Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2250752_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 460 (Alm. del):
I brev af 31. august 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 460:
”Vil ministeren redegøre for, om Klagenævnet for Specialundervisning
kan eller skal tage stilling til Handicapkonventionen og barnets ret til
inkluderende undervisning i sager, hvor en kommune har henvist barnet
til specialklasse eller specialskole på trods af, at børn med handicap ikke
må udelukkes fra almenskoler, og kommunen derfor i første omgang
burde tilbyde barnet specialundervisning med støtte i mindst 9 undervis-
ningstimer ugentligt i almenklassen?
Baggrund:
Det fremgår
af rapporten ”Handicap: Status 2019”, udgivet af Institut
for Menneskerettigheder, at ”Retten til inkluderende uddannelse uden
diskrimination betyder, at børn med handicap ikke må udelukkes fra det
almindelige uddannelsessystem på grund af handicap og har krav på, at
er foretages rimelig tilpasning i forhold til barnets konkrete behov,
medmindre dette vil være unødigt byrdefuldt”.
I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af handicap (Tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpas-
ning i forhold til dagtilbud til børn og i forhold til folkeskolen), er det
Social- og Indenrigsministeriets intention at skabe klageadgang til Lige-
behandlingsnævnet (og ikke Klagenævnet for Specialundervisning) over
manglende iagttagelse af retten til rimelig individuel tilpasning. Institut
for Menneskerettigheder skriver i deres høringssvar til lovforslaget, at
”Indførelsen af en pligt til rimelig tilpasning for offentlige myndigheder
vil (…) sikre en effektiv håndhævelse af allerede eksisterende
forpligtel-
ser. På nuværende tidspunkt eksisterer der ingen effektiv mulighed for
håndhævelse af pligten til rimelig tilpasning og ingen mulighed for at få
anerkendt en krænkelse.”
28. september 2020
Sags nr.:20/16485
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm., om Klagenævnet for Specialundervisning kan eller skal tage stilling til Handicapkonventionen mv., til børne- og undervisningsministeren
2250752_0002.png
Svar:
Klagenævnet for Specialundervisning kan behandle klager over kommu-
ner og skolers afgørelser om specialundervisning jf. folkeskolelovens §
51.
Ved en ændring af folkeskoleloven i 2012 (inklusionslovgivningen) blev
specialundervisning afgrænset til at være undervisning i specialklasser og
specialskoler samt undervisning til børn i den almindelige klasse, hvis
undervisning kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 ugentlige un-
dervisningstimer.
I forbindelse med lovændringen blev klagereglerne justeret, og § 51 blev
justeret, således at det fremgår, at adgangen til at klage også gælder afgø-
relser vedrørende elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med
støtte i mindst 9 ugentlige timer ugentligt.
Af forarbejderne til lovændringen fremgår, at
”Det
er kommunen med sit
kendskab til barnet og de lokale forhold, der har de bedste muligheder for at vurdere,
om kommunens specialundervisningstilbud er det rette for barnet. Hvis klagenævnet
ønsker at ændre kommunalbestyrelsens afgørelse, skal der efter forslaget være vægtige
faglige grunde til at tilsidesætte kommunens afgørelse om at give et inkluderende un-
dervisningstilbud”.
Det betyder samtidig, at der skal være vægtige faglige grunde til at tilside-
sætte en afgørelse om at henvise et barn til specialundervisning i en spe-
cialklase eller specialskole frem for et inkluderende specialundervisnings-
tilbud. Jeg henviser i øvrigt til mit svar på Børne- og Undervisningsud-
valgets spørgsmål S 1706, stillet den af samme spørger. Svaret er vedlagt.
Jeg vil endelig henlede opmærksomheden på en afgørelse fra Folketin-
gets Ombudsmand fra 2009, (2009 18-1), der angik en klagesag om hen-
visning af et barn til specialskole frem for enkeltintegrering i friskole. Det
fremgår bl.a. af ombudsmandens afgørelse:
”FN’s handicapkonvention kan
efter min opfattelse ikke føre til at forældre til et handicappet barn har krav på at
barnet skal gå i en almindelig folkeskoleklasse, uanset hvilket behov for støtte barnet
har. Konventionen giver derimod efter min opfattelse forældrene ret til at deres barn
inkluderes i uddannelsessystemet som sådan med henblik på at der skabes et lærings-
miljø der er relevant i forhold til barnets behov og kompetencer. Inkluderingen af bar-
net i uddannelsessystemet har til formål at barnet får mulighed for aktiv deltagelse i
samfundslivet.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2