Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 474 (Alm. del):
I brev af 8. september 2020 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 474:
”Vil ministeren redegøre for visitationsproceduren i § 8, stk. 2 og stk. 3, i
bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden special-
pædagogisk bistand, hvor det fremgår, at det skal vurderes, om barnet
kan have udbytte af og kan deltage aktivt i almenskolen, eller om det er
mest hensigtsmæssigt at undervise barnet i specialklasse eller specialsko-
le, og vil ministeren uddybe, hvad der nærmere forstås med at have ud-
bytte af og at deltage aktivt og hvad årsagen er til, at disse to kriterier er
valgt?”
Svar:
Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden special-
pædagogisk bistand blev ændret i forbindelse med inklusionslovgivnin-
gen i 2012, hvor specialundervisning blev afgrænset til at være undervis-
ning i specialklasser og specialskoler samt undervisning til børn i den
almindelige klasse, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i
mindst 9 ugentlige undervisningstimer.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 8, som der henvises til i spørgsmålet,
at
”Den
specialpædagogiske bistand gives fortrinsvis som støtte i den almindelige
klasse. Ved vurderingen af, om eleven skal have støtte i den almindelige klasse skal
der lægges vægt på, om eleven kan have udbytte af undervisningen og kan deltage
aktivt i det sociale fællesskab i den almindelige klasse. Henvisning til specialklasse
eller specialskole forudsætter, at det vil være mest hensigtsmæssigt at undervise eleven i
kortere eller længere tid i specialklasse eller specialskole”.
Af ministeriets vejledning om folkeskolens specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand fremgår, at henvisning til specialklasser og
specialskoler i kortere eller længere tid kan være hensigtsmæssigt, fx på
grund af elevens svære psykiske, fysiske, sproglige eller sensoriske funk-
5. oktober 2020
Sags nr.:20/17032