Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2255312_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 473 (Alm. del):
I brev af 8. september 2020 har udvalget efter ønske fra Astrid Carøe
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 473:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder ungdomsuddannelserne
har for at få hjælp og sparring, hvis de har elever med handicap, og hvad
er ministerens holdning til at udvide VISOs rådgivning, så ungdomsud-
dannelser også kan få hjælp og sparring, hvis de har elever med handi-
cap?
Svar:
VISO bistår kommuner, borgere og kommunale, regionale og private
tilbud med vejledende rådgivning og udredning i de mest specialiserede
og komplicerede sager på det sociale område og specialundervisningsom-
rådet. VISO dækker ikke i sit virke ungdomsuddannelserne og kan heller
ikke tilbyde sin rådgivning til borgere i STU-tilbud.
Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK) bevilger specialpædagogisk
støtte til elever, studerende og kursister på en lang række uddannelser,
herunder ungdomsuddannelserne. Uddannelsesinstitutionerne kan for
elever med en række funktionsnedsættelser indhente den fornødne støtte
via de specialpædagogiske støtteordninger, der administreres af Børne-
og Undervisningsministeriet.
Hensigten med de specialpædagogiske støtteordninger er, at elever med
funktionsnedsættelse får lige muligheder for at gennemføre en uddannel-
se. Støttemodtagernes behov opfyldes under hensyntagen til, hvilken
funktionsnedsættelse der er tale om. Dette gælder også den rådgivning og
sparring, som uddannelsesinstitutionerne har mulighed for at få via Bør-
ne- og Undervisningsministeriets specialpædagogiske støtteordning ved-
rørende undervisningen af den enkelte elev.
5. oktober 2020
Sags nr.:20/17030
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, hvilke muligheder ungdomsuddannelserne har for at få hjælp og sparring, hvis de har elever med handicap, til børne- og undervisningsministeren
På STUK’s hjemmeside om specialpædagogisk
støtte, spsu.dk, kan ud-
dannelsesstederne få vejledning om, hvornår en elev kan få specialpæda-
gogisk støtte, og hvordan skolen ansøger om støtte i form af støttetimer
og hjælpemidler. STUK har desuden en daglig telefonvagt, hvor skolerne
kan henvende sig, hvis der er tvivl eller behov for uddybning.
Herudover er der tre grundlæggende modeller for den rådgivning og
vejledning, som skolerne kan få, afhængig af elevens funktionsnedsættel-
se:
1. For elever med læse- og skrivevanskeligheder har uddannelsesinstitu-
tionen som udgangspunkt den tilstrækkelige viden om undervisning
og testning.
2. For elever med psykiske vanskeligheder og udviklingsforstyrrelser
kan uddannelsesstederne få vejledning på hjemmesiden spsu.dk.
3. For elever med synsvanskeligheder og elever med hørenedsættelser
bevilger STUK efter ansøgning fra skolen udredning hos handicap-
faglige eksperter, der også kan give uddannelsesstedet rådgivning og
sparring.
Regeringen har medio 2020 igangsat en evaluering af det specialiserede
socialområde, som, jf. kommissoriet herfor, skal danne grundlag for
drøftelser med de politiske partier i 2021 om nye tiltag til at sikre specia-
lisering og kvalitet på det specialiserede socialområde. Da VISO spiller
en vigtig rolle for at understøtte specialiserede indsatser af god kvalitet
på det specialiserede socialområde, vil evalueringen af det specialiserede
socialområde bl.a. have fokus på VISO. Det er derfor vurderingen, at
eventuelle drøftelser om en ændring af VISO’s opgaveområde med for-
del vil kunne foretages samtidig med de kommende drøftelser om, hvilke
konkrete tiltag der ønskes igangsat for at sikre specialisering og kvalitet
som led i en opfølgning på evalueringen af det specialiserede socialområ-
de.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2