Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2275203_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 465 (Alm. del):
I brev af 1. september har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 465:
”Vil
ministeren oplyse følgende vedrørende fremmedsprogene tysk,
fransk og spansk i landets folkeskoler, gymnasier og lærer seminarer:
Antal lærerstuderende år for år de seneste ti år på landets lærer-
uddannelser med tysk, fransk eller spansk som linjefag,
Antal tysklærere, fransklærere og spansklærere på landets folke-
skoler år for år de seneste ti år,
Antal grundskoler med fransk eller spansk fordelt på kommuner,
Antal elever fordelt på grundskoler med fransk- eller spanskun-
dervisning,
Antal studerende på universiteterne med tysk, fransk og spansk
og en vurdering af, hvor mange af dem der har uddannelser, der
retter sig mod ansættelse på en læreruddannelse eller på et gym-
nasium (STX, HHX, HTX og HF), og hvor mange der retter sig
mod andre erhverv,
Antal læreruddannelser der udbyder tysk, fransk og spansk,
Antal gymnasieskoler (alle fire slags) der udbyder fransk fortsæt-
ter,
Antal tysk,- fransk,- og spansklærere på gymnasierne (alle fire
slags) og gerne med aldersprofil,
Antal elever i gymnasiet med tysk A og fransk fortsætter B/A?”
Svar:
Ad 1. Antal lærerstuderende år for år de seneste ti år på landets læreruddannelser
med tysk, fransk eller spansk som linjefag
I tabel 1 er antallet af beståede undervisningsfag (tidligere linjefag) i tysk
og fransk opgjort som estimat for antallet af lærerstuderende med disse
undervisningsfag.
6. november 2020
Sags nr.:20/16559
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2275203_0002.png
Spansk er ikke et undervisningsfag på læreruddannelsen, men den davæ-
rende Styrelsen for Forskning og Uddannelse (SFU) imødekom i maj
2018, at Professionshøjskolen Absalon kan køre et forsøg med spansk på
Læreruddannelsen Roskilde. Forsøget løber fra sommeroptaget 2018 til
sommeroptaget 2021.
Tabel 1.
Antal lærerstuderende med beståede undervisningsfag i tysk og fransk
2020
93,6%
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Tysk
Fransk
113
5
100 135
7 10
68 166
9 14
87 142
18 31
95 169 136
18 27 11
Anm.: Antal beståede undervisningsfag fordelt på sprog og seneste bedømmelsesdato for faget.
Opgørelsen inkluderer personer, som endnu ikke er færdige med læreruddannelsen samt enkelt-
fagskursister og lign. med (metoden er dermed konsistent bagudrettet). Bemærk, at en person
der har bestået to sprogundervisningsfag fremgår to gange.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ad 2. Antal tysklærere, fransklærere og spansklærere på landets folkeskoler år for
år de seneste ti år
I tabel 2 og 3 er opgjort hhv. antal tysk- og fransklærere i skoleåret
2014/15 til 2019/20. Antallet er opgjort som det antal personale, der har
undervisning i hhv. tysk og fransk og tæller derfor ikke lærere, som ikke
har nogen undervisning. Data er indsamlet siden 2012/2013, men data
dækker først et tilstrækkeligt antal skoler fra 2014/2015.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om antallet af
spansklærere.
Tabel 2.
Antal tysklærere, 2014/2015 til 2019/2020
Linjefagskompetence
Tilsvarende kompetencer
I alt
Kompetencedæknings-
grad
2014/ 2015/ 2016/ 2017/ 2018/ 2019/
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2.646 2.736 2.700 2.674 2.660 2.604
534
623
680
733
730
704
3.180 3.359 3.380 3.407 3.390 3.308
88,5%
90,3%
92,1%
92,7%
93,5%
Anm 1. Kategorien lærere består af alt personale med undervisning og kompetence i faget tysk.
Data er indsamlet siden 2012/2013, men data dækker først et tilstrækkeligt antal skoler fra
2014/2015.
Anm 2. ’Tilsvarende kompetencer’ betyder, at underviseren fx har
en efteruddannelse, videreud-
dannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give
kompetence tilsvarende linjefag. Det er skolelederen, der foretager denne vurdering.
Anm 3. Kompetencedækningsgrad udregnes som den andel af undervisningen i faget, der varetages
af en lærer med enten linjefagskompetence eller tilsvarende kompetencer
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets kompetenceindberetning.
Af tabel 2 kan udledes, at antal tysklærere siden 2014/15 har ligget stabilt
på mellem 3.200 og 3.400 lærere. Heraf er langt de fleste lærere med lin-
jefagskompetence i faget tysk. Kompetencedækningen er steget i faget
tysk siden 2014/15.
2019
2011
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2275203_0003.png
Tabel 3.
Antal fransklærere, 2014/2015 til 2019/2020
Linjefagskompetence
Tilsvarende kompetencer
I alt
Kompetencedæknings-
grad
2014/ 2015/ 2016/ 2017/ 2018/ 2019/
2015
2016
2017
2018
2019
2020
361
342
339
315
332
327
104
123
126
134
128
128
465
465
465
449
460
455
90,3%
92,1%
92,2%
94,3%
96,0%
95,0%
Anm 1. Kategorien lærere består af alt personale med undervisning og kompetence i faget fransk.
Data er indsamlet siden 2012/2013, men data dækker først et tilstrækkeligt antal skoler fra
2014/2015.
Anm 2. ’Tilsvarende kompetencer’ betyder, at underviseren fx
har en efteruddannelse, videreud-
dannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give
kompetence tilsvarende linjefag. Det er skolelederen, der foretager denne vurdering.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets kompetenceindberetning.
Tabel 3 viser, at antal lærere med undervisning i fransk har ligget stabilt
siden 2014/15. Antallet, som har linjefag i fransk er imidlertid faldet en
smule, mens antallet af lærere med tilsvarende kompetencer er steget.
Kompetencedækningen er siden 2014/15 steget fra 90,3% til 95%.
Ad 3. Antal grundskoler med fransk eller spansk fordelt på kommuner
I tabel 4 fremgår antal grundskoler med franskundervisning fordelt på
kommuner. Opgørelsen viser, at det især er grundskoler i kommuner fra
hovedstadsområdet, som planlægger med undervisning i fransk. Det skal
bemærkes, at tallene stammer fra den årlige timetalsindberetning, hvor
grundskolerne indberetter det planlagte timetal for de enkelte fag på de
enkelte klassetrin.
Der indberettes ikke timetal for faget spansk, og Børne- og Under-
visningsministeriet har derfor ikke tal for antal grundskoler med spansk-
undervisning.
Tabel 4.
Antal skoler og antal elever med franskundervisning 2019/2020
Antal skoler
Har
Har ikke
Region og
franskun-
franskun-
kommune
dervisning dervisning
Region Hovedstaden
Albertslund
0
7
Allerød
5
3
Ballerup
3
10
Bornholm
2
15
Brøndby
4
1
Christiansø
0
1
Dragør
2
1
Egedal
6
10
Fredensborg
6
8
Frederiksberg
10
11
Frederikssund
6
5
Furesø
8
3
Gentofte
11
8
Gladsaxe
6
15
Antal elever,
der kan mod-
tage fransk-
undervisning
0
1.636
1.440
502
1.739
0
557
1.448
1.903
3.741
2.186
2.572
3.692
1.575
Total
7
8
13
17
5
1
3
16
14
21
11
11
19
21
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2275203_0004.png
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ishøj
København
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
Vallensbæk
Region Midtjylland
Favrskov
Hedensted
Herning
Holstebro
Horsens
Ikast-Brande
Lemvig
Norddjurs
Odder
Randers
Ringkøbing-Skjern
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Struer
Syddjurs
Viborg
Aarhus
Region Nordjylland
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
Region Sjælland
Faxe
Greve
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Køge
4
6
5
11
3
4
8
3
4
3
56
9
6
0
5
3
1
5
0
1
0
0
2
0
4
3
1
0
1
0
0
1
3
3
15
2
0
2
1
0
0
0
0
0
2
2
0
1
0
1
1
3
2
10
6
10
3
18
5
13
2
5
89
8
12
10
6
2
18
21
39
22
26
20
10
12
5
30
33
2
33
24
23
11
15
35
53
15
21
23
18
1
17
13
12
26
17
64
18
12
19
36
25
19
6
16
11
21
6
22
13
16
6
8
145
17
18
10
11
5
19
26
39
23
26
20
12
12
9
33
34
2
34
24
23
12
18
38
68
17
21
25
19
1
17
13
12
26
19
66
18
13
19
37
26
22
971
1.627
1.277
2.595
1.136
1.258
2.515
831
1.225
572
16.330
2.942
1.530
0
1.013
1.031
110
161
0
183
0
0
289
0
947
183
147
0
76
0
0
207
594
575
5.090
191
0
88
303
0
0
0
0
0
598
439
0
349
0
45
186
265
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2275203_0005.png
Lejre
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Roskilde
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Vordingborg
Region Syddanmark
Assens
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Faaborg-Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
Total
2
0
12
5
3
6
1
2
2
0
1
0
0
0
0
2
4
2
0
0
0
2
0
0
2
7
0
2
2
0
1
0
1
313
9
18
21
13
18
28
32
6
6
9
21
20
11
31
1
17
28
17
10
35
6
16
10
13
50
14
33
21
23
20
36
2
31
1.713
11
18
33
18
21
34
33
8
8
9
22
20
11
31
1
19
32
19
10
35
6
18
10
13
52
21
33
23
25
20
37
2
32
2.026
502
0
2.120
932
417
1.469
298
934
658
0
265
0
0
0
0
135
976
271
0
0
0
233
0
0
517
1.582
0
202
275
0
381
0
210
83.247
Anm 1. Skoler der har indberettet timetal i fransk, uanset klassetrin, tæller som skoler der udby-
der fransk undervisning.
Anm 2. Folkeskolens elever undervises i fransk i klasser eller på valghold. Antal elever der mod-
tager fransk undervisning på et valghold kan ikke opgøres præcist og et samlet antal elever med
franskundervisning i folkeskolen kan derfor ikke beregnes af BUVM. Derfor baserer opgørelsen
sig i stedet på det samlede elevtal på klassetrin, hvor der er planlagt undervisning i fransk.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets timetalsindberetning og Danmarks Statistiks elevre-
gister
Børne- og Undervisningsministeriet har i gangsat et forsøg med spansk
som et treårigt valgfag, hvor 36 grundskoler deltager. I tabel 5 fremgår
grundskoler, der deltager i forsøg med spansk som treårigt valgfag for-
delt på kommuner. I alt udbydes der spansk som treårigt valgfag i 24
kommuner. Heraf er der 23 folkeskoler, 5 frie grundskoler og 8 ung-
domsskoler. Det bemærkes, at skoler godt kan udbyde spansk som valg-
fag, selvom de ikke er med i forsøget.
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2275203_0006.png
Tabel 5.
Antal grundskoler per kommune, der deltager i forsøg med spansk som tre-
årigt valgfag 2017-2023
Region og
kommune
Skoler
Region Hovedstaden
Albertslund
Albertslund Ungdomsskole
Frederiksberg
Frederiksberg ungdomsskole
Frederikssund
Frederikssund private realskole
Gladsaxe
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Høje Taastrup
Høje Taastrup Privatskole
København
Utterslev Skole
Tove Ditlevsens skole
Niels Steensens Gymnasieskole
Lyngby-Taarbæk Lindegårdsskolen
Trongårdsskolen
Rudersdal
Dronninggårdsskolen
Ny Holte skolen
Tårnby
Tårnby Ungdomsskole
Region Midtjylland
Holstebro
Holstebro Ungdomsskole
Horsens
Sct. Ibs Skole
Skanderborg
Niels Ebbesen Skolen
Skive
Ungdomsskolen Skive
Aarhus
Skovvangsskolen
Gammelgaardsskolen
Region Nordjylland
Mariagerfjord
Hobro Søndre Skole og MF10
Region Sjælland
Greve
Holmagerskolen
Strandskolen
Hedely Skolen
Tune skole
Greve Privatskole
Lolland
Byskolen
Ringsted
Ringsted Ungdomsskole
Roskilde
Lynghøjskolen
Tjørnegårdsskolen
Sorø
Frederiksberg Skole
Stenlille Skole
Region Syddanmark
Assens
Vissenbjerg Skole
Kolding
Ungdomsskolen Kolding
Middelfart
Middelfart Ungdomsskole
Odense
Hunderupskolen
Skt. Hans Skole
Forsøgsrunder
1.,2.,3.,4.*
4.
1., 2.
2.,3.,4
2.
2.
2.,3.
2.
4.
2.
2.
2.
2.
2.
4.
2.,4.
2.
2.
2.,4.
2.
2.,3.,4.
2.
2.
2.
2.
2.
4.
1., 2.
1., 2.
1.,2.
2.,3.,4.
4
2.,3.
2.
2.
2.
3.,4.
Anm.: Opdateret september 2020
*Runde 1: 2017-2020. Runde 2: 2018-2021. Runde 3: 2019-2022. Runde 4: 2020-2023.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Ad 4. Antal elever fordelt på grundskoler med fransk- eller spanskundervisning
Tabel 5 ovenfor viser desuden i yderste kolonne antal elever, som har
mulighed for at modtage undervisning i fransk, fordelt på kommuner.
Det skal bemærkes, at en elev i tabellen opgøres til at kunne modtage
franskundervisning, såfremt elevens skole har indberettet fransktimer på
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2275203_0007.png
elevens klassetrin i forbindelse med skolernes årlige timetalsindberetning.
Det reelle antal elever med franskundervisning vil derfor være betydeligt
lavere, da ikke alle elever modtager franskundervisning på et givent klas-
setrin. Tal fra skolernes karakterindberetning indikerer i den forbindelse,
at der er klart flest elever, der modtager 9. klasses standpunktskarakterer
i tysk (90 pct.) i forhold til fransk (10 pct.). De opgjorte tal i tabel 5 bør
derfor aflæses med dette forhold for øje.
Foruden data om standpunktskarakterer i 8. og 9. klasse har Børne- og
Undervisningsministeriet ikke data på elevniveau, der konkret belyser om
den enkelte elev modtager undervisning i fransk. Eksempelvis kan data
om valghold i fransk fra kompetencedækningsindberetningen ikke i til-
strækkelig grad kobles med elevtalsoplysninger fra elevregisteret.
Der indberettes ikke timetal for faget spansk, og Børne- og Under-
visningsministeriet har derfor ikke mulighed for at opgøre antal elever,
der modtager spanskundervisning.
Ad 5. Antal studerende på universiteterne med tysk, fransk og spansk og en vurde-
ring af, hvor mange af dem der har uddannelser, der retter sig mod ansættelse på en
læreruddannelse eller på et gymnasium (STX, HHX, HTX og HF), og hvor mange
der retter sig mod andre erhverv
Tabel 6 viser bestanden af studerende på sproguddannelserne tysk,
fransk og spansk.
Tabel 6.
Bestand på fransk-, tysk- og spanskuddannelser på universiteterne, 2010-
2019
2010
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2011
187
70
371
116
337
100
Fransk, ba.
Fransk, kand.
Spansk, ba.
Spansk, kand.
Tysk, ba.
Tysk, kand.
168
78
339
106
303
105
204
53
368
100
327
92
208
50
356
95
312
111
199
50
336
88
302
120
159
59
299
81
274
121
141
51
280
78
251
97
143 131 131
45 39 31
272 239 215
81 79 82
235 233 208
92 81 75
Anm.: Bestanden måles 1/10 i året. Udelte kandidatuddannelser indgår ikke, da der årligt har været
under 10 personer i hele perioden. Der er medtaget uddannelser, der kategoriseres som fremmed-
sprog. Spansk omfatter ”spansk sprog og kultur”, ”spansk og spanskamerikanske studier”, ”spansk
og
spanskamerikansk sprog, litteratur og kultur”. Uddannelser inden for erhvervssprog indgår ikke.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik.
Der findes ikke datagrundlag for, hvor mange studerende der har uddan-
nelser, som retter sig mod ansættelse på en læreruddannelse eller på et
gymnasium. Tabel 7-9 viser i stedet antallet af fuldførte kandidater i
fransk, spansk eller tysk, som ansættes i branchen ”Gymnasier, studen-
ter- og HF-kurser”.
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2275203_0008.png
Tabel 7.
Beskæftigelse blandt kandidater i fransk 23 måneder efter fuldførelse, per-
soner, 2011-2016
2012
2013
2014
2015
10
8
*
Fuldførte
Beskæftigede i alt
Beskæftigede i branchen "Gymnasier,
studenter- og HF-kurser"
15
7
*
13
10
6
14
9
*
14
6
*
Anm.: Beskæftigelse og branche er målt 23 måneder efter fuldførelse. Året refererer til fuldførelse-
såret. Antal < 5 er diskretioneret.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik
Tabel 8.
Beskæftigelse blandt kandidater i spansk 23 måneder efter fuldførelse, per-
soner, 2011-2016
2012
2013
2014
2015
28
16
8
Fuldførte
Beskæftigede i alt
Beskæftigede i branchen "Gymnasier,
studenter- og HF-kurser"
18
14
8
20
13
6
30
19
11
28
25
12
Anm.: Beskæftigelse og branche er målt 23 måneder efter fuldførelse. Året refererer til fuldførelse-
såret. Antal < 5 er diskretioneret.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik
Tabel 9.
Beskæftigelse blandt kandidater i tysk 23 måneder efter fuldførelse, perso-
ner, 2011-2016
2012
2013
2014
2015
2016
44
31
12
Fuldførte
Beskæftigede i alt
Beskæftigede i branchen "Gymnasier,
studenter- og HF-kurser"
2011
Tysk, kandidat
26
24
13
35
26
15
15
12
6
30
28
13
25
18
8
Anm.: Beskæftigelse og branche er målt 23 måneder efter fuldførelse. Året refererer til fuldførelse-
såret. Antal < 5 er diskretioneret.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik
Ad 6. Antal læreruddannelser der udbyder tysk, fransk og spansk
Tabel 10 viser en oversigt over, hvilke professionshøjskoler der udbyder
hhv. fransk og tysk. Jf. ovenfor er der ikke udbud af spansk, ud over Ab-
salons forsøg på læreruddannelsen i Roskilde.
Hverken UCL, UCN eller UC Syd planlægger at oprette fransk de kom-
mende to studieår. UC SYD henviser aktivt studerende med interesse for
undervisningsfaget fransk til professionshøjskoler, der har udbud af
samme.
Tabel 10.
Planlagte uddannelsesudbud af tysk og fransk på professionshøjskolerne i
perioden 2019-2021
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
Fransk
Ja
Ja
Tysk
Ja
Ja
2016
32
22
8
2011
Spansk, kandidat
2016
22
14
7
2011
Fransk, kandidat
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
2275203_0009.png
University College Lillebælt
UC Syd
VIA University College
Professionshøjskolen UCN
Nej
Nej
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Anm.: Data bag opgørelsen er indsamlet i 2019, og professionshøjskolerne kan have justeret deres
planlagte uddannelsesudbud siden.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ad 7. Antal gymnasieskoler (alle fire slags) der udbyder fransk fortsætter
Der er ifølge Børne og Undervisningsministeriets indberetninger 84
gymnasier, der udbyder fransk fortsætter på stx, og ca. 19 gymnasier, der
udbyder det på hhx. Børne og Undervisningsministeriet har i sine indbe-
retninger ikke registreret nogen gymnasier, der udbyder fransk fortsætter
på hf og htx. Resultatet er baseret på elevernes søgning til de gymnasiale
uddannelser. Der kan være enkelte gymnasier, som ikke er med i opgø-
relsen, fordi ingen elever har søgt et udbud med fransk fortsætter på ud-
dannelsen på institutionen.
Ad 8. Antal tysk-, fransk-, og spansklærere på gymnasierne (alle fire slags) og gerne
med aldersprofil
Data herom på gymnasieområdet indgår ikke i Børne- og Undervisnings-
ministeriets nuværende statistikberedskab.
Ad 9. Antal elever i gymnasiet med tysk A og fransk fortsætter B/A
Tabel 11 viser opgørelser af antallet af studenter med henholdsvis tysk A,
fransk fortsætter A og fransk fortsætter B for skoleåret 2019/2020. Sva-
ret baserer sig på antal studenter i stedet for antal elever, da disse data er
de mest valide for opgørelser af fag.
Tabel 11.
Antal studenter med tysk A og fransk fortsætter B/A fordelt på uddan-
nelse for skoleåret 2019/2020
Uddannelse
Stx
Fag og niveau
Tysk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Tysk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Tysk A
Fransk fortsættersprog A
Fransk fortsættersprog B
Antal studenter
1.560
290
2.450
640
30
290
0
0
0
<10
0
<10
Hhx
Htx
Hf
Anm 1: Tallene er baseret på tal for årets studenter 2019/2020. Tallene er afrundet til hele antal
10’ere.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet baseret på Eksamensdatabasen.
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om fremmedsprogene tysk, fransk og spansk i landets folkeskoler mv., til børne- og undervisningsministeren
Spørgsmålene 1, 5 og 6 er uden for Børne- og Undervisningsministeriets
ressort, og jeg har derfor indhentet bidrag til besvarelse heraf fra Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
10