Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2110704_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 46 (Alm. del):
I brev af 29. oktober 2019 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 46:
Vil ministeren i forlængelse af ministerens tekniske gennemgang af bl.a.
koblingsprocenten oplyse, hvornår der er sket revisioner af reglerne for
udregning af frie grundskolers tilskudsmodel på baggrund af politiske
aftaler m.v.?
Svar:
Nedenstående oversigt viser tidspunkt for og indholdet af revisioner af
privat- og friskolernes tilskudsmodel på baggrund af politiske aftaler.
Oversigt over revision af reglerne for privat- og friskolernes til-
skudsmodel:
1. Ikrafttræden:
1. januar 1992
Lovgrundlag:
Lov nr. 411 af 6. juni 1991
Indhold
a. Der indføres en ny tilskudsmodel, hvor det gennemsnitlige
driftstilskud pr. årselev fastlægges på finansloven på grundlag
af udgiftsniveauet pr. elev i folkeskolen. I den tidligere til-
skudsmodel blev det gennemsnitlige tilskud pr. årselev på fi-
nansloven justeret årligt ud fra ændringer i antal skoler, elev-
fordeling på klassetrin og lærernes lønanciennitetsmæssige
fordeling.
b. Driftstilskuddet pr. årselev beregnes som en andel af udgiften
pr. elev i folkeskolen 3 år før finansåret.
c. Der afsættes 2 puljer til særlige formål ud af det samlede
driftstilskud:
22. november 2019
Sagsnr.:19/16502
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvilke konkrete ændringerne der har været over tid i beregningen af driftstilskud pr. elev i frie grundskoler fra koblingsprocent til tilskudsmodel, til børne- og undervisningsministeren
En pulje til specialundervisning og støtteundervisning i dansk
for tosprogede, og en pulje til vikarudgifter og sygeundervis-
ning
d. Der indføres aktivitetsafhængige tilskud i form af taxameter-
tilskud. Den samlede driftstilskudsbevilling fordeles mellem
skolerne efter en omfordelingsmodel. For hver skole fastlæg-
ges en takst pr. elev ud fra driftstilskuddet pr. årselev (efter
fradrag af puljetilskud) og tre differentieringskriterier. De tre
kriterier er:
Skolens størrelse målt ved antal elever
Elevernes alder
Lærernes gennemsnitlige skalalønsanciennitet og sko-
lernes stedtillæg
I den tidligere tilskudsmodel blev driftstilskudsbevillingen
fordelt som rammetilskud mellem skolerne ud fra deres ud-
giftsbehov. Udgiftsbehovet blev beregnet som skolens nor-
merede løntimetal gange skolens gennemsnitlige skalaløn pr.
løntime, opregnet med en faktor til dækning af udgifter ud
over lærerløn.
2. Ikrafttræden:
1. januar 2003
Lovgrundlag:
Lov nr. 275 af 8. maj 2002
Indhold
a. Ved fordelingen af driftstilskudsbevillingen mellem skolerne
udgår lærerlønfaktoren, og i stedet indføres en regionalise-
ringsfaktor ved fordelingen af tilskudsbevillingen. Ændrin-
gerne indfases gradvist frem til 2005. Ændringen indebærer,
at tilskuddet differentieres afhængigt af skolens beliggenhed i
et af 5 stedtillægsområder.
3. Ikrafttræden:
1. januar 2007
Lovgrundlag:
Lov nr. 1426 af 21. december 2005
Indhold
a. Indførelse af ny model for fordeling af driftstilskudsbevillin-
gen til skolerne med tre tilskudselementer i form af grundtil-
skud, undervisningstaxameter og fællesudgiftstaxameter. Mo-
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvilke konkrete ændringerne der har været over tid i beregningen af driftstilskud pr. elev i frie grundskoler fra koblingsprocent til tilskudsmodel, til børne- og undervisningsministeren
dellen erstatter den hidtidige model med én samlet takst pr.
elev for hver skole.
b. Driftstilskudsbevillingen fratrukket puljer opdeles i tre til-
skudselementer: Grundtilskud, undervisningstilskud og fæl-
lesudgiftstilskud.
c. Der ydes et grundtilskud pr. skole. Undervisningstilskud ydes
med to forskellige takster afhængigt af om eleven er under 13
år, eller 13 år og derover. Fællesudgiftstaxameter ydes med to
takster, hvor taksten pr. elev er lavere for elever ud over 220
elever på skolen.
d. Regionaliseringsfaktoren forenkles ved at antallet af stedtil-
lægsområder reduceres til to fra fem.
4. Ikrafttræden:
1. august 2008
Lovgrundlag:
Lov nr. 559 af 6. juni 2007
Indhold
a. Ved fordeling af driftstilskudsbevillingen til skolerne indføres
en model med 3 undervisningstakster: En takst for elever
under 13 år, en takst for elever på og over 13 år, og en for
elever i 10. klasse. Der ydes herefter en lavere takst til elever i
10. klasse end for øvrige elever over 13 år. Baggrunden er, at
der samtidig indføres to ugers obligatorisk brobygning til
ungdomsuddannelser i 10. klasse.
5. Ikrafttræden:
1. august 2013
Lovgrundlag:
Lov nr. 379 af 28. april 2012 og lov nr. 1350 af 21. december 2012
Indhold
a. Fra skoleåret 2013-14 indføres et nyt specialundervisningsbe-
greb, hvorefter specialundervisning omfatter elever med et
støttebehov på mindst 9 undervisningstimer ugentligt.
b. Med virkning fra skoleåret 2013-14 ydes alene tilskud til spe-
cialundervisning til elever med et støttebehov på mindst 9
undervisningstimer ugentligt, som følge af indførelse af det
nye specialundervisningsbegreb
c. Der indføres en midlertidig tilskudsordning med tilskud til
inklusion af elever med behov for støtte i mindre end 9 klok-
ketimer ugentligt gældende fra 1. august 2013.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvilke konkrete ændringerne der har været over tid i beregningen af driftstilskud pr. elev i frie grundskoler fra koblingsprocent til tilskudsmodel, til børne- og undervisningsministeren
6. Ikrafttræden:
1. august 2016
Lovgrundlag:
Lov nr. 688 af 27. maj 2015
Indhold
a. For specialundervisning indføres en ny tilskudsmodel med ta-
xametertilskud på grundlag af antal specialundervisningselever
for hver skole 5. september året før finansåret. Specialunder-
visningstilskuddet ydes med en takst for den 1. specialunder-
visningselev, og 2 lavere takster for henholdsvis den 2. special-
undervisningselev, og for 3. og følgende specialundervisnings-
elever. Der ydes derudover en tillægstakst pr. specialundervis-
ningselev ud over 12 specialundervisningselever på frie grund-
skoler, der er certificeret som skoler med en særlig specialun-
dervisningsprofil.
b. Taksterne fastsættes på de årlige finanslove ud fra antallet af
specialundervisningselever og specialundervisningspuljens
størrelse.
c. Den nye tilskudsordning erstatter den hidtidige ordning med
tilskud til den enkelte elev efter ansøgning til Børne- og Un-
dervisningsministeriet.
7. Ikrafttræden:
1. januar 2018
Lovgrundlag:
Lov nr. 171 af 6. marts 2018
Indhold
a. Der indføres en permanent tilskudsordning til inklusion. Til-
skud til inklusion ydes på grundlag af en fordeling af de frie
grundskoler i fire intervaller efter skolens størrelse; 0-149 ele-
ver, 150-299 elever, 300-449 elever og 450 elever og derover.
Tilskuddet ydes inden for en tilskudsramme med takster pr.
skole fastsat på de årlige finanslove. Taksterne er fastsat såle-
des, at tilskuddet aftrappes efter skolestørrelse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
4