Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2240837_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 438 (Alm. del):
I brev af 14. august 2020 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Lotte Rod (RV) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 438:
Vil ministeren oplyse, hvad det koster at sætte et delmål om at uddannel-
sesdække daginstitutionsområdet i 2025, under forudsætning af, at a) det
skal være realistisk at uddannelsesdække området helt frem mod 2030
b) der fastsættes en målsætning med både pædagoger og PAU, så der
også tages højde for, at en række pædagogmedhjælpere ikke har en gym-
nasial uddannelse c) der gives mulighed for at tage merituddannelsen
med to års erfaring, og at der oprettes uddannelsesstillinger i institutio-
nerne, hvor medarbejderne eksempelvis tager merituddannelsen over
fem år, arbejder 27 timer i institutionen om ugen og får 10 timers vikar-
dækning?
Svar:
Det lægges i besvarelsen til grund, at der i spørgsmålet forudsættes, at
området skal være 100 pct. uddannelsesdækket i 2030. Det lægges endvi-
dere til grund, at uddannelsesdækning indebærer, at personalet i daginsti-
tutionerne enten er uddannet som pædagoger eller som pædagogiske as-
sistenter.
I 2018 var uddannelsesdækningen ca. 67 pct. under forudsætning af, at
alle ledere er uddannet pædagoger. Såfremt daginstitutionsområdet skal
være 100 pct. uddannelsesdækket i 2030, vil en lineær stigning i uddan-
nelsesdækningen hvert år i perioden 2020-2030 således resultere i et del-
mål om en uddannelsesdækning på ca. 84 pct. i 2025. Nedenstående reg-
neeksempel tager derfor udgangspunkt i et
illustrativt scenarie,
hvor der er
84 pct. uddannelsesdækning i 2025.
Beregningstekniske forudsætninger
Der er lagt en række beregningstekniske forudsætninger til grund:
7. september 2020
Sags nr.:20/15343
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 438: MFU spm. om hvad det koster at sætte et delmål om at uddannelsesdække daginstitutionsområdet i 2025, til børne- og undervisningsministeren
2240837_0002.png
Beregningerne tager udgangspunkt i antal fuldtidsindskrevne børn,
fuldtidspersonale og normeringsforholdet i 2018.
Der medtages alene øgede udgifter til lønninger ved at have flere
pædagoger og pædagogiske assistenter ansat frem for personale
uden en pædagogisk uddannelse.
Det er forudsat, at den nuværende andel af pædagoger (og ledere)
relativt til andelen af pædagogiske assistenter fastholdes, således at
pædagoger (og ledere) udgør ca. 75 pct. i 2025 og pædagogiske assi-
stenter udgør ca. 8 pct. i 2025 af det samlede pædagogiske perso-
nale.
Det er antaget, at personale, der hverken har en pædagog- eller
PAU-uddannelse som højst fuldførte uddannelse, er pædagogmed-
hjælpere og får den dertilhørende løn. Der kan dog være personale,
som har fuldført en højere uddannelse end pædagog- eller PAU-ud-
dannelse, men som tidligere eller efterfølgende også har fuldført en
pædagog- eller PAU-uddannelse. Dette kan medføre, at udgifterne
forbundet med måltallet er overestimeret.
Det er forudsat, at normeringerne i privatinstitutionerne og pulje-
ordningerne svarer til normeringerne i de kommunale og selvejende
daginstitutioner, og at uddannelsesdækningen er den samme som
for personalet i de kommunale og selvejende daginstitutioner.
Endelig er det forudsat, at tilskuddet til privat pasning vil stige som
følge af, at nettodriftsudgifterne i dagtilbud stiger.
På denne baggrund skønnes merudgifterne ved en uddannelsesdækning
på 84 pct. i 2025 at udgøre 0,9 mia. kr. (2020-pl),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skøn over stigningen i lønudgiften i 2025 ved målsætning om 84 pct. uddannelsesdæk-
ning
Nuværende lønudgift,
mia. kr.
12,0
2,2
1,3
5,6
21,0
Lønudgift i 2025,
mia. kr.
15,4
2,2
1,6
2,8
21,9
2020-pl
Pædagoger
Ledere
PAU’ere
Pædagogmedhjælpere
I alt
Anm.: Der er foretaget afrundinger i tabellen, hvorfor summer afviger fra totalen. Skønnet omfatter
kommunale og selvejende institutioner, samt puljeordninger og privatinstitutioner, hvor der er
anvendt en faktor 1,11 til at tage højde for personalet i puljeordninger og privatinstitutioner.
Kilde: Danmarks Statistik, Kommunernes indberetninger for budget 2020, KRL.dk og egne beregnin-
ger.
Der vil potentielt være flere mulige veje til at nå 84 pct. uddannelsesdæk-
ning i 2025, herunder tilgang til og fuldførelse af pædagoguddannelsen
og uddannelsen som pædagogisk assistent (f.eks. muligheden for at tage
merituddannelser), øget andel pædagoger og pædagogiske assistenter, der
ønsker ansættelse på daginstitutionsområdet, øget arbejdstid (fx fra deltid
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 438: MFU spm. om hvad det koster at sætte et delmål om at uddannelsesdække daginstitutionsområdet i 2025, til børne- og undervisningsministeren
til fuldtid) blandt det pædagogiske personale samt senere tilbagetræk-
ningsalder for pædagoger og pædagogiske assistenter.
På baggrund af de mange ukendte faktorer ift. at nå et delmål på en ud-
dannelsesdækning på 84 pct. i 2025, er det ikke muligt at skønne over re-
alismen af delmålet om en uddannelsesdækning på 84 pct. og dermed
heller ikke effekterne ved forudsætningerne anført i delspørgsmål b) og
c).
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3