Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2250764_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 461 (Alm. del):
I brev af 31. august 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 461:
”Kan ministeren be-
eller afkræfte, om Klagenævnet for Specialunder-
visning, som har kompetence til at behandle klagesager om indholdet af
specialundervisningen, kan tage stilling til, om almenskoler-
ne/kommunerne lever op til pligten til rimelig tilpasning i almenskoler i
forhold til specialelevens konkrete behov?
Baggrund:
Det fremgår af rapporten ”Handicap: Status 2019”, udgivet af Institut
for Menneskerettigheder, at ”Retten til inkluderende uddannelse uden
diskrimination betyder, at børn med handicap ikke må udelukkes fra det
almindelige uddannelsessystem på grund af handicap og har krav på, at
er foretages rimelig tilpasning i forhold til barnets konkrete behov,
medmindre dette vil være unødigt byrdefuldt”.
I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af handicap (Tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpas-
ning i forhold til dagtilbud til børn og i forhold til folkeskolen), er det
Social- og Indenrigsministeriets intention at skabe klageadgang til Lige-
behandlingsnævnet (og ikke Klagenævnet for Specialundervisning) over
manglende iagttagelse af retten til rimelig individuel tilpasning. Institut
for Menneskerettigheder skriver i deres høringssvar til lovforslaget, at
”Indførelsen af
en pligt til rimelig tilpasning for offentlige myndigheder
vil (…) sikre en effektiv håndhævelse af allerede eksisterende forpligtel-
ser. På nuværende tidspunkt eksisterer der ingen effektiv mulighed for
håndhævelse af pligten til rimelig tilpasning og ingen mulighed for at få
anerkendt en krænkelse.”
28. september 2020
Sags nr.:20/16485
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm., om Klagenævnet for Specialundervisning har kompetence til at tage stilling til, om kommunens afgørelse om udelukkelse af eleven fra almenskolen er saglig og proportionalt ifølge Handicapkonventionens artikel 24, til børne- og undervisningsministeren
2250764_0002.png
Svar:
Klagenævnet kan tage stilling til, om et barns undervisningsmæssige be-
hov kan opfyldes inden for rammerne af den almindelige undervisning,
herunder med støtte i mindst 9 ugentlige timer, eller om barnet har be-
hov for specialundervisning i en specialklasse eller specialskole. Afgørel-
ser om specialundervisning og om det nærmere indhold af foranstaltnin-
gen i både specialskoler og specialklasser samt undervisning for elever,
hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 ugentlige
timer kan indbringes for klagenævnet. Det fremgår af folkeskolelovens §
51.
Klagenævnets afgørelser træffes efter folkeskolelovgivningen, herunder
bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden special-
pædagogisk bistand.
Alle børn og unge, der ønskes optaget i folkeskolen, har ret til et fyldest-
gørende undervisningstilbud. Kommuner og skoler skal tilbyde alle ele-
ver, herunder også elever med særlige behov, et undervisningstilbud, der
kan opfylde elevens undervisningsmæssige behov, og hvor skoledagen er
tilrettelagt, så den tager det fornødne hensyn til elevens særlige behov og
behov for støtte. Børn, hvis udvikling kræver særlig hensyntagen eller
støtte, skal tilbydes specialundervisning.
Specialundervisning skal fortrinsvis gives som støtte i den almene under-
visning. Ved vurderingen af, om eleven skal have støtte i den almindelige
klasse, skal der lægges vægt på, om eleven kan have udbytte af undervis-
ningen og kan deltage aktivt i det sociale fællesskab i den almindelige
klasse.
Henvisning til specialklasse eller specialskole forudsætter, at det vil være
mest hensigtsmæssigt at undervise eleven i kortere eller længere tid i spe-
cialklasse eller specialskole.
Jeg henviser i øvrigt til svarene på BUU alm. del spørgsmål 458 og 459.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2