverne med for eksempel undervisningsforløb, der
skal styrke elevernes kompetencer, og der kan også være tale om indsat-
ser, der styrker lærere og lederes kompetencer inden for eksempelvis
konfliktmægling, dialogen med hjemmet, klasseledelse og lignende.
Et fælles element i flere af indsatserne er at understøtte skolerne i at
styrke elevernes demokratiske dannelse, for eksempel igennem indsatser,
der har fokus på, at eleverne kan afprøve forskellige synspunkter, og
hvor eleverne præsenteres for forskelligartede perspektiver og livsansku-
elser. Det forebyggende arbejde tilstræber blandt andet at ruste børnene
og de unge med demokratiske, kritiske og sociale kompetencer, så de bli-
ver i stand til at træffe selvstændige valg og forholde sig nuanceret til for-
skellige former for information, udsagn og normer.
Indsatserne kan også have som mål at øge elevernes faglige udbytte af
undervisningen. Indsatserne kan for eksempel tilrettelægges som en del
af undervisningens og fagenes indhold, have fokus på skolens undervis-
ningsmiljø og kultur samt tilrettelægges som indsatser på tværs af skolen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2