Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2255325_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 458 (Alm. del):
I brev af 31. august 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 458:
”Vil ministeren præcisere hvilke klageinstanser, der har kompetence til at
behandle klagesager efter art. 24 i Handicapkonventionen (retten til in-
kluderende uddannelse)?
Baggrund:
Det fremgår af rapporten ”Handicap: Status 2019”, udgivet af Institut
for Menneskerettigheder, at ”Retten til inkluderende uddannelse uden
diskrimination betyder, at børn med handicap ikke må udelukkes fra det
almindelige uddannelsessystem på grund af handicap og har krav på, at
er foretages rimelig tilpasning i forhold til barnets konkrete behov,
medmindre dette vil være unødigt byrdefuldt”.
I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af handicap (Tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpas-
ning i forhold til dagtilbud til børn og i forhold til folkeskolen), er det
Social- og Indenrigsministeriets intention at skabe klageadgang til Lige-
behandlingsnævnet (og ikke Klagenævnet for Specialundervisning) over
manglende iagttagelse af retten til rimelig individuel tilpasning. Institut
for Menneskerettigheder skriver i deres høringssvar til lovforslaget, at
”Indførelsen af en pligt til rimelig tilpasning for offentlige myndigheder
vil (…) sikre en effektiv håndhævelse af allerede eksisterende forpligtel-
ser. På nuværende tidspunkt eksisterer der ingen effektiv mulighed for
håndhævelse af pligten til rimelig tilpasning og ingen mulighed for at få
anerkendt en krænkelse.”
Svar:
På folkeskoleområdet kan forældre klage over kommuners afgørelser om
specialundervisning, jf. folkeskolelovens § 51. Det indebærer, at forældre
kan klage over afgørelser om henvisning til specialklasse eller specialsko-
28. september 2020
Sags nr.:20/16485
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om det er Klagenævnet for Specialundervisning eller Ligebehandlingsnævnet, der er den administrative klageinstans, hvis forældrene oplever visitationsprocessen (inkl. re-visiteringer) som en barriere for inklusion, til børne- og undervisningsministeren
le eller om specialundervisning til børn, hvis undervisning i den alminde-
lige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 ugentlige under-
visningstimer.
Jeg har til brug for besvarelsen modtaget følgende bidrag fra Social- og
Indenrigsministeriet:
”Social-
og indenrigsministeren forventer at fremsætte et lovforslag med
tilføjelse af en ny bestemmelse i lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap om ret til rimelig individuel tilpasning i forhold til
dagtilbud til børn og i forhold til folkeskolen.
Bestemmelsen vil medføre klageadgang til Ligebehandlingsnævnet og
mulighed for nævnet til at tilkende den forurettede en godtgørelse.
Ligebehandlingsnævnet vil alene kunne tage stilling til spørgsmål om
anvendelse og fortolkning af den lovgivning, som er omfattet af nævnets
kompetence, jf. § 1 i lov om Ligebehandlingsnævnet, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 1230 af 2. oktober 2016. Nævnet vil således i relation til rimelig
individuel tilpasning alene kunne tage stilling til, om den pågældende
borgers ret til rimelig individuel tilpasning er tilgodeset eller ej.
Nævnet vil derimod ikke kunne tage stilling til, om omfanget og kvalite-
ten af den indholdsmæssige ydelse, som leveres til barnet i det pågælden-
de dagtilbud eller den pågældende folkeskole, er korrekt. Nævnet får
heller ikke kompetence til at træffe afgørelser vedrørende anvendelse og
fortolkning af regler i anden lovgivning.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2