Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2259953_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Svar på spørgsmål 483 (Alm. del):
I brev af 15. september 2020 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 483:
”Vil
ministeren redegøre for indholdet af 2. fase af processen for tilsyn
med parallelsamfund på folkeskoler og på institutioner for ungdomsud-
dannelser 'Redegørelse fra skolerne/institutionen/afdelingerne', herun-
der oplyse, hvordan det forventes, at institutionerne skal redegøre for
oplevet religiøs chikane og/eller negativ social kontrol?”
Svar:
2. fase af processen for tilsynet med parallelsamfund, jf. min orientering
af Børne- og Undervisningsudvalget af 17. august 2020, foregår efter den
indledende screening af alle folkeskoler og ungdomsuddannelser på de
nævnte databaserede indikatorer.
Alle skoler/institutioner/afdelinger, der slår negativt ud på indikatorerne,
vil blive undersøgt nærmere af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) ud fra alle tilgængelige relevante data. Formålet med dette er at
finde frem til, hvilke kommuner/institutioner/afdelinger der er grundlag
for at anmode om at indsende en redegørelse.
STUK vil i den forbindelse som udgangspunkt se på følgende data:
Tabel 1: Oversigt over anvendte data forud for beslutning om anmodning
om redegørelser
Folkeskoler
Indikatorer for
parallelsamfund
Gymnasiale ud-
dannelser
Andel elever fra udsatte boligområder
Andel elever med forældre uden for arbejdsmarked eller
uddannelse
Erhvervsuddan-
nelser
9. oktober 2020
Sags nr.:20/17794
Andel elever med ikke-vestlig baggrund
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om, hvad den kritiske gennemgang af de skoler, der falder ud i screeningen i 1. fase, kommer til at basere sig på, til børne- og undervisningsmisteren
2259953_0002.png
Andel elever, som ikke består dansk (kun folkeskoler og
gymnasiale uddannelser)
Øvrige indikato-
rer i kvalitetstil-
synet
9. klasses-
prøver
Overgang til
ungdomsud-
dannelser
Løfteevne
Nationale
test
Trivsel
Overgang til
videregående
uddannelse
Frafald
Eksamensre-
sultater
Socioøkono-
misk refe-
rence
Trivsel
Tilsynshistorik
Kvalitetstil-
synet
Timetal
Klasseloft
Prøveaflæg-
gelse
Øvrige data
Fravær
Kompeten-
cedækning
Sprogprøve-
resultater
Styrelsens
øvrige kend-
skab til sko-
len
Henvendel-
ser
Presse
Kvalitetstil-
syn
Tematiske
tilsyn
Enkeltsags-
tilsyn
Fravær
Censorind-
beretninger
Klagesager
Styrelsens
øvrige kend-
skab til insti-
tutionen
Henvendel-
ser
Presse
Kvalitetstil-
synet
Tematiske
tilsyn
Enkeltsags-
tilsyn
Censorind-
beretninger
Socioøkono-
misk refe-
rence
Styrelsens
øvrige kend-
skab til insti-
tutionen
Henvendel-
ser
Presse
Frafald fra
uddannelses-
start til ho-
vedforløb
Trivsel: Vel-
befindende
Trivsel: Læ-
ringsmiljø
Søgning
Ud fra en konkret helhedsvurdering af ovennævnte forhold vurderer sty-
relsen, hvilke skoler/institutioner/afdelinger der fortsat kan være grund-
lag for at udtage til tilsyn. Disse kommuner/institutioner/afdelinger an-
modes om at indsende en redegørelse for følgende:
Vold mod skolens personale
Marginaliserede elever (folkeskolen)
Oplevet religiøs chikane og/eller negativ social kontrol (ungdoms-
uddannelserne)
Sociale underretninger
Omfanget af snyd til prøver og eksaminer
Antal bortviste elever
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om, hvad den kritiske gennemgang af de skoler, der falder ud i screeningen i 1. fase, kommer til at basere sig på, til børne- og undervisningsmisteren
Kommunen/institutionen/afdelingen skal desuden redegøre for evt. år-
sager til resultaterne og for igangværende/planlagte indsatser, som for-
ventes at have en positiv effekt på de identificerede udfordringer. Skolen
vil desuden få mulighed for at beskrive egne perspektiver på eventuelle
parallelsamfundsproblematikker.
Hvad angår ungdomsuddannelserne, vil STUK herefter ud fra en kon-
kret helhedsvurdering af det samlede datamateriale inklusiv redegørelser
træffe beslutning om, hvilke institutioner/afdelinger der udtages til tilsyn
med parallelsamfundsproblematikker.
Hvad angår folkeskolerne, vil styrelsen på baggrund af kommunens rede-
gørelse samt de øvrige tilgængelige data herefter beslutte, hvilke af de
kommuner, der har indsendt redegørelse, der skal inviteres til møde med
styrelsen. Formålet med mødet er en konkret dialog om løsninger.
På baggrund af det samlede billede træffer STUK herefter beslutning
om, hvilke af de skoler, hvor kommunen har været til møde med styrel-
sen, som udtages til tilsyn med parallelsamfundsproblematikker.
Oplevet religiøs chikane og/eller negativ social kontrol
Hvad angår oplevet religiøs chikane og/eller negativ social kontrol, vil
der ved anmodning om redegørelse blive spurgt ind til, om institutio-
nen/afdelingen i de seneste to år har oplevet tilfælde af religiøs chikane
og/eller negativ social kontrol rettet imod skolens elever og/eller ansatte.
Der vil desuden blive spurgt ind til omfanget heraf.
Dette skal ses i forlængelse af Børne- og Undervisningsministeriets un-
dersøgelse
– ”Demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne”
(2018).
Undersøgelsen viser blandt andet, at hver fjerde leder på de gymnasiale
uddannelser, der har deltaget i undersøgelsen, har oplevet, at nogle elever
”sætter religiøse værdier højere end det enkelte individs rettigheder og
frie
valg” og ”ikke tolererer andres holdninger, hvis de går imod egne re-
ligiøse værdier”. Samtidig tilkendegiver hver
5. leder i undersøgelsen, at
de har oplevet, at der ”udøves social kontrol i form af, at elever, der ikke
følger bestemte regler i islam, ekskluderes
fra en gruppe”.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3