Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2250748_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 463 (Alm. del):
I brev af 1. september 2020 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
Vil ministeren give et overblik over, hvor mange skoler der følger folke-
skoleforligskredsens intention med reglerne om undervisningstidens
samlede længde for henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling,
idet det for SF er vigtigt, at intentionerne bliver fulgt, så børn i folkesko-
len har plads til et godt fritidsliv uden for skolen?
Svar:
Det antages, at spørgeren henviser til folkeskoleforligskredsens intention
om, at undervisningen så vidt muligt gennemføres fra 8.00 til 14.00 i
indskolingen, fra 8.00 til 14:30 på mellemtrinnet og fra 8.00 til 15.00 i
udskolingen.
Børne- og Undervisningsministeriet har hvert år siden reformen fået
foretaget en undersøgelse (kaldet uge 35-undersøgelsen), som blandt
andet kortlægger skoledagens længde. Tabel 1 viser, hvor stor en andel af
skolerne der i undersøgelsen fra 2019 angav, at mindst én klasse mindst
en dag i uge 35 i uge 2019 havde timer efter hhv. kl. 14.00 for indskolin-
gen, kl. 14.30 for mellemtrinnet og kl. 15.00 for udskolingen.
28. september 2020
Sags nr.:20/16548
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om, hvor mange skoler, som har undervisning efter kl. 16, til børne- og undervisningsministeren
2250748_0002.png
Tabel 1
Indskolingen
1. klasse
2. klasse
3. klasse
Mellemtrinnet
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Udskolingen
7. klasse
8. klasse
9. klasse
Kilde: Uge 35-undersøgelsen, 2019
Andel med timer efter kl. 14.00
12,2%
12,3%
14,3%
Andel med timer efter kl. 14.30
72,2%
76,8%
78,9%
Andel med timer efter kl. 15.00
44,2%
42,1%
42,5%
Især på mellemtrinnet og i udskolingen angiver skolerne fleksible skole-
skemaer, der medfører kortere dage andre dage, og skematekniske årsa-
ger (fx at få lokalefordeling eller skemalægning til at gå op) som de pri-
mære årsager til, at skoledagen slutter senere end hhv. 14.30 og 15.00.
Derudover angiver en del af skolerne senere mødetid som en årsag til, at
skoledagene slutter senere.
Tabel 2 viser hvor mange skoler med mindst én sen skoledag, der angi-
ver senere fremmøde end kl. 8 som årsag til, at undervisningen slutter
efter hhv. 14.00, 14.30 og 15.00.
Tabel 2
Skoletrin
Indskoling
Mellemtrin
Udskoling
Kilde: Uge 35-undersøgelsen, 2019.
Andel som angiver, at skoleda-
gen bliver længere, fordi ele-
verne møder senere end kl. 8
60%
16%
25%
I dette skoleår har der endnu ikke været gennemført en undersøgelse af
skoleugens længde i uge 35 af hensyn til at forstyrre skolerne mindst mu-
ligt i forbindelse med skolestarten. Undersøgelsen forventes i stedet gen-
nemført senere i 2020. Børne- og Undervisningsudvalget vil få resulta-
terne af undersøgelsen tilsendt.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2