Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2244454_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 469 (Alm. del):
I brev af 4. september 2020 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
og Astrid Carøe (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for omfanget af gymnasier og erhvervsuddan-
nelser, der har klasser/hold med mere end 28 elever jf. undersøgelse fo-
retaget af Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og redegøre for ud-
viklingen i holdstørrelser på henholdsvis gymnasier og erhvervsuddan-
nelser de seneste 10 år, herunder om der er en tendens til, at der er flere
elever på holdene i dag, og om der er sket en stigning i hold med mere
end 28 elever?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriets dataindsamling i forbindelse med
tilsyn med det fleksible klasseloft på de gymnasiale uddannelser i skole-
året 2019/20 viser, at 63 institutioner, svarende til 29,3 pct. af de institu-
tioner, der er omfattet af det fleksible klasseloft, havde over 28 på første
årgang på mindst én af deres gymnasiale uddannelser (i det følgende kal-
det klassekvotienten). Børne- og Undervisningsministeriet indsamler ikke
data for anden og tredje årgang.
Det bemærkes, at klassekvotienten opgøres årligt på en fast tælledag,
som ligger efter grundforløbet, mens undersøgelsen foretaget af Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning er foretaget ved skolestart for skole-
året 2020/2021. Der er altså en forskel i dels skoleår, dels i tidspunkt på
året.
I
tabel 1
er andelen af institutioner med en klassekvotient på over 28 op-
gjort for hver af de gymnasiale fuldtidsuddannelser siden 2013.
14. september 2020
Sags nr.:20/16828
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om at redegøre for omfanget af gymnasier og erhvervsuddannelser, der har klasser/hold med mere end 28 elever, til børne- og undervisningsministeren
2244454_0002.png
Tabel 1: Andel institutioner med en klassekvotient på over 28 i 1.g./1.hf
2013/14
Hf
Hhx
Htx
41,2 %
40,5 %
12,1 %
2014/15
39,8 %
22,2 %
21,4 %
2015/16
26,8 %
19,5 %
12,1 %
2016/17
33,3 %
25,0 %
19,4 %
2017/18
20,2 %
26,2 %
9,4 %
2018/19
17,9 %
32,6 %
3,1 %
2019/20
19,6 %
19,5 %
12,5 %
Stx
34,1 %
33,6 %
30,2 %
42,0 %
24,1 %
18,3 %
23,9 %
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Note: Klassekvotienten svarer til det gennemsnitlige antal elever pr. klasse på tværs af første
årgang, opgjort efter grundforløbet. Den samme institution kan optræde flere gange, hvis den
udbyder mere end én af de omfattede uddannelser. Det bemærkes, at de store udsving for htx
og hhx kan skyldes, at der er relativt få institutioner, der udbyder disse uddannelser.
Der har siden 2013 været større udsving i andelen af institutioner med en
gennemsnitlig klassekvotient på over 28 elever. Den generelle tendens er
dog et fald siden 2013, på nær for htx.
Tabel 2
viser en opgørelse over udviklingen i den gennemsnitlige klasse-
kvotient opdelt pr. uddannelse. Her ses et lille fald for alle uddannelser
på nær hhx, der er uændret, og for alle uddannelser ligger klassekvotien-
ten under 28 i gennemsnit.
Tabel 2: Udvikling i klassekvotienten i 1.g/1.hf siden 2013
2013/14
Hf
Hhx
Htx
27,4
26,6
25,0
2014/15
27,4
26,1
25,9
2015/16
26,6
25,9
25,9
2016/17
27,2
26,6
25,7
2017/18
26,2
26,3
25,4
2018/19
25,8
27,3
24,2
2019/20
25,7
26,6
24,6
Stx
27,1
26,8
26,7
27,2
26,7
26,1
25,9
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Note: Klassekvotienten svarer til det gennemsnitlige antal elever pr. klasse på tværs af første
årgang, opgjort efter grundforløbet. Den samme institution kan optræde flere gange, hvis den
udbyder mere end én af de omfattede uddannelser.
Det bemærkes, at det ikke er ulovligt for institutionerne at optage flere
end 28 i klasserne. Det følger af det institutionelle lovgrundlag, at en in-
stitution, som betingelse for at opnå tilskud til gymnasiale fuldtidsuddan-
nelser, skal sikre, at der fra den første opgørelse af klassekvotienter mak-
simalt er en gennemsnitlig klassekvotient på 28 på hvert klassetrin på de
gymnasiale fuldtidsuddannelser, institutionen udbyder. Der er således ju-
ridisk set tale om en tilskudsbetingelse. En institution modtager uanset
tilskudsbestemmelserne ikke aktivitetsafhængige tilskud fra Børne- og
Undervisningsministeriet til uddannelser af elever, der er optaget ud over
den gennemsnitlige klassekvotient på 28 på hvert klassetrin på de gymna-
siale fuldtidsuddannelser.
Lovændringen om det fleksible klasseloft trådte i kraft den 15. juni 2012,
og indsamlingen af data om klassekvotienter blev ikke gennemført inden
2013, hvorfor det ikke er muligt at gå 10 år tilbage i tid.
Det er desuden ikke muligt at udlede faktiske hold- eller klassestørrelser
af data. Klassekvotienten opgøres, jf. ovenfor, som et gennemsnit pr.
klasse på tværs af første årgang. Derfor kan det ikke opgøres, hvor
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om at redegøre for omfanget af gymnasier og erhvervsuddannelser, der har klasser/hold med mere end 28 elever, til børne- og undervisningsministeren
mange klasser eller hold på en given institution, der måtte have under el-
ler over et givet antal elever.
Der foreligger herudover ikke data i Børne- og Undervisningsministeriet
om hold- eller klassestørrelser på erhvervsuddannelserne.
Det bemærkes i denne sammenhæng, at eleverne på erhvervsuddannel-
serne ofte vil være tilknyttet forskellige hold i løbet af uddannelsesforlø-
bet, herunder på hhv. grundforløbets 1. og 2. del samt i skoleunderun-
dervisningen på hovedforløbet. Desuden er der en stor andel voksne ele-
ver med afkortede uddannelsesforløb, som ikke vil have en fast holdtil-
knytning men koble sig på undervisning i de skoleuger, som fremgår af
deres individuelle uddannelsesplan.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3