Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2240870_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 421 (Alm. del):
I brev af 3. juli 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V)
stillet børne- og undervisningsministeren og justitsministeren følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 421:
”Der
er et øget fokus og behov for at styrke digital dannelse blandt børn
og unge. Hvilke initiativer planlægger regeringen at tage for at bekæmpe
digitale krænkelser blandt børn og unge, og vil regeringen igangsætte kla-
rere spilleregler for adfærd og grænser for børn og unge på de sociale
medier?”
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at jeg, efter aftale med justitsministeren,
besvarer spørgsmål 421 (Alm.del) fra Folketingets Børne- og Undervis-
ningsudvalg på vegne af begge ministre.
Sociale medier, videodelingstjenester, bloggere og influencere spiller i dag
en meget fremtrædende rolle i det danske mediebillede sammenlignet
med for få år siden. Udviklingen er gået stærkt, og på nogle områder så
stærkt, at vores regler, love og fælles forståelse for, hvordan vi er sam-
men i det digitale rum, ikke er fulgt med.
Det er desuden blevet mere almindeligt at støde på skadeligt og ulovligt
indhold som eksempelvis hadefulde ytringer, opfordringer til vold mv.,
når man færdes på sociale medieplatforme. Det gælder også for børn og
unge, der i høj grad har taget de nye kommunikationsformer til sig. Der
er derfor behov for, at vi overvejer, hvilke værktøjer der skal tages i brug
for at sikre, at vi i højere grad beskytter børn og unge, når de færdes på
internettet.
For at adressere denne udvikling er Børne- og Undervisningsministeriet i
gang med at gennemføre forsøgsprogrammet om styrket teknologiforstå-
7. september 2020
Sags nr.: 20/14661
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm. om, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for at bekæmpe digitale krænkelser blandt børn og unge, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
else i folkeskolen. Forsøgsprogrammet løber fra 2018-2021, og i alt delta-
ger 46 skoler over hele landet i forsøget. Teknologiforståelsesfagligheden
består af fire kompetenceområder, herunder digital myndiggørelse, hvor
eleverne skal tilegne sig kompetencer inden for kritisk, refleksiv og kon-
struktiv undersøgelse og forståelse af muligheder og konsekvenser i den
digitale verden.
Regeringen har desuden nedsat to tværministerielle arbejdsgrupper om
henholdsvis regulering af sociale medier og børn og unges digitale liv og
dannelse. Arbejdsgruppen om regulering af sociale medier skal bl.a. se på
mulige konkrete initiativer og løsningsmodeller angående regulering af
indhold på og ansvar i forhold til sociale medier, og arbejdsgruppen om
børn og unges digitale liv og dannelse skal bl.a. se på mulige initiativer i
forhold til at styrke børn og unges digitale liv og skabe bedre sikkerhed
for børn og unge på digitale medier. Sidstnævnte arbejdsgruppe vil bl.a.
overveje mulige tiltag til at begrænse børn og unges eksponering for ska-
deligt indhold.
Begge arbejdsgrupper forventes at afslutte deres arbejde i løbet af efter-
året 2020, hvorefter der vil skulle være en politisk drøftelse af de mulige
initiativer med Folketingets partier.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2