Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 470 (Alm. del):
I brev af 4. september 2020 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
og Astrid Carøe (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for omfanget af gymnasier og erhvervsuddan-
nelser, der har klasser/hold med mere end 24 elever, samt i tabelform
oplyse hvilke 20 gymnasier og 20 erhvervsuddannelser, der de seneste tre
år har haft den største stigning i klasser/hold med mere end 24 elever i
klassen, hvor de konkrete tal også bedes fremgå af tabellen?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriets dataindsamling ifm. tilsyn med det
fleksible klasseloft på de gymnasiale uddannelser i skoleåret 2019/20 vi-
ser, at 180 institutioner, svarende til 83,2 pct. af de omfattede institutio-
ner, havde en klassekvotient på første årgang på over 24 på mindst én af
deres gymnasiale uddannelser. Klassekvotienten svarer til det gennem-
snitlige antal elever pr. klasse på tværs af første årgang.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke data for anden og tredje år-
gang. Det bemærkes, at klassekvotienten opgøres årligt på en fast tælle-
dag, som ligger efter grundforløbet.
I
tabel 1
er andelen af institutioner med en klassekvotient, som defineret
ovenfor, på over 24 opgjort for hver af de gymnasiale fuldtidsuddannel-
ser årligt siden 2013.
Tabel 1: Andel institutioner med en klassekvotient på over 24 i 1.g/1.hf
2013/14
Hf
Hhx
Htx
92,8 %
83,3 %
57,6 %
2014/15
89,8 %
77,8 %
71,4 %
2015/16
88,7 %
82,9 %
78,8 %
2016/17
89,6 %
82,5 %
72,2 %
2017/18
79,8 %
76,2 %
71,9 %
2018/19
70,8 %
93,0 %
59,4 %
2019/20
70,1 %
87,8 %
71,9 %
14. september 2020
Sags nr.: 20/16828
92,8 %
87,6 %
87,8 %
93,5 %
86,5 %
82,4 %
81,0 %
Stx
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Note: Klassekvotienten svarer til det gennemsnitlige antal elever pr. klasse på tværs af første
årgang, opgjort efter grundforløbet. Den samme institution kan optræde flere gange, hvis den