Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 460 (Alm. del):
I brev af 31. august 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 460:
”Vil ministeren redegøre for, om Klagenævnet for Specialundervisning
kan eller skal tage stilling til Handicapkonventionen og barnets ret til
inkluderende undervisning i sager, hvor en kommune har henvist barnet
til specialklasse eller specialskole på trods af, at børn med handicap ikke
må udelukkes fra almenskoler, og kommunen derfor i første omgang
burde tilbyde barnet specialundervisning med støtte i mindst 9 undervis-
ningstimer ugentligt i almenklassen?
Baggrund:
Det fremgår
af rapporten ”Handicap: Status 2019”, udgivet af Institut
for Menneskerettigheder, at ”Retten til inkluderende uddannelse uden
diskrimination betyder, at børn med handicap ikke må udelukkes fra det
almindelige uddannelsessystem på grund af handicap og har krav på, at
er foretages rimelig tilpasning i forhold til barnets konkrete behov,
medmindre dette vil være unødigt byrdefuldt”.
I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af handicap (Tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpas-
ning i forhold til dagtilbud til børn og i forhold til folkeskolen), er det
Social- og Indenrigsministeriets intention at skabe klageadgang til Lige-
behandlingsnævnet (og ikke Klagenævnet for Specialundervisning) over
manglende iagttagelse af retten til rimelig individuel tilpasning. Institut
for Menneskerettigheder skriver i deres høringssvar til lovforslaget, at
”Indførelsen af en pligt til rimelig tilpasning for offentlige myndigheder
vil (…) sikre en effektiv håndhævelse af allerede eksisterende
forpligtel-
ser. På nuværende tidspunkt eksisterer der ingen effektiv mulighed for
håndhævelse af pligten til rimelig tilpasning og ingen mulighed for at få
anerkendt en krænkelse.”
28. september 2020
Sags nr.:20/16485