Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2336967_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 465 (Alm. del):
I brev af 1. september har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 465:
”Vil ministeren oplyse følgende vedrørende fremmedsprogene tysk,
fransk og spansk i landets folkeskoler, gymnasier og lærer seminarer:
Antal lærerstuderende år for år de seneste ti år på landets lærer-
uddannelser med tysk, fransk eller spansk som linjefag,
Antal tysklærere, fransklærere og spansklærere på landets folke-
skoler år for år de seneste ti år,
Antal grundskoler med fransk eller spansk fordelt på kommuner,
Antal elever fordelt på grundskoler med fransk- eller spanskun-
dervisning,
Antal studerende på universiteterne med tysk, fransk og spansk
og en vurdering af, hvor mange af dem der har uddannelser, der
retter sig mod ansættelse på en læreruddannelse eller på et gym-
nasium (STX, HHX, HTX og HF), og hvor mange der retter sig
mod andre erhverv,
Antal læreruddannelser der udbyder tysk, fransk og spansk,
Antal gymnasieskoler (alle fire slags) der udbyder fransk fortsæt-
ter,
Antal tysk- fransk- og spansklærere på gymnasierne (alle fire
slags) og gerne med aldersprofil,
Antal elever i gymnasiet med tysk A og fransk fortsætter B/A?”
17. februar 2021
Sags nr.: 21/
Svar:
Ad 1. Antal lærerstuderende år for år de seneste ti år på landets læreruddannelser
med tysk, fransk eller spansk som linjefag
I tabel 1 er antallet af beståede undervisningsfag (tidligere linjefag) i tysk
og fransk opgjort som estimat for antallet af lærerstuderende med disse
undervisningsfag.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0002.png
Spansk er ikke et undervisningsfag på læreruddannelsen, men den davæ-
rende Styrelsen for Forskning og Uddannelse (SFU) imødekom i maj
2018, at Professionshøjskolen Absalon kan køre et forsøg med spansk på
Læreruddannelsen Roskilde. Forsøget løber fra sommeroptaget 2018 til
sommeroptaget 2021.
Tabel 1.
Antal lærerstuderende med beståede undervisningsfag i tysk og fransk
Tysk
Fransk
113 100 135
5
7 10
68 166
9 14
87 142
18 31
95 169 136
18 27 11
Anm.: Antal beståede undervisningsfag fordelt på sprog og seneste bedømmelsesdato
for faget. Opgørelsen inkluderer personer, som endnu ikke er færdige med læreruddan-
nelsen samt enkelt- fagskursister og lign. med (metoden er dermed konsistent bagudret-
tet). Bemærk, at en person der har bestået to sprogundervisningsfag fremgår to gange.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ad 2. Antal tysklærere, fransklærere og spansklærere på landets folkeskoler år for
år de seneste ti år
I tabel 2 og 3 er opgjort hhv. antal tysk- og fransklærere i skoleåret
2014/15 til 2019/20. Antallet er opgjort som det antal personale, der har
undervisning i hhv. tysk og fransk og tæller derfor ikke lærere, som ikke
har nogen undervisning. Data er indsamlet siden 2012/2013, men data
dækker først et tilstrækkeligt antal skoler fra 2014/2015.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om antallet af
spansklærere.
Tabel 2.
Antal tysklærere, 2014/2015 til 2019/2020
2014/ 2015/ 2016/ 2017/ 2018/ 2019/
2015 2016 2017 2018 2019 2020
Linjefagskompetence
2.646 2.736 2.700 2.674 2.660 2.604
Tilsvarende kompetencer
534
623
680
733
730
704
I alt
3.180 3.359 3.380 3.407 3.390 3.308
Kompetencedæknings-
grad
88,5% 90,3% 92,1% 92,7% 93,5% 93,6%
Anm 1. Kategorien lærere består af alt personale med undervisning og kompetence i fa-
get tysk. Data er indsamlet siden 2012/2013, men data dækker først et tilstrækkeligt an-
tal skoler fra 2014/2015.
Anm 2. ’Tilsvarende kompetencer’ betyder, at underviseren fx har en efteruddannelse,
videreud- dannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusfor-
løb, der vurderes at give kompetence tilsvarende linjefag. Det er skolelederen, der fore-
tager denne vurdering.
Anm 3. Kompetencedækningsgrad udregnes som den andel af undervisningen i faget,
der varetages af en lærer med enten linjefagskompetence eller tilsvarende kompetencer
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets kompetenceindberetning.
Af tabel 2 kan udledes, at antal tysklærere siden 2014/15 har ligget stabilt
på mellem 3.200 og 3.400 lærere. Heraf er langt de fleste lærere med lin-
jefagskompetence i faget tysk. Kompetencedækningen er steget i faget
tysk siden 2014/15.
2020
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2011
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0003.png
Tabel 3.
Antal fransklærere, 2014/2015 til 2019/2020
2014/ 2015/ 2016/ 2017/ 2018/ 2019/
2015 2016 2017 2018 2019 2020
Linjefagskompetence
361
342
339
315
332
327
Tilsvarende kompetencer
104
123
126
134
128
128
I alt
465
465
465
449
460
455
Kompetencedæknings-
grad
90,3% 92,1% 92,2% 94,3% 96,0% 95,0%
Anm 1. Kategorien lærere består af alt personale med undervisning og kompetence i fa-
get fransk. Data er indsamlet siden 2012/2013, men data dækker først et tilstrækkeligt
antal skoler fra 2014/2015.
Anm 2. ’Tilsvarende kompetencer’ betyder, at underviseren fx har en efteruddannelse,
videreud- dannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusfor-
løb, der vurderes at give kompetence tilsvarende linjefag. Det er skolelederen, der fore-
tager denne vurdering.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets kompetenceindberetning.
Tabel 3 viser, at antal lærere med undervisning i fransk har ligget stabilt
siden 2014/15. Antallet, som har linjefag i fransk er imidlertid faldet en
smule, mens antallet af lærere med tilsvarende kompetencer er steget.
Kompetencedækningen er siden 2014/15 steget fra 90,3% til 95%.
Ad 3. Antal grundskoler med fransk eller spansk fordelt på kommuner
I tabel 4 fremgår antal folkeskoler med franskundervisning fordelt på
kommuner. Opgørelsen viser, at det især er folkeskoler i kommuner fra
hovedstadsområdet, som planlægger med undervisning i fransk. Det skal
bemærkes, at tallene stammer fra den årlige timetalsindberetning, hvor
grundskolerne indberetter det planlagte timetal for de enkelte fag på de
enkelte klassetrin. Det er kun folkeskolernes normalklasser, der indberet-
ter særskilte timetal for franskundervisningen, hvorfor kun folkeskolerne
er medtaget i tabel 4.
Der indberettes ikke timetal for faget spansk, og Børne- og Under-
visningsministeriet har derfor ikke tal for antal grundskoler med spansk-
undervisning.
Tabel 4.
Antal folkeskoler og antal elever med fransk undervisning 2019/2020
Region og
Antal folkeskoler
Antal folkesko-
leelever, der kan
Kommune
Har
Har ikke
To- modtage fransk
franskunder- franskunder- tal
undervisning
visning
visning
REGION HOVEDSTADEN
Total
197
68 265
52.329
Albertslund
0
4
4
0
Allerød
5
0
5
982
Ballerup
3
2
5
1.398
Bornholm
2
5
7
502
Brøndby
4
0
4
1.602
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0004.png
Christiansø
0
Dragør
2
Egedal
6
Fredensborg
6
Frederiks-
10
berg
Frederiks-
6
sund
Furesø
8
Gentofte
11
Gladsaxe
6
Glostrup
4
Gribskov
6
Halsnæs
5
Helsingør
11
Herlev
3
Hillerød
4
Hvidovre
8
Høje-Taa-
3
strup
Hørsholm
4
Ishøj
3
København
55
Lyngby-
9
Taarbæk
Rudersdal
6
Rødovre
0
Tårnby
4
Vallensbæk
3
REGION MIDTJYLLAND
Total
40
Favrskov
1
Hedensted
5
Herning
0
Holstebro
1
Horsens
0
Ikast-Brande
0
Lemvig
2
Norddjurs
0
Odder
4
Randers
3
Ringkøbing-
1
Skjern
1
1
8
0
0
0
0
0
5
0
1
1
3
0
4
1
7
0
2
8
0
6
6
3
0
1
3
14
6
10
6
8
11
11
4
7
6
14
3
8
9
10
4
5
63
9
12
6
7
3
0
557
0
1.862
3.700
2.124
2.456
3.669
1.399
0
1.520
1.258
277
1.119
1.232
2.416
802
1.212
530
15.392
2.904
1.502
0
899
1.015
7.888
110
158
0
158
0
0
264
0
829
178
147
4
266 306
12 13
16 21
25 25
13 14
15 15
12 12
6
8
5
5
2
6
16 19
20
21
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0005.png
Samsø
0
Silkeborg
1
Skanderborg
0
Skive
0
Struer
1
Syddjurs
3
Viborg
3
Aarhus
15
REGION NORDJYLLAND
Total
9
Brønderslev
2
Frederiks-
0
havn
Hjørring
2
Jammerbugt
1
Læsø
0
Mariager-
0
fjord
Morsø
0
Rebild
0
Thisted
0
Vesthimmer-
2
lands
Aalborg
2
REGION SJÆLLAND
Total
40
Faxe
0
Greve
1
Guldborg-
0
sund
Holbæk
1
Kalundborg
1
Køge
3
Lejre
2
Lolland
0
Næstved
12
Odsherred
5
Ringsted
3
Roskilde
6
Slagelse
1
Solrød
2
Sorø
2
1
23
17
16
6
7
23
31
1
24
17
16
7
10
26
46
0
76
0
0
184
594
368
4.822
1.219
0
0
0
288
0
0
0
0
0
509
422
5.154
0
349
0
0
186
196
500
0
0
211
156
1.458
287
888
658
5
140 149
9 11
13
13
11
1
9
4
8
15
11
46
13
15
12
1
9
4
8
15
13
48
155 195
10 10
8
9
14
18
13
12
4
10
6
3
6
12
18
2
4
14
19
14
15
6
10
18
8
9
18
19
4
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0006.png
Stevns
0
Vordingborg
1
REGION SYDDANMARK
Total
Assens
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Faaborg-
Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
Total
26
0
0
0
0
2
4
2
0
0
0
2
0
0
2
7
0
2
2
0
1
0
2
312
3
12
3
13
0
265
253 279
12
6
26
1
11
6
8
6
21
3
10
6
4
30
4
17
8
18
14
24
1
17
12
6
26
1
13
10
4.020
0
0
0
0
0
917
253
0
0
0
209
0
0
517
1.537
0
0
0
0
345
0
242
70.610
10
6
21
3
12
6
4
32
11
17
10
20
14
25
1
19
1.19
882
4
Anm 1. Folkeskoler, der har indberettet timetal i fransk, uanset klassetrin, tæller som
skoler, der udbyder fransk undervisning.
Anm 2. Folkeskolens elever undervises i fransk i klasser eller på valghold. Antal elever,
der modtager fransk undervisning på et valghold, kan ikke opgøres præcist og et samlet
antal elever med franskundervisning i folkeskolen kan derfor ikke beregnes af Børne-
og Undervisningsministeriet. Derfor baserer opgørelsen sig i stedet på det samlede elev-
tal i normalklasser på klassetrin, hvor der er planlagt undervisning i fransk.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets timetalsindberetning og Danmarks Stati-
stiks elevregister
Børne- og Undervisningsministeriet har i gangsat et forsøg med spansk
som et treårigt valgfag, hvor 36 grundskoler deltager. I tabel 5 fremgår
grundskoler, der deltager i forsøg med spansk som treårigt valgfag for-
delt på kommuner. I alt udbydes der spansk som treårigt valgfag i 24
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0007.png
kommuner. Heraf er der 23 folkeskoler, 5 frie grundskoler og 8 ung-
domsskoler. Det bemærkes, at skoler godt kan udbyde spansk som valg-
fag, selvom de ikke er med i forsøget.
Tabel 5.
Antal grundskoler per kommune, der deltager i forsøg med spansk som
treårigt valgfag 2017-2023
Region og
Forsøgsrunder
kommune
Skoler
1.,2.,3.,4.*
Region Hovedstaden
Albertslund
Albertslund Ungdomsskole
4.
Frederiksberg
Frederiksberg ungdomsskole
1., 2.
Frederikssund
Frederikssund private realskole
2.,3.,4
Gladsaxe
Bagsværd Kostskole og Gymna-
2.
sium
Høje Taastrup
Høje Taastrup Privatskole
2.
København
Utterslev Skole
2.,3.
Tove Ditlevsens skole
2.
Niels Steensens Gymnasieskole
4.
Lyngby-Taarbæk Lindegårdsskolen
2.
Trongårdsskolen
2.
Rudersdal
Dronninggårdsskolen
2.
Ny Holte skolen
2.
Tårnby
Tårnby Ungdomsskole
2.
Region Midtjylland
Holstebro
Holstebro Ungdomsskole
4.
Horsens
Sct. Ibs Skole
2.,4.
Skanderborg
Niels Ebbesen Skolen
2.
Skive
Ungdomsskolen Skive
2.
Aarhus
Skovvangsskolen
2.,4.
Gammelgaardsskolen
2.
Region Nordjylland
Mariagerfjord
Hobro Søndre Skole og MF10
2.,3.,4.
Region Sjælland
Greve
Holmagerskolen
2.
Strandskolen
2.
Hedely Skolen
2.
Tune skole
2.
Greve Privatskole
2.
Lolland
Byskolen
4.
Ringsted
Ringsted Ungdomsskole
1., 2.
Roskilde
Lynghøjskolen
1., 2.
Tjørnegårdsskolen
1.,2.
Sorø
Frederiksberg Skole
2.,3.,4.
Stenlille Skole
4
Region Syddanmark
Assens
Vissenbjerg Skole
2.,3.
Kolding
Ungdomsskolen Kolding
2.
Middelfart
Middelfart Ungdomsskole
2.
Odense
Hunderupskolen
2.
Skt. Hans Skole
3.,4.
Anm.: Opdateret september 2020
*Runde 1: 2017-2020. Runde 2: 2018-2021. Runde 3: 2019-2022. Runde 4: 2020-2023.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0008.png
Ad 4. Antal elever fordelt på grundskoler med fransk- eller spanskundervisning
Tabel 4 ovenfor viser desuden i yderste kolonne antal elever, som har
mulighed for at modtage undervisning i fransk, fordelt på kommuner.
Det skal bemærkes, at en elev i tabellen opgøres til at kunne modtage
franskundervisning, såfremt elevens skole har indberettet fransktimer på
elevens klassetrin i forbindelse med skolernes årlige timetalsindberetning.
Det er kun elever i folkeskolens normalklasser, der er medtaget, da der
kun indberettes oplysninger om fransk for normalklasser i folkeskolen.
Det reelle antal elever med franskundervisning vil derfor være betydeligt
lavere, da ikke alle elever modtager franskundervisning på et givent klas-
setrin.
Tal fra skolernes karakterindberetning indikerer i den forbindelse, at der
er klart flest elever, der modtager 9. klasses standpunktskarakterer i tysk
(90 pct.) i forhold til fransk (10 pct.). De opgjorte tal i tabel 4 bør derfor
aflæses med dette forhold for øje.
Foruden data om standpunktskarakterer i 8. og 9. klasse har Børne- og
Undervisningsministeriet ikke data på elevniveau, der konkret belyser om
den enkelte elev modtager undervisning i fransk. Eksempelvis kan data
om valghold i fransk fra kompetencedækningsindberetningen ikke i til-
strækkelig grad kobles med elevtalsoplysninger fra elevregisteret.
Der indberettes ikke timetal for faget spansk, og Børne- og Under-
visningsministeriet har derfor ikke mulighed for at opgøre antal elever,
der modtager spanskundervisning.
Ad 5. Antal studerende på universiteterne med tysk, fransk og spansk og en vurde-
ring af, hvor mange af dem der har uddannelser, der retter sig mod ansættelse på en
læreruddannelse eller på et gymnasium (STX, HHX, HTX og HF), og hvor mange
der retter sig mod andre erhverv
Tabel 6 viser bestanden af studerende på sproguddannelserne tysk,
fransk og spansk.
Tabel 6.
Bestand på fransk-, tysk- og spanskuddannelser på universiteterne, 2010-
2019
2010
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Fransk, ba.
Fransk, kand.
Spansk, ba.
Spansk, kand.
Tysk, ba.
Tysk, kand.
168
78
339
106
303
105
187
70
371
116
337
100
204
53
368
100
327
92
208
50
356
95
312
111
199
50
336
88
302
120
159 141 143 131 131
59 51 45 39 31
299 280 272 239 215
81 78 81 79 82
274 251 235 233 208
121 97 92 81 75
Anm.: Bestanden måles 1/10 i året. Udelte kandidatuddannelser indgår ikke, da der år-
ligt har været under 10 personer i hele perioden. Der er medtaget uddannelser, der kate-
goriseres som fremmedsprog. Spansk omfatter ”spansk sprog og kultur”, ”spansk og
spanskamerikanske
studier”, ”spansk og spanskamerikansk sprog, litteratur og kultur”.
Uddannelser inden for erhvervssprog indgår ikke.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik.
2019
2011
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0009.png
Der findes ikke datagrundlag for, hvor mange studerende der har uddan-
nelser, som retter sig mod ansættelse på en læreruddannelse eller på et
gymnasium. Tabel 7-9 viser i stedet antallet af fuldførte kandidater i
fransk, spansk eller tysk, som ansættes i branchen ”Gymnasier, studen-
ter- og HF-kurser”.
Tabel 7.
Beskæftigelse blandt kandidater i fransk 23 måneder efter fuldførelse, per-
soner, 2011-2016
Fransk, kandidat
2012
2013
2014
2015
Fuldførte
Beskæftigede i alt
Beskæftigede i branchen "Gymnasier,
studenter- og HF-kurser"
15
7
*
13
10
6
14
9
*
14
6
*
10
8
*
Anm.: Beskæftigelse og branche er målt 23 måneder efter fuldførelse. Året refererer til
fuldførelse- såret. Antal < 5 er diskretioneret.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik
2012
2013
2014
2015
Fuldførte
Beskæftigede i alt
Beskæftigede i branchen "Gymnasier,
studenter- og HF-kurser"
18
14
8
20
13
6
30
19
11
28
25
12
28
16
8
Anm.: Beskæftigelse og branche er målt 23 måneder efter fuldførelse. Året refererer til
fuldførelse- såret. Antal < 5 er diskretioneret.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik
2012
2013
2014
2015
Fuldførte
Beskæftigede i alt
Beskæftigede i branchen "Gymnasier,
studenter- og HF-kurser"
26
24
13
35
26
15
15
12
6
30
28
13
25
18
8
Anm.: Beskæftigelse og branche er målt 23 måneder efter fuldførelse. Året refererer til
fuldførelse- såret. Antal < 5 er diskretioneret.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik
Ad 6. Antal læreruddannelser der udbyder tysk, fransk og spansk
Tabel 10 viser en oversigt over, hvilke professionshøjskoler der udbyder
hhv. fransk og tysk. Jf. ovenfor er der ikke udbud af spansk, ud over Ab-
salons forsøg på læreruddannelsen i Roskilde.
Hverken UCL, UCN eller UC Syd planlægger at oprette fransk de kom-
mende to studieår. UC SYD henviser aktivt studerende med interesse for
9
2016
44
31
12
2011
Tabel 9.
Beskæftigelse blandt kandidater i tysk 23 måneder efter fuldførelse, perso-
ner, 2011-2016
Tysk, kandidat
2016
32
22
8
2011
Tabel 8.
Beskæftigelse blandt kandidater i spansk 23 måneder efter fuldførelse, per-
soner, 2011-2016
Spansk, kandidat
2016
22
14
7
2011
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0010.png
undervisningsfaget fransk til professionshøjskoler, der har udbud af
samme.
Tabel 10.
Planlagte uddannelsesudbud af tysk og fransk på professionshøjskolerne i
perioden 2019-2021
Fransk
Tysk
Københavns Professionshøjskole
Ja
Ja
Professionshøjskolen Absalon
Ja
Ja
University College Lillebælt
Nej
Ja
UC Syd
Nej
Ja
VIA University College
Ja
Ja
Professionshøjskolen UCN
Nej
Ja
Anm.: Data bag opgørelsen er indsamlet i 2019, og professionshøjskolerne kan have ju-
steret deres planlagte uddannelsesudbud siden.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ad 7. Antal gymnasieskoler (alle fire slags) der udbyder fransk fortsætter
Der er ifølge Børne og Undervisningsministeriets indberetninger 84
gymnasier, der udbyder fransk fortsætter på stx, og ca. 19 gymnasier, der
udbyder det på hhx. Børne og Undervisningsministeriet har i sine indbe-
retninger ikke registreret nogen gymnasier, der udbyder fransk fortsætter
på hf og htx. Resultatet er baseret på elevernes søgning til de gymnasiale
uddannelser. Der kan være enkelte gymnasier, som ikke er med i opgø-
relsen, fordi ingen elever har søgt et udbud med fransk fortsætter på ud-
dannelsen på institutionen.
Ad 8. Antal tysk-, fransk-, og spansklærere på gymnasierne (alle fire slags) og gerne
med aldersprofil
Data herom på gymnasieområdet indgår ikke i Børne- og Undervisnings-
ministeriets nuværende statistikberedskab.
Ad 9. Antal elever i gymnasiet med tysk A og fransk fortsætter B/A
Tabel 11 viser opgørelser af antallet af studenter med henholdsvis tysk A,
fransk fortsætter A og fransk fortsætter B for skoleåret 2019/2020. Sva-
ret baserer sig på antal studenter i stedet for antal elever, da disse data er
de mest valide for opgørelser af fag.
Tabel 11.
Antal studenter med tysk A og fransk fortsætter B/A fordelt på uddan-
nelse for skoleåret 2019/2020
Uddannelse
Fag og niveau
Antal studenter
Stx
Tysk fortsættersprog A
1.560
Fransk fortsættersprog A
290
Fransk fortsættersprog B
2.450
Hhx
Tysk fortsættersprog A
640
Fransk fortsættersprog A
30
Fransk fortsættersprog B
290
Htx
Tysk fortsættersprog A
0
Fransk fortsættersprog A
0
Fransk fortsættersprog B
0
Hf
Tysk A
<10
10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2336967_0011.png
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
0
<10
Anm 1: Tallene er baseret på tal for årets studenter 2019/2020. Tallene er afrundet til
hele antal
10’ere.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet baseret på Eksamensdatabasen.
Spørgsmålene 1, 5 og 6 er uden for Børne- og Undervisningsministeriets
ressort, og jeg har derfor indhentet bidrag til besvarelse heraf fra Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
11